DKT2004 Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları ve Erken MüdahaleBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar DİL VE KONUŞMA TERAPİSİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
DKT2004 Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları ve Erken Müdahale Bahar 2 0 2 4
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü:
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. İBRAHİM CAN YAŞA
Opsiyonel Program Bileşenleri: -
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilerin iletişim dil ve konuşma üçgeni içerisinde prelinguistik özellikleri bilmesini, tipik dil gelişim basamaklarını öğrenmesini, atipik dil gelişim özelliklerini fark edebilmesini, Türkçe dil değerlendirme batarya ve yöntemlerini tanımasını, ve çocukluk çağı dil bozukluklarına dair erken müdahale yöntemlerini öğrenmesini sağlamaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. İletişim, dil ve konuşma ayrımını pekiştirecek,
2. Dil gelişimi için prelinguistik temelleri bilecek,
3. Tipik dil gelişim basamaklarını öğrenecek,
4. Atipik dil gelişiminden bahsedebilecek,
5. Gecikmiş dil ve konuşma, bilişsel gerilik, işitme engeli, yaygın gelişimsel bozukluk vb. bozukluklardaki iletişim, dil ve konuşma özelliklerini tanımlayacak,
6. Çocukluk çağı dil bozuklukları için geliştirilen değerlendirme batarya ve yöntemlerini anlatabilecek,
7. Dil ediniminde ailenin rolünü farkedecek,
8. Erken dönemde iletişim ve dili destekleyen müdahaleleri öğreneceksiniz

Dersin İçeriği

Bu ders, iletişim, dil ve konuşma kavramlarının temel ayrımı ile başlayarak, dil becerilerinin gelişimi için prelinguistik temeller ve tipik dil gelişim süreçlerini ele alır. Dil ve konuşma gelişimini etkileyen faktörler tartışılırken, bilişsel gerilik, işitme yetersizliği, yaygın gelişimsel bozukluklar, DEHB ve öğrenme güçlüğü gibi durumların iletişim, dil ve konuşma üzerindeki etkileri incelenir. Gecikmiş dil ve konuşma bozukluklarının değerlendirilmesi ve çocukluk çağı dil bozukluklarında erken müdahale yaklaşımları öğretilir. Ders, terapi süreçlerini ve vaka temelli uygulamaları içeren kapsamlı bir klinik perspektif sunar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş, izlencenin tanıtımı ve iletişim, dil ve konuşma ayrımının tekrarı Sunumlar
2) Dil Becerileri için Prelinguistik Temeller Sunumlar
3) Tipik Dil Gelişimi Sunumlar
4) Dil ve konuşma gelişimini etkileyen faktörler Sunumlar
5) Bilişsel Gerilikte ve işitme yetersizliğinde (sendromlar vb.) gözlenen iletişim, dil ve konuşma özellikleri Sunumlar
6) Yaygın Gelişimsel Bozukluktaki iletişim, dil ve konuşma özellikleri Presentations
7) DEHB ve Öğrenme güçlüğünde iletişim, dil ve konuşma özellikleri Sunumlar
8) Ara sınav
9) Gecikmiş dil ve konuşma özellikleri Sunumlar
10) Çocukluk Çağı Dil Bozukluklarında Değerlendirme Sunumlar
11) Çocukluk Çağı Dil Bozukluklarında Değerlendirme Sunumlar
12) Çocukluk Çağı Dil Bozukluklarında Terapi ve Erken Müdahale Sunumlar
13) Çocukluk Çağı Dil Bozukluklarında Terapi ve Erken Müdahale Sunumlar
14) Çocukluk Çağı Dil Bozukluklarında Terapi ve Erken Müdahale Sunumlar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sunumlar/Presentations
Diğer Kaynaklar: Acarlar, F. (2005). Türkçe ediniminde gelişimsel özelliklerin dil örneği ölçümleri açısından incelenmesi.
Acarlar, F., Servi, C., & Alak, G. (2018). Biçim-Sözdizimsel ölçümlerin 3-7 yaş grubunda incelenmesi. Dilbilim Araştırmaları Dergisi, 29(2), 21-38.
Paul, R., & Norbury, C. F. (2012). Language disorders from infancy through adolescence: Listening, speaking, reading, writing, and communicating. Elsevier.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 56 784
Uygulama 7 28 196
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 982

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. 5
2) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. 5
3) Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık teknolojilerini kullanmak. 4
4) Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. 5
5) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 4
6) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 5
7) Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. 5
8) Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 5
9) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. 3
10) Diğer terapistlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. 3
11) Terapi uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. 5