DES3017 Design and MeaningBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar ENDÜSTRİYEL TASARIMÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
ENDÜSTRİYEL TASARIM
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
DES3017 Tasarım ve Anlam Güz 1 2 2 4

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi RENK DİMLİ ORAKLIBEL
Opsiyonel Program Bileşenleri: -
Dersin Amacı: Sözsüz iletişimi odağına alan bu ders, gösterge sistemlerin nasıl kodlandıklarını ve çözümlendiklerini eleştirel bir bakış açısıyla öğrencilere kazandırmayı ve tasarımda anlamın nasıl kurgulandığını kavratmayı hedefler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Anlambilim, göstergebilim ve iletişim model ve teorilerini tanımlarlar.
2) Görsel gösterge sistemlerini eleştirir ve değerlendirir.
3) Görsel gösterge sistemlerini çözme ve kodlama pratikleri yapar.
4) Form ve anlam arasındaki ilişkiyi yorumlar.
5) Endüstriyel tasarımların anlambilimsel işlevini tanımlar.
6) Endüstriyel tasarımın disiplinlerarası özelliklerini keşfeder.
7) Endüstriyel tasarımın sosyo-kültürel özelliklerini tanımlar.

Dersin İçeriği

Bu deste öğrenciler ürünlere yüklenen anlam ve değerleri farklı açılardan inceler, ürünlerin sosyal, tarihsel ve kültürel bağlamlarda nasıl algılandıkları ve değerlendirildiklerini araştırırlar. Öğrenciler, göstergebilimin başlıca konularını ve tarihini, reklam analizini, ürün anlambilim yazınını, ürün analizini, eleştirel düşünmeyi öğrenir ve bu bilgiyi pratiğe dönüştürme çalışması yaparlar. Derste kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri şu akışlardır: Eğitsel Oyun, anlatım, okuma, tartışma ve bireysel çalışma.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1)
1) Derse giriş ve "anlam" tartışması -
2) İletişimin Temelleri -
3) İletişimin temelleri Okuma - Fiske, John (1982) ‘Chapter 3: Communication, Meaning and Signs’, in Introduction to Communication Studies, London: Methuen, pp. 39-63.
4) Göstergebilimin Temelleri I: Saussure ve Peirce Fiske, John (1982) ‘Chapter 3: Communication, Meaning and Signs’, in Introduction to Communication Studies, London: Methuen, pp. 39-63.
5) Göstergebilimin Temelleri II: Saussure ve Peirce Fiske, John (1982) ‘Chapter 3: Communication, Meaning and Signs’, in Introduction to Communication Studies, London: Methuen, pp. 39-63.
6) Göstergebilimin Temelleri III: Kodlar ve Barthes Fiske, John (1982) ‘Chapter 4: Codes’, in Introduction to Communication Studies, London: Methuen, pp. 65-83.
7) Göstergebilimin Temelleri IV: Barthes, Göstergebilim ve İdeoloji Fiske, John (1982) ‘Chapter 9: Ideology and Meanings’ in Introduction to Communication Studies, London: Methuen, pp. 165-188.
8) Göstergebilimin Temelleri V: Mitler ve İdeoloji -
9) Bir Reklamı Okumak Ödev 1 "göstergelerden hikayelere" teslimi
10) Teori üzerine tartışma ve ödev 1 değerlendirmesi Ödev 2 "bir reklamı okumak" teslimi
11) Ara sınav
12) Ürün Anlambilimi I - Nesne "Barthes, Roland (1994) ‘Semantics of the Object’, in The Semiotic Challenge, University of California Press, pp: 179-190. Barthes, Roland (1972) ‘The New Citroen’, in Mythologies, Hill and Wang, pp. 88-90."
13) Ürün Anlambilimi II - Ürün Tasarımı "Krippendorff, K. (1989). Product Semantics: a triangulation and four design theories. Krippendorff, K. (1989). On the essential contexts of artifacts or on the proposition that ""design is making sense (of things)"". Design Issues, 5(2), 9-39. "
14) Ürün Anlambilimi III - Nesnenin İşlevleri -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: "Barthes, Roland (1994) ‘Semantics of the Object’, in The Semiotic Challenge, University of California Press, pp: 179-190.
Barthes, Roland (1972) ‘The New Citroen’, in Mythologies, Hill and Wang, pp. 88-90.
Berger, A.A. (2010). Objects of affection. Palgrave Macmillan. (***Chapter 7.CODA.)
Chandler, D. (2007). Semiotics: The Basics. London: Routledge.
Donald, N. (1988). The design of everyday things. Doubled Currency.
Fiske, J. (1990). Introduction to Communication Studies. London: Routledge.
Krippendorff, K. (1989). Product Semantics: a triangulation and four design theories.
Krippendorff, K. (1989). On the essential contexts of artifacts or on the proposition that ""design is making sense (of things)"". Design Issues, 5(2), 9-39.
Krippendorff, K. (2005). The semantic turn: A new foundation for design. crc Press.
"
Diğer Kaynaklar: "Crilly, N., Good, D., Matravers, D., & Clarkson, P. J. (2008). Design as communication: Exploring the validity and utility of relating intention to interpretation. Design Studies, 29(5), 425-457.
Gotzsch, J. (2006). Product talk. The Design Journal, 9(2), 16-24.
Maycroft, N. (2004). The objectness of everyday life: disburdenment or engagement? Geoforum, 35(6), 713-725.
Vihma, S. (2003). On actual semantic and aesthetic interaction with design objects. In 5th European Academy of Design Conference.
"

