PSY2003 Research Methods IBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar PSİKOLOJİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
PSY2003 Araştırma Yöntemleri I Güz 3 0 3 5

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İDİL IŞIK
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi HALE ÖGEL BALABAN
Dr. Öğr. Üyesi ARZU KARAKULAK
Dr. Öğr. Üyesi SENA CÜRE
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Bu ders, psikolojik araştırmaların temel ilkelerini ve metodolojilerini öğrencilere tanıtarak, onları bilimsel sorgulama ve insan davranışının eleştirel analizini yapma becerileriyle donatır. Psikoloji araştırmalarını derinlemesine anlamak isteyen öğrenciler için tasarlanmış olan bu ders, alandaki araştırmaların teorik, etik ve pratik yönlerini kapsar. Öğrencilere psikolojik araştırma tekniklerine ve bilimsel yöntemlerin davranışı incelemedeki uygulamalarına giriş niteliğinde bir genel bakış sunar. Bu derste ele alınacak konulardan bazıları şunlar olacaktır: davranışın bilimsel olarak anlaşılması, belirli araştırma yöntemleri (örneğin, gözlemsel yöntemler, anket araştırmaları, korelasyon, kesitsel, boylamsal, deneysel ve deneysel olmayan tasarımlar) ve araştırma yöntemlerindeki pratik sorunlar (örneğin, güvenirlik ve geçerlik).

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Psikolojiye bilimsel yaklaşımı ve sağduyu ile insan davranışlarına dair psikolojik açıklamalar arasındaki farkları anlamak,
2. Uygun psikolojik teoriler ve kanıtlar kullanarak hipotezleri incelemek,
3. Psikolojik kavramları, teorileri, kanıtları ve metodolojik terminolojiyi doğru şekilde kullanarak kavramsal argümanlar oluşturmak,
4. Psikologlar tarafından kullanılan bir dizi araştırma stratejisi ve yöntemini detaylandırmak, farklarını, avantajlarını ve dezavantajlarını bilmek,
5. Çeşitli araştırma tekniklerinin uygun ve etik kullanımını açıklamak,
6. Araştırma sorularının arka planındaki kritik teorik çerçeveleri anlayarak sistematik bir literatür taraması yapmak ve sonuçlayıcı bir özet hazırlamak,
7. Genel olarak bilimsel bir makalenin yapısını ve özel olarak Amerikan Psikoloji Derneği (APA) formatını anlamak ve uygulamak, makalelerin bölümlerinden kritik bilgileri inceleyip seçmek.

Dersin İçeriği

Bu ders, psikolojiye bilimsel yaklaşımı inceleyerek başlar ve sağduyu ile davranışa dair psikolojik açıklamalar arasındaki farklara vurgu yapar. Öğrenciler farklı bilgi edinme yollarını keşfedecek, bilimin amaçlarını inceleyecek ve psikolojik araştırmalarda teoriler, değişkenler ve ölçümler gibi karmaşık konulara derinlemesine gireceklerdir.

Bu temeller üzerine inşa edilen ders, öğrencilerin araştırma soruları geliştirmeyi, hipotezler formüle etmeyi ve bilimsel ilkelere uygun çalışmalar tasarlamayı öğrenmelerini sağlar. Ders, veri toplama, analiz ve raporlama gibi araştırma sürecinin aşamalarında öğrencilere rehberlik edecek ve bulgularını Amerikan Psikoloji Derneği (APA) formatında sunma konusunda onları donanımlı hale getirecektir.

Dersin temel odak noktalarından biri araştırmanın etik sonuçlarıdır; bu bağlamda öğrenciler, sorumlu araştırmalar yürütmek için gerekli olan ahlaki ve etik hususları inceleyeceklerdir. Öğrencilere APA etik kuralları tanıtılacak ve bu ilkeleri uygulamada nasıl kullanacakları öğretilecektir.

Ders boyunca öğrenciler, deneysel ve deneysel olmayan tasarımlar da dahil olmak üzere çeşitli araştırma yöntemlerini keşfedecek ve her bir yaklaşımın avantajlarını ve sınırlamalarını anlayacaklardır. Müfredat, psikolojik ölçüm, anket araştırmaları ve yarı deneysel tasarımlar üzerine kapsamlı bir içerik sunarak öğrencilerin araştırma soruları için uygun yöntemi seçmeye hazırlıklı olmalarını sağlar.

