DKT1009 Söyleyiş Bilimi (Fonetik)Bahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar DİL VE KONUŞMA TERAPİSİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
DKT1009 Söyleyiş Bilimi (Fonetik) Güz 2 0 2 5

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi İBRAHİM CAN YAŞA
Dersin Amacı: Bu dersin amacı fonetiğe dair temel bilgi kazanımı sağlamak, konuşma seslerinin nasıl üretildiğine dair farkındalık kazandırmak, konuşma seslerinin çevriyazı ile temsil edilmesi ve üretilmesine dair temel bir beceri kazandırmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Fonetik hakkında temel kavramları öğrenmiş olur.
2. Konuşmada görev alan organ ve işlevlerini öğrenir.
3. Konuşma seslerinin sesletim yeri, şekli ve ötümlülük özelliklerine göre sınıflar.
4. Türkçe’deki ünsüz seslerin özelliklerini betimler.
5. Türkçe’deki ünlü seslerin özelliklerini tanımlar.
6. Uluslararası sesçil alfabe hakkında bilgi sahibi olur.
7. Fonetik analiz yapar.
8. Fonetik analiz için dünya dillerinden örnekleri inceler.
9. Konuşmadaki parçaüstü özellikleri tanımlar.
10. Konuşmadaki koartikülasyon özelliklerini betimler.
11. Fonetik çevriyazı yazar.

Dersin İçeriği

Ses, sesin yapısı, konuşma sesleri

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş, ders izlencesinin tanıtımı
2) Fonetik hakkında temel kavramlar
3) Konuşmada görev alan organlar ve işlevleri
4) Konuşma seslerinin sesletim yeri, şekli ve ötümlülük özelliklerine göre sınıflanması
5) Türkçe'deki ünsüzlerin incelenmesi
6) Türkçe'deki ünsüzlerin incelenmesi
7) Ara Sınav
8) Türkçe'deki ünlülerin incelenmesi
9) Türkçe'deki ünlülerin incelenmesi
10) Uluslararası Fonetik Alfabe (IPA) ve fonetik analiz
11) Konuşmadaki parçaüstü özellikler ve koartikülasyon
12) Fonetik Çevriyazı Uygulamaları
13) Örnek Vaka Örnekleri Üzerinden Fonetik Çevriyazı Uygulamaları
14) Dersin Değerlendirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Ball, M. & Müller, N. (2011). Phonetics for Communication Disorders. Psychology Press (e-book)
• Practical Phonetics and Phonology: A Resource Book for Students (Routledge English Language Introductions) 3rd Edition
• Topbaş, S.; Yavaş, M. (ed) Communication Disorders in Turkish, Multilingual Matters (2010)
• Topbaş, S. Dil ve Kavram Gelişimi, Kök Yayıncılık (2005)
• S, Topbas. Sesletim ve Sesbilgisi Testi Manueli, Kök Yayıncılık (2005)
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 8 104
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 134

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. 2
2) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. 2
3) Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık teknolojilerini kullanmak. 4
4) Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. 2
5) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 3
6) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 2
7) Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. 2
8) Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 2
9) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. 1
10) Diğer terapistlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. 3
11) Terapi uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. 3