FTV5011 Belgesel Film ve VideoBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar SİNEMA VE TELEVİZYON (İNGİLİZCE, TEZLİ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
SİNEMA VE TELEVİZYON (İNGİLİZCE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
FTV5011 Belgesel Film ve Video Güz
Bahar
3 0 3 7
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ELENI VARMAZI
Opsiyonel Program Bileşenleri: YOK
Dersin Amacı: Bu ders Belgesel film yapımının temel ilkelerine dayanır. Dönem boyunca öğrenciler, kuramsal analiz ve uygulamalı metodlar kullanarak belgesel film yapımının temel ilkelerini öğrenirler. Dönem içinde dünyadan ve Türkiye'den uluslararası ve ulusal alanda başarılı olmuş belgesel filmleri izleyecek ve bu filmleri analiz edip yorumlayacağız. Ayrıca öğrenciler dönem başında kısa belgesel konusu seçerek belgesel filmlerini ön yapım, yapım ve yapım sonrası aşama ve teknikleriyle vücuda getirecekler. Öğrencilerin yarattığı kısa belgeseller, dönem sonunda Istanbul'da prestijli bir sergi alanında halka açık sergilenecek. Öğrencilerin kısa belgeselleri ulusal ve uluslararası belgesel festivallerine gönderilecek.
(4 yıldır Öğrenci Kısa Belgeselleri "Student Show" adı altında İstanbul'da İtalyan Kültür Merkezi Gösteri Salonu ve Pera Müzesi gibi salonlarda halka açık sergilendi. Bu ders kapsamında üretilen belgesellerden bazıları Adana Altın Koza Film Festivali ve Cannes Film Festivali-Hisar Kısa Film Seçkisinin de aralarında olduğu dünyaca ünlü festivallerde gösterildi ve ödüller aldı).
Kısa Belgeseller, 15-20 dk.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. Kurmaca olmayan film yapımı hakkında kuramsal bilgi edinmek.
II. Kurmaca olmayan film yapımının teknik gerekliliklerini öğrenmek.
III. Röportaj tekniklerini ve kurmaca olmayan hikaye anlatımını öğrenmek.
IV. Ulusal ve Uluslararası ödüllü kurmaca olmayan filmleri izleyip inceleyerek yorum ve analiz yetisi geliştirmek.
V. Röportaj ve genel görüntüler kaydedebilme ve alan çalışması yapabilme yetisi elde etmek.
VI. Günümüz toplumunu ilgilendiren sosyal, kültürel, politik konularda hem kuramsal hem de teknik bilgi edinerek filme çekme yetisi edinmek.
VII. Bütünüyle tamamlanmış kurmaca olmayan görsel ve işitsel estetiği olan kısa/orta metraj belgesel film ortaya çıkarabilmek.
VIII. Ortaya çıkan kısa/orta metraj belgesel filmi halka açık sergileme yetisi ve güvenini kazanmak.

Dersin İçeriği

Belgesel film yapımı için gerekli olan becerilerin edindirileceği bir derstir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Belgesel Film'e giriş. (Uluslararası ödüllü belgesel izleme ve sınıf analizi) Öğrencileri 3 kişiden oluşan gruplara ayırma
2) Kurmaca olmayan film yapım kuramının ilkelerini öğrenmek
3) Kısa/ orta metrajlı belgesel önermesi yazmak Uluslararası ödüllü belgesel izleme ve sınıf içi yorumlama
4) Belgesel önermeleri sınıfta tartışma, fikir alışverişinde bulunma, yeniden yapılandırma konu ve kişilere yaklaşımı ve izin hususlarını öğrenme Uluslararası ödüllü belgesel izleme ve sınıf içi yorumlama
5) Teknik yaklaşım ve ekipmanı öğrenme. Röportaj teknikleri ve benzeri. Öğrencilerin alanda çekim yapması Öğrenci belgeselleri izleme ve sınıf içi yorumlama
6) Öğrencilerin çektiği kurgulanmamış ham görüntüleri izleme ve diğer öğrencilerle sınıf içi yorumlama
7) Öğrencilerin çektiği kurgulanmamış ham görüntüleri izleme ve diğer öğrencilerle sınıf içi yorumlama
8) Genel görüntü, varsa arşiv görüntüsü toplama Uluslararası ödüllü belgesel izleme ve sınıf içi yorumlama
9) Hikaye anlatımının temel ilkelerine giriş ve dönem ortası vize sınavları Uluslararası ödüllü belgesel izleme ve sınıf içi yorumlama
10) Belgesel filmlerin kaba kurgularını izleme ve sınıf içi teknik ve kuramsal yorumlama
11) Belgesel filmlerin kaba kurgularını izleme ve sınıf içi teknik ve kuramsal yorumlama
12) Öğrenci belgesellerinin hikaye çatısı üzerinde çalışma Uluslararası ödüllü belgesel izleme ve sınıf içi yorumlama
13) Öğrenci belgesellerinin final kurgularının yapılması (eğer gerekliyse daha fazla genel görüntü ve arşiv görüntüsü toplanması)
14) Öğrencilerin ürettiği Kısa / Orta metrajlı belgesel filmlerin gösterimi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Writing a proposal for a short/medium length documentary film
Demonstrating the technical approach, i.e., interview techniques
Watching & analyzing internationally acclaimed documentaries
Watching & analyzing student documentaries

