DKT2008 Akıcılık Bozuklukları-IBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar DİL VE KONUŞMA TERAPİSİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
DKT2008 Akıcılık Bozuklukları-I Bahar 2 0 2 4
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü:
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. İBRAHİM CAN YAŞA
Dersin Amacı: Bu dersin amacı akıcılık bozukluklarının tanımlanması, sınıflandırılması ve ayırt edilmesine yönelik teorik bilgiler sunmaktır. Aynı zamanda akıcılık bozukluklarına yönelik kuramları kapsamlı bir şekilde ele almayı hedeflemektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Akıcılık bozukluklarını nedenlerine göre sınıflandırır.
Kekemelik ve normal akıcısızlık arasındaki farklılıkları açıklar.
Gelişimsel kekemeliğin doğasını ve prognozunu açıklar.
Kekemeliğe yönelik kuramları açıklar.

Dersin İçeriği

Bu ders, akıcılık bozukluklarının genel özellikleri, sınıflandırılması ve temel süreçleri üzerinde durur. Kekemelikle ilişkili genetik, nörolojik, fizyolojik, dilsel ve bilişsel faktörler ele alınır. 20. ve 21. yüzyılda geliştirilmiş organik, deneyim temelli, psiko-dilbilimsel ve çok faktörlü kuramlar detaylı olarak incelenir. Hızlı ve bozuk konuşma, normal akıcısızlıklar ve kekemelik fenomenleri arasındaki benzerlikler ve farklılıklar tartışılır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Akıcılık Bozukluklarının Genel Özellikleri ve Sınıflandırılması Sunumlar, kitap bölümleri ve makaleler
2) Kekemelikle İlişkili Genetik ve Bilişsel Süreçler Sunumlar, kitap bölümleri ve makaleler
3) Kekemelikle İlişkili Nörolojik ve Fizyolojik Süreçler Sunumlar, kitap bölümleri ve makaleler
4) Kekemelikte Mizaç ve Duygudurumun Rolü Sunumlar, kitap bölümleri ve makaleler
5) 20. ve 21. Yüzyıl Kekemelik Kuramları - Organik ve Davranışsal Yaklaşımlar Sunumlar, kitap bölümleri ve makaleler
6) Psikanalitik, psiko-duygusal ve psiko-davranışsal kuramlar ve bu kuramlar Sunumlar, kitap bölümleri ve makaleler
7) Vize Sunumlar, kitap bölümleri ve makaleler
8) Kekemelikte çok faktörlü kuramlar Sunumlar, kitap bölümleri ve makaleler
9) Talepler ve kapasiteler modeli Sunumlar, kitap bölümleri ve makaleler
10) İkili diyatez stres modeli ve dinamik yolaklar kuramı Sunumlar, kitap bölümleri ve makaleler
11) Hızlı-Bozuk Konuşmanın Genel Özellikleri Sunumlar, kitap bölümleri ve makaleler
12) Edinilmiş Kekemelik ve Özellikleri Sunumlar, kitap bölümleri ve makaleler
13) Akıcılık Bozukluklarında Genel Değerlendirme ve Güncel Yaklaşımlar Sunumlar, kitap bölümleri ve makaleler
14) Akıcılık Bozukluklarında Genel Değerlendirme ve Güncel Yaklaşımlar-II Sunumlar, kitap bölümleri ve makaleler
15) Finaller Sunumlar, kitap bölümleri ve makaleler

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sunumlar, makaleler ve kitap bölümleri
Diğer Kaynaklar: Yairi, E., & Seery, C. H. (2021). Stuttering: Foundations and clinical applications. Plural publishing.
Kalinowski, J. S., & Saltuklaroglu, T. (2005). Stuttering. Plural Publishing.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 15
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 45

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. 5
2) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. 4
3) Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık teknolojilerini kullanmak. 4
4) Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. 5
5) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 4
6) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 5
7) Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. 5
8) Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 5
9) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. 3
10) Diğer terapistlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. 3
11) Terapi uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. 4