DKT1002 Klinik DilbilimBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar DİL VE KONUŞMA TERAPİSİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
DKT1002 Klinik Dilbilim Bahar 2 0 2 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü:
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. İBRAHİM CAN YAŞA
Opsiyonel Program Bileşenleri: -
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, klinik dilbilimin çalışma alanlarını kavrayarak, dilin bilişsel, nörolojik ve fizyolojik temellerini anlamayı ve dilin anlaşılması ile üretimini sağlayan süreçlerin aksaması sonucu ortaya çıkan bozukluklara kapsamlı bir bakış sunmayı amaçlar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Dilin bileşenlerini betimler
2. Klinik dilbilimi tanımlar
3. Klinik dilbilimin çalışma alanlarıyla ilgili farkındalık geliştirir
4. Dilbilimin katkılarıyla ilgili farkındalık geliştirir
5. İletişim süreçlerini betimler
6. İletişim bozukluklarıyla ilgili farkındalık geliştirir

Dersin İçeriği

Bu ders, klinik dilbilime giriş yaparak temel kavramları tanıtmayı ve dilin bileşenlerini (sesbilgisel, semantik, morfolojik, sözdizimsel ve pragmatik gelişim) kapsamlı bir şekilde incelemeyi amaçlar. Ayrıca, dil gelişiminde yürütücü işlev becerileri ve dikkatin rolü ele alınır. Doğal dil örneği analizi, ortalama sözce uzunluğu hesaplama ve nicel ölçümler gibi uygulamalı çalışmalarla öğrencilerin dil değerlendirme becerileri geliştirilir. Klinik dilbilim perspektifinden iletişim süreci ve iletişim bozuklukları detaylı olarak açıklanır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Klinik dilbilime giriş, temel kavramlar Sunum okumaları, Kitap bölümleri
2) Dilin bileşenleri (Sesbilgisel gelişim, semantik gelişim) Sunum okumaları, Kitap bölümleri
3) Dilin bileşenleri (Morfoloji ve sentaks gelişimi) Sunum okumaları, Kitap bölümleri
4) Dilin bileşenleri (Pragmatik gelişimi) Sunum okumaları, Kitap Bölümleri
5) Dil gelişiminde yürütücü işlev becerilerinin ve dikkatin rolü Sunum okumaları, Kitap Bölümleri
6) Doğal dil örneği, ortalama sözce uzunluğu hesaplama, nicel ölçümler Sunum Okumaları, Kitap Bölümleri
7) Klinik dilbilim perspektifinden iletişim sürecinin açıklanması Sunum Okumaları, Kitap Bölümleri
8) Ara sınav Sunum Okumaları, Kitap Bölümleri
9) Klinik dilbilim perspektifinden iletişim sürecinin açıklanması Sunum Okumaları, Kitap Bölümleri
10) Klinik dilbilim perspektifinden iletişim bozukluklarının açıklanması Sunum Okumaları, Kitap Bölümleri
11) Klinik dilbilim perspektifinden iletişim bozukluklarının açıklanması Sunum Okumaları, Kitap Bölümleri
12) Dil ve konuşma bozukluklarına genel bakış Sunum Okumaları, Kitap Bölümleri
13) Dil ve konuşma bozukluklarına genel bakış Sunum okumaları, Kitap Bölümleri
14) Dersin değerlendirilmesi ve genel tekrar Sunum okumaları, Kitap bölümleri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Cummings, L. (2008). Clinical Linguistics. Edinburgh University Press.
Topbaş, S. (2007). Dil ve kavram gelişimi. Kök Yayıncılık, Ankara.
Diğer Kaynaklar: Cummings, L. (2008). Clinical Linguistics. Edinburgh University Press.
Topbaş, S. (2007). Dil ve kavram gelişimi. Kök Yayıncılık, Ankara.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 6 78
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 108

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. 3
2) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. 2
3) Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık teknolojilerini kullanmak. 2
4) Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. 1
5) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 1
6) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 2
7) Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. 2
8) Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 1
9) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. 1
10) Diğer terapistlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. 3
11) Terapi uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. 1