DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
DKT3006 | Dudak-Damak Yarığı ve Baş- Yüz Anomalilerinde Dil ve Konuşma Terapisi | Bahar | 2 | 2 | 3 | 2 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. İBRAHİM CAN YAŞA |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | - |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilerin normal ve anormal kraniofasiyal özellikleri öğrenmeleri, dudak damak yarıklıklarını sınıflamaları, DDY’ye bağlı problemleri farkedebilmeleri (beslenme, dental anormallikler vb) velofarengeal disfonksiyon ve rezonans sorunları hakkında bilgi edinmeleri, algısal ve objektif değerlendirme yöntemlerini bilmeleri, terapi yöntemlerini öğrenmeleri, DDY ile birlikte sıklıkla görülen sendromlar hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi tamamladığınızda: 1. Normal ve anormal kraniofasiyal özellikleri öğrenecek, 2. DDY sınıflaması yapabilecek, 3. DDY’ye bağlı problemleri farkedebilecek 4. Velofarengeal disfonksiyon ve rezonans sorunları hakkında bilgi edinebilecek, 5. Algısal ve objektif değerlendirmeler yapabilecek, 6. DDY’de terapi yöntemlerini bilecek, 7. DDy ile birlikte sıklıkla görülen sendromlar hakkında bilgi sahibi olabileceksiniz. |
Bu ders, normal ve anormal kraniofasiyal özelliklerin tanımlanmasıyla başlayarak, dudak-damak yarıklarının (DDY) embriyolojik gelişimi, sınıflaması ve klinik etkilerini ele alır. DDY’ye bağlı beslenme, konuşma, işitme ve dental sorunlar gibi ikincil problemlerin yönetimi tartışılır. Velofarengeal disfonksiyon ve rezonans bozukluklarının değerlendirilmesi için algısal ve objektif yöntemler tanıtılır. Dersin ilerleyen bölümlerinde, DDY’ye özel terapi yaklaşımları ve yaygın sendromlarla ilişkili durumlar vaka temelli olarak incelenir. Amaç, DDY’nin multidisipliner yönetimine dair kapsamlı bir anlayış sağlamaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Normal ve anormal kraniofasiyal özellikler | Sunumlar |
2) | Normal ve anormal kraniofasiyal özellikler | Sunumlar |
3) | DDY’de embriyolojik gelişim ve sınıflama | Sunumlar |
4) | DDY’de Beslenme | Sunumlar |
5) | DDY’ye bağlı diğer problemler (Konuşma, İşitme, Dental Problemler) | Sunumlar |
6) | Velofarengeal disfonksiyon ve rezonans | Sunumlar |
7) | DDY’de algısal değerlendirme | Sunumlar |
8) | Ara sınav | |
9) | DDY’de algısal değerlendirme ve orofasiyal muayene | Sunumlar |
10) | DDY’de objektif değerlendirme | Sunumlar |
11) | DDY’de terapi | Sunumlar |
12) | DDY’de terapi | Sunumlar |
13) | DDY ile birlikte görülen başlıca sendromlar | Sunumlar |
14) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | Sunumlar |
Diğer Kaynaklar: | Kummer, A. (2018) Cleft Palate and Craniofacial Conditions (4th ed) Jones & Bartlett Learning. Golding-Kushner, K. (2000) Therapy Techniques for Cleft Palate Speech and Related Disorders. Singular Thomson Learning. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 30 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. | 5 |
2) | Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. | 5 |
3) | Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık teknolojilerini kullanmak. | 4 |
4) | Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. | 5 |
5) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 4 |
6) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 5 |
7) | Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. | 5 |
8) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 5 |
9) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 3 |
10) | Diğer terapistlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. | 3 |
11) | Terapi uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. | 5 |