DKT2009 Artikülasyon ve Fonolojik BozukluklarBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar DİL VE KONUŞMA TERAPİSİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
DKT2009 Artikülasyon ve Fonolojik Bozukluklar Güz 2 0 2 4

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi İBRAHİM CAN YAŞA
Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencilerin, artikülasyon ve/veya fonolojik bozukluklar (fonksiyonel veya organik etiyoloji dahil) ile konuşma sesi üretiminin bölgesel veya kültürel diyalektik varyasyonları ile başvuran kişiler için uygun müdahale stratejilerini etkili bir şekilde değerlendirme ve planlama becerilerini geliştirmektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Normal gelişim sürecinde artikülasyon becerilerinin edinimini ve ses üretiminde yer alan parametreleri tanımlar.
2. Çocuklarda görülen gelişimsel artikülasyon ve fonolojik bozuklukları ve ayırıcı tanısını anlar.
3. Artikülasyon ve fonolojik bozuklukları tanımlayabilir, analiz edebilir ve Uluslararası Fonetik Alfabe’ye uygun olarak çeviriyazıyla ifade eder.
4. Artikülasyon ve fonolojik bozuklukları tarama ve tanılama testlerinin kapsamını ve amaçlarını bilir.
5. Artikülasyon ve fonolojik bozuklukları olan bireyleri değerlendirebilir, değerlendirme bulgularını raporlayabilir ve uygun bir terapi programı planlar.

Dersin İçeriği

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş, ders izlencesinin tanıtımı
2) Artikülasyon ve fonolojiye giriş 1: Sesletim nedir? Sesbilgisi nedir? Sesletim bozukluğu nedir? Sesbilgisel bozukluk nedir? Konuşma sesi bozukluğu nedir? Konuşma sesi bozuklukları ile ilgili faktörler
3) Artikülasyon ve fonolojiye giriş 2: Fonolojik farkındalık nedir? Normal gelişim sürecinde artikülasyon ve fonolojik becerilerin edinimi
4) Artikülasyon ve fonolojik bozuklukların değerlendirilmesi-1: İnformal değerlendirme
5) Artikülasyon ve fonolojik bozuklukların değerlendirilmesi-2: Formal değerlendirme
6) Değerlendirme bulgularının raporlanması I
7) Değerlendirme bulgularının raporlanması II
8) Motor temelli terapi yaklaşımları I
9) Motor temelli terapi yaklaşımları II
10) Dil temelli terapi yaklaşımları I
11) Dil temelli terapi yaklaşımları II
12) Konuşma seslerinin öğretimi için spesifik yöntemler
13) Okul çağı çocuklarda fonolojik farkındalık geliştirilmesine yönelik aktiviteler
14) Dersin değerlendirilmesi ve genel tekrar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Bernthal, J. E., Bankson, N. W., & Flipsen, P. (2013). Articulation and Phonological Disorders: Speech Sound Disorders in Children, (7th Ed.). Boston, MA: Pearson. ISBN: 978-0132612630
• Bowen C. (2015). Children’s Speech Sound Disorders, (2nd Ed.). UK: Wiley Blackwell. ISBN 978-1-118-63402-8 (pbk.)
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ödev 1 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Ödevler 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 102

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. 5
2) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. 4
3) Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık teknolojilerini kullanmak. 3
4) Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. 4
5) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 4
6) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 5
7) Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. 4
8) Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 4
9) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. 2
10) Diğer terapistlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. 3
11) Terapi uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. 4