PHT1019 Analogue Photography and DarkroomBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar FOTOĞRAFÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
FOTOĞRAF
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
PHT1019 Analog Fotoğraf ve Karanlık Oda Güz 2 2 3 5

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Arş.Gör. DENİZ DENİZEL
Dersin Amacı: Öğrencilere karanlık oda süreçleriyle ilgili temel bilgi ve uygulama becerilerini öğretmek için tasarlanan bu ders, onları analog fotoğrafçılık ve siyah-beyaz malzemeler ekseninde gümüş-temelli uygulamalarla tanıştırmayı amaçlamaktadır. Pratik karanlık oda süreçleri, analog fotoğrafçılığın tarihsel bakış açısıyla gelişim sürecini içeren teorik anlatılar ile desteklenecek, böylece öğrenciler çok-katmanlı bir öğrenme sürecine tabi tutulacaklardır. Ek olarak, on dört haftalık müfredat, öğrenme sürecini teorik veya pratik bir planla oluşturmakla kalmayacak, aynı zamanda onu bu alandaki uzmanlıklarıyla sanatçı ve/veya akademisyenlerin sunumlarıyla da güçlendirecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler;

1. Analog kameralarla çalışma becerisi kazanacaklardır.

2. Temel karanlık oda uygulamalarına hâkim olacaklardır.

3. Karanlık oda ekipmanları ve kimyasalları hakkında bilgi sahibi olacaklardır.

4. Analog fotoğraf yerine kendi fotografik tarzını geliştirebileceklerdir.

5. Analog fotoğrafçılığın tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olacaklardır.

Dersin İçeriği

Bu ders, analog/filmli fotoğraf ve karanlık oda ekipmanlarının kullanımına giriş yapmayı amaçlar. Farklı fotoğraf filmi malzemeleri, analog fotoğraf teknikleri, baskı teknikleri ve klasik siyah-beyaz banyo ve baskı teknikleri üzerine yoğunlaşmaktadır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş: Ders programı ve yapısının gözden geçirilmesi. -
2) Analog Fotoğrafın Anlam ve Varlıkbilimi: Fotoğraf öncesi; fotoğraf; fotoğraf sonrası. Tarihsel bir bakış açısı. İzleme: “Film Hala Yaşıyor” belgeseli (T. Kayo; 2017). Watching: “Film is Still Alive” documentary (T. Kayo; 2017).
3) Fotoğraf Optiği ve Karanlık Oda Ekipmanları: Kameralar, lensler, filmler, filtreler, karanlık oda ekipmanları ve kimyasallar. Fotoğrafın kültürel gelişimi üzerine çoktan seçmeli bir test. Okuma: “Fotoğraf: İnsanlığın Tanığı ve Kayıt Aracı” (E. Steichen; 1958). Reading: “Photography: Witness and Recorder of Humanity” (E. Steichen; 1958).
4) Işık ve Renk + Pozlama: Bilimsel ve tarihsel perspektifte ışık ve renk. Renk psikolojisi ve ikonografisi. Diyafram, Enstantane ve ISO. Fotoğraf Çekimi: Bir temayı 35 mm film ile betimleme. Okuma: "Fotoğrafçının Gözü" (J. Szarkovski; 1966). Shooting: A theme with 35 mm. Reading: “The Photographer’s Eye” (J. Szarkovski; 1966).
5) Karanlık Oda Süreçleri: Film ve Kâğıt Geliştirme: Film ve kağıtları yükleme, yıkama, kurutma ve arşivleme. Kâğıt türleri; kontak baskı. Film Banyosu: 35 mm filmin banyo edilmesi ve kontak baskı alma. Okuma: "The Decisive Moment" (H-C. Bresson; 1952). Developing: The film & contact print. Reading: “The Decisive Moment” (H-C. Bresson; 1952).
6) Baskı Türleri ve Deneysel Teknikler: Fixed-grade ve Split-grade baskılar; solarizasyon tekniği ve üst üste baskı. Baskı: 5 Analog fotoğraf. Okuma: "Fotoğrafçılık" (S. Kracauer; 1933). Printing: 5 analogue photographs. Reading: “Photography” (S. Kracauer; 1933).
7) Alternatif Fotoğraf: Sanatçılardan alternatif ve deneysel teknikler: Alfred Stieglitz; Ansel Adams; Jerry Uelsmann; Joel-Peter Witkin; Şahin Kaygun; Reha Akçakaya; Robert ParkeHarrison; Juan Fontcuberta. Solarizasyon: 35 mm filmi solarize ederek banyo etmek. Sunumların hazırlanması. Implying: Solarization on a roll of 35 mm. Preparing presentations.
8) Analog, Dijital Fotoğrafın Karşısında & Sunumlar: Analog ve dijital fotoğraf arasında ayrıntılı bir karşılaştırma; Analog tekniği kullanan fotoğrafçı projeleri ve yaşamı üzerine sunumlar. Üst-üste Baskı: Bu teknikle iki adet kompozisyon yapmak. Sunumların hazırlanması. Printing: 2 combined photographs. Preparing presentations.
9) Dünyayı Değiştiren Fotoğraf ve Projeler & Sunumlar: Hikayeleriyle ünlü fotoğraf ve fotoğraf projeleri; Analog tekniği kullanan fotoğrafçı projeleri ve yaşamı üzerine sunumlar. Yazım: Analog teknik kullanan bir fotoğrafçı üzerine eleştiri yazmak. İzleme: "Blow-up" (M. Antonioni; 1966). Authoring: A critique on a photographer who uses analogue technique. Watching: “Blow-up” (M. Antonioni; 1966).
10) Sanat Fotoğrafı?: Sanatın temel tanımları; sanat felsefesindeki kilometre taşları; fotoğrafı kim tanımladı ve onu ne tanımlar; bilimden sanata fotoğraf. Okuma: “Fotojurnalizm” (A. Güler; 1977). İzleme: "Arka Pencere" (A. Hitchcock; 1954). Reading: “Photojournalism” (A. Güler; 1977). Watching: “Rear Window” (A. Hitchcock; 1954).
11) Sanatçı Sunumu I: Bir sanatçı/akademisyenin analog fotoğraf projeleri hakkında sunumu. Özel Konu: Robert & Shana ParkeHarrison: Mimar'ın Kardeşi Okuma: "Mekanik Reprodüksiyon Çağında Sanat Yapıtı" (W. Benjamin; 1935). İzleme: "Ejderha Dövmeli Kız" (D. Fincher; 2011). Reading: “Art in the Age of Mechanical Reproduction” (W. Benjamin; 1935). Watching: ”The Girl with the Dragon Tattoo” (D. Fincher; 2011).
12) Sanatçı Sunumu II: Bir sanatçı/akademisyenin analog fotoğraf projeleri hakkında sunumu. Özel Konu: Gregory Colbert: "Ashes & Snow". Okuma: "Fotoğrafın Kullanım Alanları" (J. Berger; 1978). İzleme: “Memento” (C. Nolan; 2000). Reading: “Uses of Photography” (J. Berger; 1978). Watching: “Memento” (C. Nolan; 2000).
13) Değerlendirme ve Fotoğrafın Geleceği: Dönem içinde işlenen konuları kısaca özetlenmesi; fotoğrafın nereden geldiği ve nereye gideceği hakkında tartışma. Final projeleri olarak portfolyoların hazırlanması. Preparing: A portfolio as the final project.
14) Final Projesi: Portfolyo sunumları. -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: The Darkroom Cookbook; Steve Anchell.