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ödev 2 % 30
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 3 30
Ödevler 2 11 22
Ara Sınavlar 1 5 5
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Endüstri Ürünleri Tasarımı meslek alanının kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olmak 3
2) Mesleki bilgiyi ürün, hizmet ve deneyim geliştirme alanlarında uygulayabilmek 1
3) Tasarım kavramlarını, mesleki kültür ve dili anlayabilmek, kullanabilmek, yorum yapabilmek ve değerlendirmek 4
4) Endüstri ürünleri tasarımı alanında araştırma yöntemlerini bilmek, bu yöntemlerle bilgi toplamak, toplanan bilgiyi yorumlamak ve uygulayabilmek 1
5) Endüstri ürünleri tasarımı problemlerini tanımlamak, problem koşul ve gereklerini değerlendirebilmek, çözüm önerileri üretebilmek
6) Endüstri Ürünleri Tasarımında önerilen çözümlerin toplumsal, kültürel, çevresel, ekonomik ve insani değerlerin göz önünde bulundurarak geliştirilmesi; kişisel farklılık ve yetenek düzeylerine duyarlı olması 5
7) Tasarım kavramlarına ve çözümlerine ait bilgiyi, yazılı, sözlü ve görsel anlatım yöntemleriyle aktarma yeteneğine sahip olmak 1
8) Tasarım çözümlerine ait malzeme, biçimlenme,detaylandırma, servis ve üretim yöntemleri kavramları arasındaki ilişkiyi ve yöntemleri tanımlayabilmek ve uygulayabilmek
9) Endüstri ürünleri tasarımı çözüm ve uygulamalarını anlatabilecek düzeyde bilgisayar destekli bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak
10) Endüstri ürünleri tasarımının disiplinler arası yapısına kaynak oluşturan, işletme, mühendislik, psikoloji, ergonomi, görsel iletişim alanlarına ait tasarım çözümlerini destekleyecek yöntem ve bilgiye sahip olmak; gerektiğinde bu alanlara ait bilgiyi araştırma, edinme ve kullanma yeteneğine sahip olmak 5
11) Bir yabancı dili kullanarak endüstri ürünleri tasarımı alanına ait dile hakim olabilmek ve farklı kültürlerden meslektaşlarıyla iletişim kurabilmek 3
12) Teknolojik ve bilimsel gelişmelere bağlı olarak mesleğin gereksinim duyduğu yeni tasarım konularını ve eğilimlerini takip edebilmek ve değerlendirebilmek 1
13) Tasarım sürecini, bireysel ve ekip olarak planlayabilmek, yönetebilmek ve yürütebilmek.