DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
DKT1004 | Klinik Fonoloji | Bahar | 2 | 2 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. İBRAHİM CAN YAŞA |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Klinik Fonoloji dersi için opsiyonel program bileşenleri, öğrencilerin teorik bilgilerini derinleştirebileceği ve uygulama becerilerini geliştirebileceği ek çalışmalar sunar. Bu bileşenler arasında vaka analizleri, konuşma sesi bozukluklarına yönelik değerlendirme araçlarının uygulamalı kullanımı, bireysel veya grup projeleri, alanında güncel araştırma makalelerinin incelenmesi ve simülasyon tabanlı pratikler yer alabilir. Ayrıca, öğrenciler multidisipliner çalışmalara katılarak fonoloji ile ilgili farklı perspektiflerden bilgi edinebilirler. |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencilerin fonetik ve fonoloji ayrımı yapabilme, normal fonolojik gelişim aşamalarını bilme, klinik fonolojini amaç ve kapsamını bilme, konuşma sesi bozukluğu olan bireylerin verilerini norma göre değerlendirme ve fonolojik işlemleri saptayabilme, Türkçe’de kullanılan değerlendirme bataryaları hakkında bilgi edinmelerini sağlamaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Fonetik ve fonoloji ayrımını yapabilir. 2. Normal fonolojik gelişim basamaklarını öğrenir. 3. Klinik fonolojiye ait temel kavramlar hakkında bilgi sahibi olur. 4. Konuşma seslerini ayırt edici özelliklerine göre tanımlar. 5. Tipik fonolojik gelişim süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. 6. Türkçe’deki standart testleri kullanmayı bilir. 7. Verilere bakarak fonemik ve fonetik envanteri çıkarabilir. 8. Verileri inceleyerek yapılan fonolojik işlemleri ayırt edebilecek ve tanımlayabilir. |
Klinik Fonoloji dersinde, konuşma seslerinin üretiminde ve algılanmasındaki bozukluklar ele alınır. Ders kapsamında fonetik ve fonoloji arasındaki farklar, normal fonolojik gelişim aşamaları, konuşma sesi bozukluklarının değerlendirilmesi ve tedavi süreçleri incelenir. Ayrıca, Türkçe'deki standart testler ve değerlendirme bataryalarının kullanımı, fonemik ve fonetik analiz yöntemleri ile fonolojik süreçlerin tanımlanması üzerine çalışmalar yapılır. Ders, teorik bilgilerle birlikte klinik uygulamalara da yer verir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş, ders izlencesinin tanıtımı | ders slaytları |
2) | Konuşma seslerinin sesletim yeri, şekli ve ötümlülük özelliklerine göre sınıflanması | ders slaytları |
3) | Fonetik ve fonemik çözümleme | ders slaytları |
4) | Fonetik ve fonemik çözümleme | ders slaytları |
5) | Ayırt edici özellikler yaklaşımı | ders slaytları |
6) | Tipik fonolojik gelişim aşamaları | Ders slaytları |
7) | Fonolojik işlemler I | ders slaytları |
8) | Ara sınav | |
9) | Fonolojik İşlemler II | ders slaytları |
10) | KSB’de kullanılan standart testler | Ders slaytları |
11) | KSB’de kullanılan standart testler II | ders slaytları |
12) | Verileri kullanarak hata analizi yapma ve uygulama | ders slaytları |
13) | Verileri kullanarak hata analizi yapma ve uygulama II | ders slaytları |
14) | genel tekrar | Ders slaytları |
15) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Yavaş, M. Phonology Development and Disorders, Singular Publishing Group, Inc. (1998) Topbaş, S. (Doktora Tezi) (1999) Topbaş, S. Dil ve Kavram Gelişimi, Kök Yayıncılık (2005) S, Topbas. Sesletim ve Sesbilgisi Testi Manueli, Kök Yayıncılık (2005) Topbaş, S.; Yavaş, M. (ed) Communication Disorders in Turkish, Multilingual Matters (2010) Owens, R.E. ve Farinella, K. A. İletişim Bozukluklarına Giriş (çev. Ed.) Topbaş, S. (2021) |
Diğer Kaynaklar: | Yavaş, M. Phonology Development and Disorders, Singular Publishing Group, Inc. (1998) Topbaş, S. (Doktora Tezi) (1999) Topbaş, S. Dil ve Kavram Gelişimi, Kök Yayıncılık (2005) S, Topbas. Sesletim ve Sesbilgisi Testi Manueli, Kök Yayıncılık (2005) Topbaş, S.; Yavaş, M. (ed) Communication Disorders in Turkish, Multilingual Matters (2010) Owens, R.E. ve Farinella, K. A. İletişim Bozukluklarına Giriş (çev. Ed.) Topbaş, S. (2021) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Uygulama | 13 | 2 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 6 | 78 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 134 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. | 3 |
2) | Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. | 2 |
3) | Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık teknolojilerini kullanmak. | 2 |
4) | Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. | 1 |
5) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 1 |
6) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 2 |
7) | Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. | 2 |
8) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 1 |
9) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 1 |
10) | Diğer terapistlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. | 3 |
11) | Terapi uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. | 1 |