DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
DKT2005 | Kulak Burun Boğaz Hastalıkları-Ağız-Yüz Anomalileri | Bahar | 2 | 0 | 2 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. İBRAHİM CAN YAŞA |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, kulak, burun, boğaz hastalıkları ve baş-yüz anomalileri konusunda öğrencilere temel bilgi ve beceriler kazandırmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; • Baş-boyun bölgesinin anatomik yapılarını ve bu yapıların fizyolojik fonksiyonlarını tanımlar. • Kulağın anatomik yapılarını tanımlayabilir ve işitme sürecindeki rolünü açıklar. • Klinikte sık karşılaşılan otolaringolojik hastalıkların patofizyolojisini, klinik semptomlarını, bulgularını ve tedavi yöntemlerini açıklar. • Ağız-yüz bölgesinin normal embriyolojik gelişimini açıklayabilir; ağız-yüz bölgesi anomalilerini ve bu anomalilere eşlik edebilecek problemleri tedavi yöntemleri ile birlikte tanımlar. |
Bu ders, larinks, ses telleri, sesin fizyolojisi ve oluşumu gibi ses üretiminde temel rol oynayan yapılar ve süreçlerle başlar. Ses hastalıkları, işitme fizyolojisi ve işitme kayıplarının değerlendirilmesinin yanı sıra, burun, paranazal sinüsler ve orofarenks gibi üst solunum yollarının işlevleri ve hastalıkları ele alınır. Dil-damak-dudak yarıkları gibi konjenital anomaliler ve bunların iletişim üzerindeki etkileri incelenir. Ders, vaka sunumları ve genel bir değerlendirme ile tamamlanarak öğrencilere ses ve işitme sistemlerinin klinik ve teorik yönleri hakkında kapsamlı bilgi kazandırmayı hedefler. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş, ders izlencesinin tanıtımı KBB Tarihçesi ve tanı yöntemleri | Sunumlar |
2) | Larinks Anatomisi | Sunumlar |
3) | Ses Telleri | Sunumlar |
4) | Ses fizyolojisi ve sesin oluşumu | Sunumlar |
5) | Ses hastalıkları | Sunumlar |
6) | Dış kulak ve orta kulak fizyolojisi | Sunumlar |
7) | İşitme fizyolojisi ve işitme kayıpları | Sunumlar |
8) | Ara sınav | |
9) | Burun ve paranazal sinüsler | Sunumlar |
10) | Burun tıkanıklıkları | Sunumlar |
11) | Orofarinks hastalıkları | Sunumlar |
12) | Dil-Damak-Dudak yarıkları | Sunumlar |
13) | Vaka sunumları | Sunumlar |
14) | Dersin değerlendirilmesi ve genel tekrar | Sunumlar |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders Sunumları/Presentations |
Diğer Kaynaklar: | Rogers, K. (Ed.). (2011). Ear, nose, and throat. Britannica Educational Publishing. Brook, I. (2024). Antibiotic-resistant pathogens in ear, nose, and throat infections. In Infections of the Ears, Nose, Throat, and Sinuses (pp. 19-35). Cham: Springer Nature Switzerland. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 8 | 104 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 134 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. | 2 |
2) | Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. | 3 |
3) | Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık teknolojilerini kullanmak. | 3 |
4) | Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. | 3 |
5) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 4 |
6) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 2 |
7) | Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. | 4 |
8) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 2 |
9) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 1 |
10) | Diğer terapistlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. | 3 |
11) | Terapi uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. | 4 |