INT2084 Environmental Control Systems StudioBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMIÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
INT2084 Çevre Kontrol Sistemleri Stüdyosu Bahar 0 4 2 4

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. SEZİN HATİCE TANRIÖVER
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. SEZİN HATİCE TANRIÖVER
Opsiyonel Program Bileşenleri: yok
Dersin Amacı: Dersin temel amacı, fiziksel çevre faktörlerini öğretmek ve binalarda pasif çevre kontrol sistemleri ve tasarım ilkeleri hakkında bir anlayış geliştirmektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
- iklim ve termal konforu öğrenme,
- iklim ve enerji kontrolü için tasarım parametrelerini anlamak; enerji verimli pasif iklimlendirme sistemi olarak yapılı çevre.
- aydınlatma temellerini, görsel konforu öğrenmek,
- gün ışığını anlamak: tasarım faktörleri, gün ışığı analizi ve günışığı teknikleri,
- yapay aydınlatma sistemlerinin tasarımının öğrenilmesi: aydınlatma türleri, armatürler ve uygulamalar.
- rengin temellerini öğrenmek,
- mimari akustiği öğrenmek ve ses ile algı arasındaki ilişkiyi anlamak; sağlık etkisi; binalarda gürültü ve titreşim kontrolü,
- yapı elemanları, ses yalıtımı, oda akustiği ilkeleri ve tasarımı yoluyla ses iletimini öğrenme.

Dersin İçeriği

tasarım ilkeleri hakkında bir anlayış geliştirmektir.
1. Çevre kontrol sistemlerine giriş
2. İklim kontrolünde pasif sistemler: Enerji kaynakları, iklim elemanlarına giriş,
termal konfor ve havalandırma.
3. İklim kontrolü (pasif ve aktif sistemler): Oryantasyon, binalar arasındaki mesafe ve
bina formu, bina kabuğu tasarımı, güneş evleri, yoğuşma, güneş kontrolü ve
gölgeleme cihazları
4. Sıhhi (Sıhhi Tesisat) sistemleri- temiz su ve atık su bertaraf sistemi
5. Islak alan tasarımı
6. Yangından korunma (pasif ve aktif)
7. Günışığı aydınlatması: Işık ve görsel konfor parametrelerine giriş, tasarım faktörleri, gün ışığı
analiz ve günışığı teknikleri.
8. Yapay ve entegre aydınlatma tasarımı. Elektrik Tesisatları ve Otomasyon Sistemleri.
9. Mimari akustik ve ses kontrolü: Binalarda ses problemlerine giriş,
dış ve iç mekan ses kaynakları, oda akustiği.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders çizelgesi ve konuların tanıtımı yok
2) İçmimarlık ve mimarlıkta aydınlatma ve renk tasarımına giriş Kaynaklardan ilgili konunun okunması, derse hazırlık yapılması
3) Görme ve Algılama - Işık ve Sağlık Işığın Fiziksel Temelleri Kaynaklardan ilgili konunun okunması, derse hazırlık yapılması
4) Mimarlık ve İçmimarlıkta Doğal Aydınlatma Kaynaklardan ilgili konuların okunması ve derse hazırlık yapılması
5) İçmimarlıkta Yapay Aydınlatma Tasarımı Kaynaklardan ilgili konuların okunması ve derse hazırlık yapılması
6) İçmimarlık ve Mimarlıkta ışık, form ve mekan algısı Kaynaklardan ilgili konunun okunması ve derse hazırlık yapılması
7) Ara Sınav İşlenen tüm konular tekrar edilmeli
8) Renk ve rengin temellerine giriş Kaynaklardan ilgili konuların okunması ve derse hazırlık yapılması
9) Renk teorileri ve şemaları Kaynaklardan ilgili konuların okunması ve derse hazırlık yapılması
10) Renk Şemaları ve renk etkileşimleri Kaynaklardan ilgili konunun okunması ve derse hazırlık yapılması
11) Teknik gezi ya da atölye çalışması yok
12) Mimarlık ve İçmimarlıkta Renk ve Malzeme Subject will be read from the related sources
13) Dönem projesi sunumları 1. hafta (ya da aydınlatma/renk proje krtitikleri - verilen projenin doğasına göre değişebilir) sunum hazırlığının yapılması (ya da projelerin hazırlık aşamasında getirilmesi)
14) Dönem projesi sunumları 2. hafta (ya da aydınlatma/renk proje krtitikleri - verilen projenin doğasına göre değişebilir) sunum hazırlığının yapılması (ya da projelerin telimden önceki son kritiğe getirilmesi)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: powerpoint presentations
powerpoint sunumları
Diğer Kaynaklar: * MİMARLAR VE İÇ MİMARLAR İÇİN SIHHİ TESİSAT,
D. Altuncu, Birsen Yayınevi, 2016.
• MECHANICAL AND ELECTRICAL EQUIPMENT FOR BUILDINGS,
B. Stein, R.J. Reynolds,John Wiley and Sons, Inc. USA, 2000.
• ARCHITECTURAL LIGHTING,
David Egan & Victor W.Olgyay. 2012.
• ARCHITECTURAL ACOUSTICS / PRINCIPLES AND PRACTICE
William J. Cavanaugh, Joseph A. Wilkes. 1999.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Ödev 3 % 30
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 2 24
Ödevler 3 4 12
Ara Sınavlar 1 6 6
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 106

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İç mimarlık alanında ulusal ve uluslararası bağlamlarda farklı mekan kurguları, farklı kullanıcı grupları ve ihtiyaçlarına cevap verebilen tasarım, planlama ve uygulama etkinliklerinde bulunabilecek,
2) Gerçek fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar ve kullanıcı ihtiyaçları çerçevesinde toplanan veriyi analiz edebilecek, farklı bilgi ve düşüncelerle sentezleyebilecek ve bunları yaratıcı mekânsal çözümler üretmek üzere kullanabilecek,
3) Soyut ve somut kavramları kullanarak, yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün mekânsal çözümler üretebilecek,
4) İç mimarlık alanının gerektirdiği çizim ve sunum teknolojilerinden en az bir tanesi yetkin olarak kullanabilecek,
5) İç mimarlık alanında yürüttüğü tasarım, uygulama ve araştırma calışmalarını raporlama, sunma ve bunları uzman yada uzman olmayan kişilere görsel, yazılı yada sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru biçimde aktarma yetkinliğini kazanabilecek,
6) İç mimarlık alanında insan-çevre ilişkisini, kullanıcının sağlık ve güvenliğini ve evrensel tasarım ilkelerini benimseyip ön planda tutacak,
7) Toplumun sosyal ve kültürel haklarına, kültürel mirasa ve doğaya saygılı bir tasarım anlayışına ve bu konularda bilinçli karar verebilme yetisine sahip olabilecek,
8) İç mimarlık, tasarım ve sanat alanlarında ulusal ve uluslar arası değerlerin farkında, gelişmeleri takip eden ve bu alanlardaki etik ve estetik konularda bilgi sahibi olacak,
9) İç mimarlık alanındaki yasal düzenlemelere, standartlara ve ilkelere hâkim; ve mesleki etik, görev ve sorumluluklarının farkında olabilecek,