TIP | |||||
Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP1368 | Yükselen Teknolojiler ve İnsanlığın Geleceği | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. LÜTFİ ARDA |
Dersin Amacı: | Bu ders, yeni teknolojilerin insanlığın geleceği üzerindeki etkisini ve gerçek/potansiyel sonuçlarını analiz etmeyi amaçlayan giriş niteliğinde bir mühendislik dersidir. Bu dersin iki temel amacı vardır. Birincisi Yeni teknolojileri açık ve anlaşılır bir şekilde sunmak, İkincisi ise Yeni teknolojilerin insanlığın geleceği üzerinde verdiği katkıyı anlatmaktır. Bu amaçlara ulaşmak için Yeni teknolojilerin gelişimine yönelik metodolojiler açıklanmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; -3D yazıcı teknolojisinin sağladığı fırsatlar hakkında bilgi sahibi olmak. -Sıfır emisyonlu hidrojen yakıt hücreli otomobil teknolojileri hakkında bilgi sahibi olmak -Yeni nesil robot teknolojileri hakkında bilgi sahibi olmak -Hisseden ve kaçınan insansız hava uçakları teknolojisi hakkında bilgi sahibi olmak. -Geri dönüşümlü termoset plastikler hakkında bilgi sahibi olmak -Hassas genetik mühendisliği teknikleri hakkında bilgi sahibi olmak -Yapay zeka gibi farklı teknolojilerin sağladığı zorluklar ve fırsatlar hakkında temel bilgiye sahip olmak -Nöromorfik teknolojisi hakkında bilgi sahibi olmak -Dijital gen teknolojisi hakkında bilgi sahibi olmak |
3B yazıcı teknolojisi, sıfır emisyonlu hidrojen yakıt hücreli otomobiller teknolojisi, yeni nesil robot teknolojisi, yeni yapay zeka teknolojisi dijital gen teknolojisi. Derste kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri: anlatım, örnek inceleme, grup çalışması, teknoloji destekli öğrenme ve diğer araçlardır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Yükselen teknolojiler ve insanlığın geleceğine giriş | |
2) | 3B yazıcı teknolojisi | |
3) | Sıfır emisyonlu hidrojen yakıt hücreli otomobiller teknolojisi | |
4) | Yeni nesil robot teknolojisi | |
5) | Geri dönüşümlü termoset plastikler teknolojisi | |
6) | Hisseden ve kaçınan insansız hava uçakları teknolojisi | |
7) | Yeni yapay zeka teknolojisi | |
8) | Ara Sınav Haftası | |
9) | Nöromorfik teknolojisi | |
10) | Dijital gen teknolojisi | |
11) | Sunum-1 | |
12) | Sunum-2 | |
13) | Sunum-3 | |
14) | Sunum-4 |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | 1-3 Boyutlu yazıcılar ve kullanım alanları, ETU Sentez Iktisadi ve Idari Bilimler Dergisi Erzurum Teknik Universitesi · March 2021 2-Acar C. & Dinçer İ. (2019). Review and evaluation of hydrogen production options for better environment, Journal of Cleaner Production, 218(1), 835-849. 3-A Review on Robotics Technology International Journal of Engineering Research & Technology (IJERT) ISSN: 2278-0181 Published by, www.ijert.org ICADEMS - 2017 Conference Proceedings 4-Review of Some Applications of Unmanned Aerial Vehicles Technology in the Resource-Rich Country 5- A Review on the Potential and Limitations of RecyclableThermosets for Structural Applications POLYMER REVIEWS2020, VOL. 60, NO. 2, 359–388https://doi.org/10.1080/15583724.2019.1673406 6- A Review of Artificial Intelligence (AI) in Education from 2010to2020, Hindawi Complexity Volume 2021, Article ID 8812542, 18 pages https://doi.org/10.1155/2021/8812542 7- 2022road map on neuromorphic computing and engineering, Neuromorph.Comput.Eng.2(2022)022501, 8- Digital Technologies: Advancing Individualized Treatments through Gene and Cell Therapies, Pharmacogenetics, and Disease Detection and Diagnostics, Biomedicines. 2022 Oct; 10(10): 2445. Published online 2022 Sep 30. doi: 10.3390/biomedicines10102445 9- The genome editing revolution: review, Journal of Genetic Engineering and Biotechnology, 18, Article number: 68 (2020) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 4 | 52 |
Sunum / Seminer | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 115 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | 1 |
2) | Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | 5 |
3) | Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. | 2 |
4) | Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar. | 2 |
5) | Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | 2 |
6) | Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | |
7) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir. | 2 |
8) | Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. | 2 |
9) | Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. | 2 |
10) | Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | 2 |
11) | Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir. | 2 |
12) | Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir. | 2 |
13) | Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir. | 2 |
14) | Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. | 2 |
15) | Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. | 2 |
16) | Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. | 1 |
17) | Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. | 2 |
18) | Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. | 2 |
19) | Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır. | |
20) | Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir. | |
21) | Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | |
22) | Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır. | |
23) | Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | |
24) | Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar. | |
25) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | |
26) | Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır. | |
27) | Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir. | |
28) | Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular. | |
29) | Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır. | |
30) | Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir. | |
31) | Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | |
32) | Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler |