TIP | |||||
Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
MED6102 | Genel Cerrahi II | Bahar | 0 | 0 | 0 | 4 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. DENİZ BALCI |
Dersin Amacı: | Genel Cerrahi Staj programının amacı; cerrahi hastaların öykü alma, fizik muayene, tanı ve ayırıcı tanı süreçlerini etkin bir şekilde yürütebilen, cerrahi tedavi öncesi ve sonrası hastaları güncel ve kanıta dayalı bilimsel bilgiler, iyi iletişim becerileri ve etik ilkeler doğrultusunda takip edebilen tıp doktorları yetiştirmektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1- Yaygın cerrahi sorunlar hakkında bilgi ve anlayış gösterebilmek 2- Cerrahi tedavileri ve cerrahi dışı tedavi alternatiflerini anlayabilmek 3- Çeşitli cerrahi işlemlere aşina olmak, beklenen sonuçlarını ve komplikasyonlarını bilmek 4- Hastalığın ön test olasılığına ve test sonuçlarının tedavi sürecini değiştirme olasılığına göre tanısal testleri kullanabilmek 5- Cerrahide yaygın olarak kullanılan farmakolojik ajanların (analjezikler, antibiyotikler, antikoagülanlar, sedatifler) etki mekanizmalarına, dozlarına ve kullanımına aşina olmak 6- Afet yönetiminin temel ilkelerini açıklayabilmek 7- Yetişkin cerrahi hastalarından doğru ve kapsamlı tıbbi öykü alabilmek 8- Kapsamlı fizik muayene yapıp kaydedebilmek 9- Klinik duruma ve birinci basamak düzeyine uygun laboratuvar testleri ve görüntüleme yöntemlerini seçebilmek 10- Yaygın laboratuvar ve radyolojik testlerin sonuçlarını yorumlayabilmek 11- Uygun bir ayırıcı tanı geliştirebilmek 12- Elde edilen klinik bilgi ve laboratuvar verilerine dayalı tanı ve tedavi planı oluşturabilmek 13- Acil ve acil olmayan cerrahi durumları ayırt edebilmek 14- Hastaya yönelik tıbbi istemleri yazabilmek 15- Vizitlerde hasta takibi yapabilmek, araştırmak ve sunabilmek 16- Çeşitli temel tıbbi işlemleri anlayabilmek ve mümkünse uygulayabilmek 17- Sunum becerilerini etkili şekilde kullanabilmek 18- Çeşitli cerrahi işlemler öncesi hastaları yeterince hazırlayabilmek 19- Ameliyatlara katılabilmek 20- Ameliyathanede geçerli olan özel protokolleri (steril el yıkama vb.) uygulayabilmek 21- Gastrointestinal kanamalı hastaya yaklaşım sergileyebilmek 22- Karın ağrısı olan hastaya yaklaşım sergileyebilmek 23- Çoklu travmalı (politravmalı) hastayı yönetebilmek 24- Yara bakımı yapabilme becerisi kazanmak 25- Yırtık dikişi atabilmek ve dikişleri alabilmek 26- Şok türlerini açıklayabilmek, şok hastasını yönetebilmek, ayırıcı tanı koyabilmek ve uygun tedaviyi seçebilmek 27- Dren bakımı ve takibini yapabilme becerisi kazanmak 28- Nazogastrik tüp ve idrar sondası takma, bakımı, takibi ve çıkarılmasını yapabilme becerisi kazanmak 29- Diğer tıbbi branşlardan konsültasyon isteyebilmek 30- Cerrahi sonrası hastayı taburcu olana kadar takip edebilmek ve uygun şekilde taburculuk özeti yazabilmek 31- Hastaya reçete yazabilmek 32- Birinci basamak koşullarında yapılabilecek bilimsel çalışmalar tasarlayabilmek 33- Bir tıp doktoruna fiziksel olarak uygun biçimde giyinmek ve görünmek 34- Hastalar ve çok disiplinli sağlık hizmeti ekibinin üyeleriyle profesyonel ilişkiler geliştirebilmek 35- Hekim-hasta ilişkisi kurmada yeterli iletişim becerilerini sergileyebilmek 36- Hastayı yalnızca şikayetleriyle değil, bir bütün olarak değerlendirebilmek 37- Hastanın mahremiyetine saygı gösterebilmek 38- Gerekli durumlarda bilgilendirilmiş onam alabilmek 39- Hasta bakım ve yönetiminde klinik sorunları araştırmak için kütüphane ve kaynaklarını kullanabilmek |
