TIP | |||||
Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
MED6104 | Pediyatri II | Bahar | 0 | 0 | 0 | 8 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi MEHMET FATİH FAKİRULLAHOĞLU |
Dersin Amacı: | Bu pediatri stajının sonunda intörnler, çocukları etkileyen yaygın hastalıklar hakkında bilgi sahibi olacak, hasta bir çocuğa nasıl yaklaşılacağını ve muayene edileceğini pratiğe dökecek, gerekli tetkikleri planlayacak ve tedaviyi organize etme becerisine sahip olacaklardır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Pediatri Staj Programı sonunda öğrenciler aşağıdaki yeterliliklere sahip olmalıdır: Bilgi: - 3. ve 4. sınıfta pediatri ile ilgili öğrendikleri tüm konular hakkında bilgi sahibi olmak. Beceri: - Çocuk ve ebeveynlerle uygun bir ilişki kurmak, - Tüm uygun kaynaklardan doğru ve ilgili bir anamnez almak ve bunu eksiksiz ve öz bir şekilde kaydetmek, - Ayrıntılı bir fizik muayene yapmak ve kaydetmek, - Tıbbi öykü ve fizik muayene bulgularına göre laboratuvar testlerini planlamak, - Laboratuvar verilerini değerlendirmek, - Uygun bir ayırıcı tanı geliştirmek, - Toplanan klinik bilgiler ve laboratuvar verilerine dayanarak tanı ve tedavi planı oluşturmak, - Hastasını sunmak, - Hasta/ebeveynlere tedavi planlarını açıklamak, - Epikriz (taburcu) raporu hazırlamak, - Bilgilendirilmiş onam almak, - Sevk için tıbbi raporlar yazmak, - Sevk kurallarını açıklamak, - Hastaneye yatış gerektiren durumları tanımlamak, - Literatürü incelemek ve sunmak. Tutum: - Bir tıp doktoru gibi uygun şekilde giyinmek ve fiziksel olarak mesleğe uygun bir görünüm sergilemek, - Hastalar ve multidisipliner sağlık hizmeti sağlayıcılarıyla profesyonel ilişkiler geliştirmek, - Doktor-hasta ilişkisi kurarken yeterli düzeyde kişilerarası beceriler göstermek, - Hastayı sadece şikayetleriyle değil, bir bütün olarak değerlendirmek, - Hastanın mahremiyetine saygı göstermek, - Hasta bakımı ve yönetimi ile ilgili klinik konuları araştırmak için kütüphane ve kaynaklarını etkin bir şekilde kullanmak. |
• Anamnez alma (genel ve özel) • Antropometrik ölçümler • Hayati bulguların ölçümü ve kaydı • Pulse oksimetri ölçümü ve değerlendirilmesi • Çocuk ve bebeklerin fizik muayenesi • Kardiyovasküler sistem muayenesi • Abdominal muayene • Solunum sistemi muayenesi • Nörolojik muayene • Laboratuvar testlerini isteme ve değerlendirme • Radyolojik inceleme isteme • Akciğer grafisi yorumu • Elektrokardiyogram (uygulama ve yorumlama) • İdrar analizi değerlendirme • Kan yayması değerlendirme • Boğaz kültürü alma • Kapiller kan örneği alma • Venöz kan örneği alma • Venöz kanül yerleştirme • Kas içi enjeksiyon yapma • Üretral kateterizasyon • Nazogastrik tüp yerleştirme • Oksijen uygulama • Nebülizatör tedavisi uygulama • İntravenöz sıvı ve ilaç uygulama • Kan kültürü alma • Yenidoğan canlandırma (resüsitasyon) • Doğum sonrası yenidoğan bakımı sağlama • Anne sütü eğitimi verme • Metabolik tarama testi yapma • Reçete yazma • Sağlıklı bebek ve çocuk izlemi yapma • Aşılama ile ilgili danışmanlık ve önerilerde bulunma • Sağlıklı beslenme konusunda danışmanlık ve önerilerde bulunma • Danışmanlık ve izlem yapma • Metabolik ve endokrinolojik tarama programı • Sağlıklı diyet • Güncel literatürü izleme ve eleştirme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
Ders Notları / Kitaplar: | • Klıegman, Geme S., Blum, Shah, Tasker, Wilson. (2019). NELSON TEXTBOOK OF PEDIATRICS. Edition 21. Elsevier. • UpToDate: Pediatrics |
Diğer Kaynaklar: | • Klıegman, Geme S., Blum, Shah, Tasker, Wilson. (2019). NELSON TEXTBOOK OF PEDIATRICS. Edition 21. Elsevier. • UpToDate: Pediatrics |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | 5 |
2) | Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | 5 |
3) | Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. | 5 |
4) | Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar. | 5 |
5) | Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | 5 |
6) | Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | 5 |
7) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir. | 5 |
8) | Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. | 5 |
9) | Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. | 5 |
10) | Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | 5 |
11) | Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir. | 5 |
12) | Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir. | 5 |
13) | Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir. | 5 |
14) | Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. | 5 |
15) | Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. | 5 |
16) | Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. | 3 |
17) | Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. | 5 |
18) | Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. | 5 |
19) | Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır. | 5 |
20) | Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir. | 5 |
21) | Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | 5 |
22) | Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır. | 5 |
23) | Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | 5 |
24) | Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar. | 5 |
25) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | 5 |
26) | Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır. | 3 |
27) | Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir. | 5 |
28) | Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular. | 5 |
29) | Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır. | 5 |
30) | Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir. | 5 |
31) | Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | 5 |
32) | Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler | 5 |