Complete Guide to Black & White Photography; John Hedgecoe.

A History of Photography; The George Eastman House Collection.

Alternatif Fotoğraf; Tülin Dizdaroğlu.
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Küçük Sınavlar 1 % 5
Ödev 5 % 20
Sunum 2 % 20
Final 1 % 30
Rapor Teslimi 1 % 15
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 4 56
Uygulama 10 3 30
Sınıf Dışı Ders Çalışması 4 10 40
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 127

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fotoğraf ve video mecraları hakkında bilgi sahip olmak ve bu mecraların temel, orta ve ileri düzey teknik becerisi. 5
2) Fotoğraf ve videonun kuramları, kavramları ve kullanımlarını anlama, analiz etme ve değerlendirme becerisi. 1
3) Fotoğraf ve videonun kullanım alanlarında teorik bilgiyi kullanma becerisi. 1
4) Fotoğraf ve video hakkındaki teorik ve pratik çalışmaların tarihsel literatürünü tanımak ve değerlendirebilmek. 2
5) Fotoğraf ve video projelerine ilişkin problem çözme becerisi. 5
6) Fotoğraf ve videodaki özel ve yeni oluşan gereksinimlere yenilikçi karşılıklar üretme becerisi. 3
7) Görsel kültürde görüntünün rolünü ve potansiyelini anlamak ve değerlendirmek. 1
8) Fotoğraf ve video görüntüleri aracılığıyla ayırt edici biçimde iletişim kurma becerisi. 1
9) Görüntünün üretim sonrası süreçleri hakkında deneyim ve bu bilgi aracılığı ile yaratıcı sonuçlar geliştirme becerisi. 4
10) Medya içerisinde fotoğraf ve videonun üretim, dağıtım ve kullanım süreçleri hakkında bilgi ve bu süreçlere katılma becerisi. 1
11) Görsel kültürdeki küresel, bölgesel ve yerel sorunsalları anlama, analiz etme ve değerlendirme becerisi. 1
12) Kamu iletişiminin amaçları hakkında bilgi ve bu amaçlara gözle görülür bir katkı sağlama becerisi. 2
13) Yaratıcılığı disiplinlerarası yöntemler ile geliştirip projeler gerçekleştirme becerisi. 5
14) İletişim, sanat ve teknolojinin kesişim noktalarına dair genel kültür kazanma. 3