1- Öykü alma 2- Fizik muayene 3- Bilgilendirilmiş onam alma 4- Taburculuk özeti yazma 5- Hayati bulguların ölçümü ve kaydedilmesi 6- Venöz kanül yerleştirme 7- Santral venöz kateter yerleştirme 8- Arter kan gazı örneği alma 9- Venöz kan örneği alma 10- Yara dikimi 11- Yara bakımı ve pansuman 12- Dikiş alma 13- Üretral kateter yerleştirme 14- Nazogastrik sonda yerleştirme 15- Akciğer, batın ve üriner sistem röntgeni değerlendirmesi 16- Apse drenajı 17- Kas içi (intramüsküler) ve damar içi (intravenöz) enjeksiyon 18- Lokal anestezi uygulama 19- Dren çıkarma 20- Dren ve kateter takibi/değerlendirmesi 21- Meme ve aksilla muayenesi 22- Rektal muayene 23- Fıtık muayenesi 24- Ameliyathanede özel protokol uygulama (steril el yıkama, eldiven giyme, hazırlık, örtme) 25- Beslenme durumunun değerlendirilmesi |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Öykü alma, Fizik muayene, Bilgilendirilmiş onam alma, Taburculuk özeti yazma, Hayati bulguların ölçümü ve kaydedilmesi, Venöz kanül yerleştirme, Santral venöz kateter yerleştirme | |
2) | Arter kan gazı örneği alma, Venöz kan örneği alma, Yara dikimi, Yara bakımı ve pansuman, Dikiş alma, Üretral kateter yerleştirme | |
3) | Nazogastrik sonda yerleştirme, Akciğer, batın ve üriner sistem röntgeni değerlendirmesi, Apse drenajı, Kas içi (intramüsküler) ve damar içi (intravenöz) enjeksiyon, Lokal anestezi uygulama, Dren çıkarma | |
4) | Dren ve kateter takibi/değerlendirmesi, Meme ve aksilla muayenesi, Rektal muayene, Fıtık muayenesi, Ameliyathanede özel protokol uygulama (steril el yıkama, eldiven giyme, hazırlık, örtme), Beslenme durumunun değerlendirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Derse Özgü Staj | 1 | % 50 |
Rapor Teslimi | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 100 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Derse Özgü Staj | 15 | 6 | 90 |
Sunum / Seminer | 1 | 5 | 5 |
Rapor Teslimi | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 100 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | 5 |
2) | Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | 5 |
3) | Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. | 5 |
4) | Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar. | 5 |
5) | Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | 5 |
6) | Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | 5 |
7) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir. | 5 |
8) | Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. | 5 |
9) | Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. | 5 |
10) | Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | 5 |
11) | Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir. | 5 |
12) | Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir. | 5 |
13) | Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir. | 5 |
14) | Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. | 5 |
15) | Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. | 5 |
16) | Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. | 3 |
17) | Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. | 5 |
18) | Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. | 5 |
19) | Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır. | 5 |
20) | Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir. | 5 |
21) | Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | 5 |
22) | Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır. | 5 |
23) | Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | 5 |
24) | Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar. | 5 |
25) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | 5 |
26) | Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır. | 3 |
27) | Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir. | 5 |
28) | Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular. | 5 |
29) | Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır. | 5 |
30) | Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir. | 5 |
31) | Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | 5 |
32) | Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler | 5 |