Kısa/orta metraj belgesel film önermesi yazma
Teknik çekim kabiliyeti edinme
Uluslararası ödüllü belgeselleri izleme ve yorumlama
Öğrenci belgeselleri izleme ve yorumlama

TEXTBOOKS
Documentary Filmmaking Course Pack. A. Taskent
Directing the Documentary (Fourth Edition), Michael Rabiger, Focal Press, 2004
A Short Guide to Writing About Film (Fifth Edition), Timothy Corrigan, Pearson Longman, 2004
Introduction to Documentary, Bill Nichols, Indiana University Press, 2001
New Challenges For Documentary (Second Edition), Edited by Alan Rosenthal & John Corner, Manchester University Press, 2005

Diğer Kaynaklar: Screening + Film List

Nanook of the North, Robert Flaherty, 1922
Man with the Movie Camera, Dziga Vertov, 1929
Triumph of the will, Leni Riefenstahl, 1935
Nuit et Brouillard (Night and Fog), Alain Resnais, 1955
Gimme Shelter, Albert and David Maysles, 1970
Grey Gardens, Maysles Brothers, 1976
Pumping Iron, George Butler Robert Fiore, 1977
Thin Blue Line, Errol Morris, 1988
Roger & Me, Michael Moore, 1989
Buena Vista Social Club, Wim Wenders, 1999
Southern Comfort, Kate Davis, 2001
Bowling for Columbine, Michael Moore, 2002
Fahrenheit 9/11, Michael Moore, 2004
Supersize Me, Morgan Spurlock, 2004
Machuca, Andres Wood, 2004
Oyun, Pelin Esmer, 2005
Grizzly Man, Werner Herzog, 2005
Born into Brothels, Ross Kaufmann Zana Briski, 2006
Waltz with Bashir, Ari Folman, 2007
Sicko, Michael Moore, 2007
Persepolis, Marjane Satrapi Vincent Paronnaud, 2007
Bizsiz Onlar, Aylin Eren Çağdaş Kaya, 2007
Man On Wire, James Marsh, 2008
Selamsız Kısmeti, Burçin Ünal, Çiğdem Kurtöz, 2009
Dört Duvar Bir Pencere, Hazal Bayar, 2010
Kadın Futbol mu Oynar? Deniz Güven, Kübra Ertuğ, Tan Şahin, 2011
Olympics of a Teahouse, Ji Hun Ahn, Onur Işık Cantürk, 2011

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Uygulama 1 % 5
Arazi Çalışması 2 % 10
Küçük Sınavlar 1 % 5
Ödev 1 % 5
Sunum 1 % 5
Projeler 1 % 5
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 35
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Laboratuvar 12 31
Uygulama 8 28
Arazi Çalışması 6 12
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 12
Toplam İş Yükü 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Öğrenciler, sinema tarihinden önemli filmleri inceleyerek, küresel sinema televizyon yapımlarının tarihi ve sosyolojik bağlamları hakkında geniş bir bilgi kazanacak ve kendi eserlerini yaratmak için fikir sahibi olacaklardır. Öğrenciler senaryo yazımı, sinematografi ve ışıklandırma, yönetmenlik, post-prodüksiyon temelli dersler aracılığıyla kurmaca ya da belgesel hikaye anlatımı yöntemlerinde ustalaşacaktır. 5