DKT3009 Bilimsel, Tıbbi ve Mesleki EtikBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar DİL VE KONUŞMA TERAPİSİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
DKT3009 Bilimsel, Tıbbi ve Mesleki Etik Bahar 2 0 2 2
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü:
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. İBRAHİM CAN YAŞA
Opsiyonel Program Bileşenleri: Bu dersin öğrenme çıktıları doğrultusunda Dil ve Konuşma Terapisi lisans öğrencileri mesleki, bilimsel ve akademik etik kavramlarına yönelik bilgi sahibi olur.
Dersin Amacı: Bu ders, DKT lisans öğrencilerinin bilimsel, tıbbi ve meslek etik kodları konusunda yetkin olmasını sağlamayı hedeflemektedir. Araştırma, araştırma aşamaları, araştırma etiği ile ilgili bilgiler vermeyi, lisans seviyesinden itibaren bu konularda farkındalık ve duyarlık kazandırmayı hedeflemektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu ders tamamlandıktan sonra öğrencilerin şu kazanımlara sahip olması hedeflenmektedir:

1. Dil ve Konuşma Terapisi mesleği etik ilkelerini açıklar.

2. Bilimsel ve tıbbi etik ilkelerini açıklar.

3. Araştırma ve yayın etiğine ilişkin kavramları, bir araştırmanın etik açıdan geçerli ve güvenilir olması konusunda araştırmacının sorumluluklarını tanımlar.

4. Klinik araştırmalar, girişimsel olmayan klinik araştırmalar ile ilgili etik gereklilikleri tanımlar.

Dersin İçeriği

Bu ders; Dil ve Konuşma Terapisindeki temel etik ilkeler, etik ikilemler, bilimsel ve akademik etik gibi kavramları içermektedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders içeriğine genel bakış, mevcut bilgilerin gözden geçirilmesi Sunumlar ve makale okumaları
2) Bilim ve Etik: Genel Tanımlar, İlkeler Sunumlar ve makale okumaları
3) Meslek Etiği: Dil ve Konuşma Terapistleri için Mesleki Etik İlkeler-I Sunumlar ve makale okumaları
4) Meslek Etiği: Dil ve Konuşma Terapistleri için Mesleki Etik İlkeler-II Sunumlar ve makale okumaları
5) Dil ve Konuşma Terapisi alanında Etik İkilemler-Vaka Örnekleriyle Analiz-I Sunumlar ve makale okumaları
6) Dil ve Konuşma Terapisi alanında Etik İkilemler-Vaka Örnekleriyle Analiz-II Sunumlar ve makale okumaları
7) Etik İlkeler Bağlamında Klinik Karar Verme Sunumlar ve makale okumaları
8) Ara Sınav Sunumlar ve makale okumaları
9) Akademik ve Tıbbi Etik: Tanımlar, İlkeler Sunumlar ve makale okumaları
10) Akademik ve Tıbbi Etik: Uygulamalar Sunumlar ve makale okumaları
11) Akademi ve Mesleki Yaşamda Yapay Zeka Kullanımına Dair Etik İlkeler Sunumlar ve makale okumaları
12) APA ve AMA gibi Referans Kılavuzlarının İncelenmesi Sunumlar ve makale okumaları
13) Etik Kurul Belgelerinin Hazırlanması-I Sunumlar ve makale okumaları
14) Etik Kurul Belgelerinin Hazırlanması-II Sunumlar ve makale okumaları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sunumlar ve makaleler
Diğer Kaynaklar: Bilim ve araştırma etiği / Kürşad Yılmaz vd., Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara, 2021

Güner, M. D., & EKMEKCİ, P. E. (2020). Klinik araştırmalarda yapay zekâ kullanımı ve olası etik konular. Turkiye Klinikleri Medical Ethics, Law and History-Special Topics, 6(1), 29-34

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 12 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 26
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 28

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. 5
2) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. 3
3) Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık teknolojilerini kullanmak. 1
4) Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. 4
5) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 2
6) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 5
7) Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. 5
8) Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 5
9) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. 3
10) Diğer terapistlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. 3
11) Terapi uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. 5