İŞLETME MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ENM3006 | İnsan Sermayesi ve Liderlik | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi CİHANGİR GÜMÜŞTAŞ |
Dersin Amacı: | Bu ders, öğrencilere küreselleşme, verimlilik beklentileri, stratejik planlama ve hükümet mevzuatına uyum gibi günümüz şirketlerinin karşı karşıya kaldığı zorluklar hakkında kapsamlı bir bakış sağlamayı amaçlamaktadır. İnsan kaynakları yönetiminin (HRM), idari bir rolün ötesine geçerek stratejik bir ortak ve karar verici olarak nasıl geliştiğini inceleyecektir. Bu kurs, insan kaynaklarına olan ilginiz ne olursa olsun, çalışma hayatınızın bir noktasında "insan meseleleri" ile ilgilenmeniz gerekeceğinden, bu konuda değerli bilgiler ve yararlı içgörüler sunmayı hedeflemektedir. Öğrenciler, teorik ilkeleri ve istihdamın tüm aşamalarında yer alan yöntemleri öğrenecek, strateji odaklı insan kaynakları yönetim sistemlerinin önemini kavrayacak ve küresel çalışma sistemleri ve sosyal zorluklarla başa çıkmak için insan kaynakları yönetimi uygulamalarını önerme yeteneği kazanacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; İş dünyasında İnsan Kaynakları Yönetiminin (HRM) stratejik değerini ve rekabet avantajını inceleme. İstihdamın tüm aşamalarında yer alan teori ilkelerini ve yöntemlerini öğrenme. Strateji odaklı insan kaynakları yönetim sisteminin ne olduğunu anlama ve bunun önemini kavrama. Şirketlerin küresel çalışma sistemleri ve sosyal zorluklarla başa çıkmasına yardımcı olabilecek insan kaynakları yönetimi uygulamalarını önerme. Organizasyon kültürünün ve insan kaynakları uygulamalarının bireysel davranışlar üzerindeki etkilerini tanımlama ve açıklama. Yukarıda bahsedilen kavramlar ve süreçlerdeki kültürlerarası farklılıkları tanımlama ve açıklama. Çeşitli liderlik stillerini tanıma ve bu stillerin organizasyonel etkinlik üzerindeki etkilerini analiz etme. Liderlik teorileri ve yaklaşımlarının günümüzdeki uygulamalarını ve bunların iş dünyasındaki önemini kavrama. |
Bu ders, günümüz iş dünyasının zorluklarına yanıt olarak insan kaynakları yönetiminin (HRM) stratejik önemini vurgulamaktadır. Kurs, HRM'nin idari bir fonksiyondan stratejik bir ortaklığa nasıl evrildiğini ele alacak ve öğrencilere, insan kaynakları yönetimi ile ilgili temel teorileri, uygulamaları ve metodolojileri öğretecektir. Ders, küresel iş gücü sistemleri, sosyal zorluklarla başa çıkma, organizasyon kültürü ve liderlik teorileri gibi konular üzerinde duracak. Öğrenciler ayrıca çeşitli liderlik stilleri ve bu stillerin iş dünyasındaki uygulamalarını inceleyerek liderlik teorilerinin güncel görünümlerini öğreneceklerdir. Kurs boyunca, öğrenciler teorik bilgileri gerçek dünya örnekleriyle pekiştirme fırsatı bulacaklar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş ve müfredatın genel görünümü İnsan Sermayesinin Temelleri | |
2) | İK İhtiyaçlarının Belirlenmesi | |
3) | HR Applications: Staffing, Training-Development Retention and Performance Review | |
5) | İK Uygulamaları: İşe Alma, Eğitim-Geliştirme, Tutma ve Performans İncelemesi | |
6) | İK Uygulamaları: İşe Alma, Eğitim-Geliştirme, Tutma ve Performans İncelemesi | |
7) | İK Uygulamaları: İşe Alma, Eğitim-Geliştirme, Tutma ve Performans İncelemesi | |
8) | İK Uygulamaları: İşe Alma, Eğitim-Geliştirme, Tutma ve Performans İncelemesi | |
9) | İK Uygulamaları: İşe Alma, Eğitim-Geliştirme, Tutma ve Performans İncelemesi | |
10) | Liderlik: Temel Varsayımlar | |
11) | Liderlik: Detaylar | |
12) | Liderlik: Çağdaş Görüşler | |
13) | Dönem Projeleri Sunumu | |
14) | Dönem Projeleri Sunumu |
Ders Notları / Kitaplar: | Dessler, G., & Varrkey, B. (2005). Human Resource Management, 15e. Pearson Education India. |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 6 |
Uygulama | 2 | % 9 |
Ödev | 1 | % 5 |
Projeler | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 45 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 55 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 30 | 0 |
Sunum / Seminer | 1 | 9 | 9 |
Proje | 1 | 21 | 21 |
Ödevler | 3 | 12 | 36 |
Ara Sınavlar | 1 | 18 | 18 |
Final | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü | 150 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve İşletme mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık işletme mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 3 |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ve istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
4) | İşletme Mühendisliğinde karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir biçimde kullanma becerisi. | |
5) | İşletme Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışma becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 5 |
7) | İngilizce ve Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, yönetim ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 4 |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 4 |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | 4 |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
12) | Etkin ve verimli yönetme ve/veya liderlik becerisi. | 5 |