DKT3003 Okul Çağı Dil Bozuklukları: Değerlendirme ve TerapiBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar DİL VE KONUŞMA TERAPİSİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
DKT3003 Okul Çağı Dil Bozuklukları: Değerlendirme ve Terapi Bahar 2 0 2 4
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü:
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. İBRAHİM CAN YAŞA
Opsiyonel Program Bileşenleri: -
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilerin okul öncesi ve okul çağı çocuklarında dil becerilerinin tipik gelişim süreçlerini anlamalarını ve normalden sapan durumları ayırt edebilmelerini sağlamaktır. Ayrıca, bu süreçlerin değerlendirilmesi ve olası dil bozukluklarına yönelik müdahale yöntemleri hakkında bilgi edinmelerini ve teorik bilgilerini uygulamaya dönüştürebilecek beceriler kazanmalarını hedeflemektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Okul öncesi ve okul çağı çocuklarında dil özelliklerini tanımlar.
2. Tipik dil gelişiminden sapma gösteren durumları ayırt eder.
3. Gelişimsel dil bozukluklarını ayırt eder.
4. Erken okuryazarlık ve fonolojik farkındalık becerilerini bilir.
5. Dil bozukluklarının değerlendirilmesinde kullanılan ölçme araçlarını bilir.
6. Doğal dil örneği analizinde kullanılan temel nicel ölçümler hakkında bilgi sahibi olur.
7. Müdahale yöntemlerini betimler.

Dersin İçeriği

Bu ders, okul öncesi ve erken okul yıllarında dil gelişiminin temel özelliklerini ele alarak, Türkçenin sözdizimsel yapısını ve kelime bilgisi gelişimini incelemektedir. Erken okul yıllarında dil değerlendirme süreçleri kapsamında, öykü alma, tarama ve standardize testler gibi yöntemler ile dil örneği alma ve OSU hesaplama teknikleri üzerinde durulacaktır. Ayrıca, gelişimsel dil bozukluğu ve disleksi gibi yaygın dil ve öğrenme güçlükleri ele alınarak, bu bozuklukların değerlendirilmesi ve müdahale yöntemleri tartışılacaktır. Ders, hem teorik bilgiler hem de uygulamalı değerlendirme ve müdahale yaklaşımları sunarak öğrencilerin klinik becerilerini geliştirmeyi amaçlamaktadır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Okul öncesi ve erken okul yıllarında dil gelişimi Sunum okumaları, kitap bölümleri
2) Okul öncesi ve erken okul yıllarında dil gelişimi Sunum okumaları, kitap bölümleri
3) Türkçe sözdizim özellikleri, erken okul yıllarında kelime bilgisi ve değerlendirmesi Sunum okumaları, kitap bölümleri
4) Erken okul yıllarında dil gelişiminin özellikleri Sunum okumaları
5) Gelişimsel dil bozukluğu Sunum okumaları
6) Disleksi Sunum okumaları
7) Değerlendirme yöntemleri (Öykü alma, tarama, standardize testler) Acarlar, F., Servi, C., & Alak, G. (2018). Biçim-Sözdizimsel ölçümlerin 3-7 yaş grubunda incelenmesi. Dilbilim Araştırmaları Dergisi, 29(2), 21-38
8) Ara Sınav
9) Değerlendirme yöntemleri (Dil örneği alma, Osu hesaplama) Acarlar, F. (2005). Türkçe ediniminde gelişimsel özelliklerin dil örneği ölçümleri açısından incelenmesi Doğaroğlu, T. K. (2014). İfade edici dilin değerlendirilmesinde dil örneği analizinin kullanımı. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (23), 59-78
10) Dil Bozukluğunda Müdahale Sunum Okumaları
11) Dil Bozukluğunda Müdahale Sunum okumaları
12) Dil Bozukluğunda Müdahale Sunum okumaları
13) Öğrenci sunumları Okul çağı terapi materyali örnekleri
14) Öğrenci sunumları Okul çağı terapi materyali örnekleri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Acarlar, F. (2005). Türkçe ediniminde gelişimsel özelliklerin dil örneği ölçümleri açısından incelenmesi.
Acarlar, F., Servi, C., & Alak, G. (2018). Biçim-Sözdizimsel ölçümlerin 3-7 yaş grubunda incelenmesi. Dilbilim Araştırmaları Dergisi, 29(2), 21-38.
Diğer Kaynaklar: Paul, R., & Norbury, C. F. (2012). Language disorders from infancy through adolescence: Listening, speaking, reading, writing, and communicating. Elsevier.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 10 % 0
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. 5
2) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. 5
3) Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık teknolojilerini kullanmak. 4
4) Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. 5
5) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 4
6) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 5
7) Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. 5
8) Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 5
9) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. 3
10) Diğer terapistlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. 3
11) Terapi uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. 5