STG2206 Türkiye’de Tiyatronun Gelişimi IIBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar SAHNE SANATLARIÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
SAHNE SANATLARI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
STG2206 Türkiye’de Tiyatronun Gelişimi II Bahar 2 0 2 3

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi SERCAN ÖZİNAN
Dersin Amacı: Bu dersin birincil amacı öğrencilerin dönem boyunca ülkemizde tiyatro sanatının gelişim süreci ile zaman geçirerek , bu sanat dalına olan aşinalığının ve farkındalığının artmasıdır. Türkiye’de Tiyatro sanatının Cumhuriyet Dönemi itibari ile gelişimi , dönemlere yön veren sanatçılar ve akımlarının tanınması, temel tiyatro terimlerinin öğrenilmesi, ve oyunlar seyrederek üzerine sınıfça tartışılması, analiz edilmesi dersin ana hedeflerini oluşturur.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1- Öğrencilerin Türkiye’de Tiyatro sanatı hakkındaki farkındalığı gelişecektir.
2- Öğrenciler Türk Tiyatro sanatı ile ilgili genel kültürü artacaktır.
3- Öğrenciler Tiyatronun temel türleri hakkında bilgi sahibi olacaktır.
4- Öğrenciler Türkiye’de Tiyatronun nasıl ortaya çıktığını ve nasıl geliştiğini öğrenecektir.
5- Öğrenciler belli dönemlerin önemli oyun yazarlarına ve eserlerine hakim olacaktır.
6- Öğrenciler oyunların dönemin koşullarından nasıl etkilendiğini kavrayacaktır.

Dersin İçeriği

Türkiye'de tiyatro sanatının gelişimini tarihsel bağlamda inceleyip, çeşitli uygulamalar ile beraber teorik bilgiyi pekiştirerek dersin içeriği oluşacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanımı, içeriği ve işlenmesi hakkında bilgilendirme.
2) Tanzimat ve Meşrutiyet Dönemlerinin genel değerlendirmesi.
3) Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosu
4) 1923-1950 Dönemi Türk Tiyatrosu
5) 1950-1970 Dönemi Türk Tiyatrosu
6) 1970-1990 Dönemi Türk Tiyatrosu
7) Cumhuriyet Dönemi Yazarları ve Oyunları - I
8) Ara Sınav
9) Cumhuriyet Dönemi Yazarları ve Oyunları – II
10) Karşılaştırmalı Oyun İnceleme -I
11) Karşılaştırmalı Oyun İnceleme -II
12) Çağdaş Türk Tiyatrosu-I
13) Çağdaş Türk Tiyatrosu - II
14) Final öncesi genel değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Türk Tiyatrosu Tarihi – Refik Ahmet Sevengil
Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosu- Metin And
Tanzimat ve Meşrutiyet Dönemi Türk Tiyatrosu – Metin And
Başlangıcından 1983’e Türk Tiyatro Tarihi – Metin And
Türk Tiyatrosunun Antropolojisi – Aslıhan Ünlü
Gelişim Sürecinde Türk Tiyatrosu – Sevda Şener

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 3 % 10
Ara Sınavlar 3 % 40
Final 3 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 12 2 24
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 2 20
Ödevler 1 24 24
Küçük Sınavlar 1 2 2
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 74

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sahne sanatları (oyunculuk, dans, müzik vs.) alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanarak alanına özgü kuramsal, tarihsel, estetik bilgiye sahip olurlar. 5
2) Sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahip olurlar ve kendi alanlarında, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlarlar. 5
3) Sahne sanatları konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır. 5
4) Sahne sanatları konusunda soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir. 2
5) Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir. 1
6) Yerelden evrensele çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. 3
7) Sahne sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler konusunda bilgi sahibi olurlar ve alanının içindeki alt disiplinlerin etkileşimini değerlendirebilirler. 5
8) Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibi olarak çok boyutlu algılayabilme tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirirler. 2
9) Alanı ile ilgili özgün yapıtları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirebilirler ve kendi çalışmalarını eleştirel yöntemler kullanarak sorgulayabilirler. 5
10) Kendi alanları ile ilgili İngiliz dilindeki kaynakları izler ve kendi alanlarında yabancı meslektaşlarıyla iletişim kurabilirler. 5
11) Sahne sanatları alanı konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkına vararak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilirler. 2
12) İnterdisipliner sanat anlayışı çerçevesinde özgün yapıtlar ortaya koyabilirler. 1
13) Sahne Sanatları programı ve içinde bulunan birimler çerçevesinde, alanında evrensel platformda yer alabilecek donanıma sahip bireyler haline gelirler. 5
14) Sahne Sanatları Programı bünyesinde, çalışılan alana göre; oyunculuk ve müzikal tiyatro alanında yetkin teknik bilgiye sahip olurlar. 5
15) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.