DKT3005 Akıcılık Bozuklukları IIBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar DİL VE KONUŞMA TERAPİSİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
DKT3005 Akıcılık Bozuklukları II Bahar 2 0 2 4
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü:
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. İBRAHİM CAN YAŞA
Opsiyonel Program Bileşenleri: Bu dersin öğrenme çıktıları doğrultusunda Dil ve Konuşma Terapisi lisans öğrencileri akıcılık bozukluklarına yönelik değerlendirme ve güncel terapi uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur.
Dersin Amacı: Bu ders, DKT lisans öğrencilerine akıcılık bozukluklarına yönelik formal ve informal değerlendirme yöntemlerini, akıcılık bozukluklarının erken dönem, okul çağı ve yetişkinlik dönemleri kapsamındaki kanıt temelli yönetim tekniklerini ve modelleri hakkında bilgiler aktarmayı amaçlamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu ders tamamlandıktan sonra öğrencilerin şu kazanımlara sahip olması hedeflenmektedir:

1. Akıcılık Bozukluklarının formal ve informal değerlendirme yöntemlerini açıklar ve uygular.

2. Kekemeliğe ilişkin güncel teori, model ve kuramların kekemelik terapilerine yansımalarını açıklar.

3. Akıcılık Bozukluklarında yapılan değerlendirmelere göre uzun süreli ve kısa süreli terapi hedeflerine karar verir.

4. Akıcılık Bozukluklarının erken dönem, okul çağı ve yetişkinlik dönemlerine yönelik geliştirilmiş kanıt temelli ve alternatif müdahale yaklaşımlarını açıklar ve uygular.

Dersin İçeriği

Ders içeriğine genel bakış, mevcut bilgilerin gözden geçirilmesi Tanışma Ders içeriğinin öğrencilere tanıtımı
Yetişkin ve Okul Çağı Kekemelik Değerlendirme-I
Yetişkin ve Okul Çağı Kekemelik Değerlendirme-II
Erken Dönem Kekemelik Değerlendirme-I
Erken Dönem Kekemelik Değerlendirme-II
Kekemelik Değerlendirmesine Yönelik Simülasyon Uygulamaları
Erken Dönem Kekemelik Terapi Müdahaleleri-I
Erken Dönem Kekemelik Terapi Müdahaleleri-II
Ergen ve Yetişkin Dönemi Kekemelik Terapi Müdahaleleri-I
Ergen ve Yetişkin Dönemi Kekemelik Terapi Müdahaleleri-II
Örnek Vakalar ile Terapi Planı Oluşturma ve Uygulama-I
Örnek Vakalar ile Terapi Planı Oluşturma ve Uygulama-II
Örnek Vakalar ile Terapi Planı Oluşturma ve Uygulama-III

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders içeriğine genel bakış, mevcut bilgilerin gözden geçirilmesi Sunum okumaları
2) Yetişkin ve Okul Çağı Kekemelik Değerlendirme-I Sunum okumaları
3) Yetişkin ve Okul Çağı Kekemelik Değerlendirme-II Sunum okumaları
4) Erken Dönem Kekemelik Değerlendirme-I Sunumlar ve kitap bölümleri
5) Erken Dönem Kekemelik Değerlendirme-II Sunumlar ve kitap bölümleri
6) Kekemelik Değerlendirmesine Yönelik Simülasyon Uygulamaları Sunumlar ve kitap bölümleri
7) Erken Dönem Kekemelik Terapi Müdahaleleri-I Sunumlar ve kitap bölümleri
8) Ara Sınav Sunumlar ve kitap bölümleri
9) Erken Dönem Kekemelik Terapi Müdahaleleri-II Sunumlar ve kitap bölümleri
10) Ergen ve Yetişkin Dönemi Kekemelik Terapi Müdahaleleri-I Sunumlar ve kitap bölümleri
11) Ergen ve Yetişkin Dönemi Kekemelik Terapi Müdahaleleri-II Sunumlar ve kitap bölümleri
12) Örnek Vakalar ile Terapi Planı Oluşturma ve Uygulama-I Sunumlar ve kitap bölümleri
13) Örnek Vakalar ile Terapi Planı Oluşturma ve Uygulama-II Sunumlar ve kitap bölümleri
14) Örnek Vakalar ile Terapi Planı Oluşturma ve Uygulama-III Sunumlar ve kitap bölümleri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Sunumları
Makaleler
Okuma Parçaları
Vaka Örnekleri
Diğer Kaynaklar: Yairi, E., & Seery, C. H. (2021). Stuttering: Foundations and clinical applications. Plural publishing.
Kalinowski, J. S., & Saltuklaroglu, T. (2005). Stuttering. Plural Publishing.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 12 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. 5
2) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. 5
3) Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık teknolojilerini kullanmak. 5
4) Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. 5
5) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 4
6) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 5
7) Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. 5
8) Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 5
9) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. 3
10) Diğer terapistlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. 3
11) Terapi uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. 5