YAPAY ZEKA MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
AIN2001 | Yapay Zekanın İlkeleri | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. MUSTAFA ÜMİT ÖNER |
Dersin Amacı: | The course aims to present the fundamentals and techniques of Artificial Intelligence. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; The students who have succeeded in this course will be able to; Have the fundamental knowledge on principles of artificial intelligence Formulate a state space description of a problem and to develop an algorithm for the problem. Compare and evaluate the most common models for knowledge representation and planning. Implement some of the basic algorithms for supervised learning and unsupervised learning. Develop problem solving skills on various artificial intelligence problems and implement related applications. |
The first part of the course begins with an overview of intelligent agents and agent architectures. We then introduce basic search techniques for problem solving and planning. Adversarial search and the principals of game theory are given. Knowledge representation and logical formalisms using propositional and first order logic are explained. Planning in partial observable environments is introduced. In the second part, we first give a summary of probability theory for Artificial Intelligence applications. Then machine learning algorithms including supervised and unsupervised learning are discussed. Deep learning is briefly explained. We discuss the applications of AI including computer vision, robotics and NLP. Finally, we give the impacts of AI in society and ethics. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | A Review of AI Concepts Rational Agents | |
2) | Solving Problems by searching - Search algorithms (Uninformed and Informed) | |
3) | Solving Problems by searching - Constraint Satisfaction Problems | |
4) | Games - Adversarial Search, Game theory | |
5) | Logical agents - Propositional logic, First Order Logic and inference | |
6) | Planning | |
7) | Probabilistic Reasoning - Basic probability concepts, Bayesian inference | |
8) | Probabilistic Reasoning - Naive Bayes models, Bayesian networks | |
9) | Machine Learning - Supervised vs. unsupervised learning, Decision trees, Nearest neighbor classifiers, Support Vector Machines | |
10) | Neural Networks | |
11) | Deep Learning - Convolutional Neural Networks | |
12) | Deep Learning | |
13) | Reinforcement Learning - Markov decision processes, Q-learning | |
14) | AI, Ethics and Society |
Ders Notları / Kitaplar: | Stuart Russell, Peter Norvig, “Artificial Intelligence: A Modern Approach” (3rd Edition), Prentice Hall, ISBN-10: 0-13-604259-7, 2010. Selected papers (an additional listing of literature will be provided based on the students’ projects) |
Diğer Kaynaklar: | Stuart Russell, Peter Norvig, “Artificial Intelligence: A Modern Approach” (3rd Edition), Prentice Hall, ISBN-10: 0-13-604259-7, 2010. Selected papers (an additional listing of literature will be provided based on the students’ projects) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 10 | % 10 |
Ödev | 4 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Ödevler | 4 | 10 | 40 |
Küçük Sınavlar | 10 | 1 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 22 | 22 |
Final | 1 | 26 | 26 |
Toplam İş Yükü | 140 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve yapay zeka mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahiptir. | 5 |
2) | Matematik, fen bilimleri ve yapay zeka mühendisliği alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. | 5 |
3) | Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular. | 5 |
4) | Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. | 5 |
5) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. | 5 |
6) | Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. | 5 |
7) | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır. | |
8) | Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. | |
9) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | |
10) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
11) | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır. | |
12) | Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir. | |
13) | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. | |
14) | Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir. |