Dersin sonunda, öğrenciler sistematik bir literatür taraması yapma, psikolojik teorileri değerlendirme ve araştırma makalelerine eleştirel bir şekilde katılma becerilerine sahip olacaklardır. Ders, öğrencilerin metodolojik titizlik ve etik araştırma uygulamalarını anladıklarını gösteren, kendi araştırmalarını tasarlayıp yürüttükleri pratik uygulamalarla sonuçlanır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bölüm I: Psikolojinin Bilimi Bilgi Edinme Yöntemleri Bilimi Anlamak Bilimin Amaçları Bilim ve Sağduyu Teoriler, değişkenler, kavramlar ve ölçümler Her hafta ilgili bölümün okunması ve Itslearning ders sayfasında duyurulan kaynakların gözden geçirilmesi
2) Psikolojide Araştırma Yöntemlerine Giriş Coursera Modülü tamamlanacak
3) Bölüm II: Bilimsel Yöntemin Genel Görünümü 7. Psikolojide Bilimsel Araştırma Modeli 8. Araştırma Konusu Bulma 9. İyi Araştırma Soruları Üretme 10. Hipotez Geliştirme 11. Araştırma Çalışması Tasarlama 12. Verilerin Analizi 13. Sonuç Çıkarma ve Sonuçları Raporlama Her hafta ilgili bölümün okunması ve Itslearning ders sayfasında duyurulan kaynakların gözden geçirilmesi
4) Bölüm III: Araştırma Etiği 15. Etik Araştırmanın Ahlaki Temelleri 16. Ahlaki İlkelerden Etik Kodlara 17. Etiği Uygulamaya Koyma Coursera Modülü tamamlanacak
5) Araştırma temalarının gözden geçirilmesi Hipotez oluşturma Literatür Taraması PRISMA Sistematik Literatür Taraması Metodolojisini yürütmek
6) Bölüm XI: Araştırmanızı Sunmak 48. Amerikan Psikoloji Derneği (APA) Stili 49. Amerikan Psikoloji Derneği (APA) Stilinde Araştırma Raporu Yazma PRISMA Sistematik Literatür Taraması Metodolojisini raporlamak
7) Araştırma makalelerini okuma ve anlama Literatür Taramalarını Raporlama Belirlenen araştırma makalelerini okumak ve özetlemek
8) Ara Sınav
9) Bölüm IV: Psikolojik Ölçüm 19. Psikolojik Ölçümü Anlamak 20. Ölçümün Güvenirliği ve Geçerliği 21. Psikolojik Ölçüm İçin Pratik Stratejiler Coursera Modülü tamamlanacak
10) Bölüm V: Deneysel Araştırma 23. Deneyin Temelleri 24. Deney Tasarımı 25. Deney ve Geçerlilik 26. Pratik Hususlar PRISMA Sistematik Literatür Taraması TASLAK makalesini teslim etmek
11) Bölüm VI: Deneysel Olmayan Araştırma 28. Deneysel Olmayan Araştırmanın Genel Görünümü 29. Korelasyonel Araştırma 30. Karmaşık Korelasyon 31. Nitel Araştırma 32. Gözlemsel Araştırma Her hafta ilgili bölümün okunması ve Itslearning ders sayfasında duyurulan kaynakların gözden geçirilmesi
12) Bölüm VII: Anket Araştırmaları 34. Anket Araştırmalarının Genel Görünümü 35. Anket Hazırlama 36. Anket Uygulama Coursera Modülü tamamlanacak
13) Bölüm VIII: Yarı Deneysel Araştırma 38. Tek Gruplu Tasarımlar 39. Eşdeğer Olmayan Gruplar Tasarımları Her hafta ilgili bölümün okunması ve Itslearning ders sayfasında duyurulan kaynakların gözden geçirilmesi
14) Dönem genel değerlendirme PRISMA Sistematik Literatür Taraması NİHAİ makalesini teslim etmek

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Textbook: Rajiv S. Jhangiani; I-Chant A. Chiang; Carrie Cuttler; and Dana C. Leighton (2019). Research Methods in Psychology. Pressbooks. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/HF7D.

Coursera:
This course incorporates training modules from Coursera. The link will be provided following the add-drop period, and the expectations from the students will be announced in detail.

Project:
Research Methods course has two modules to be covered in one academic year; PSY 2103 Research Methods is delivered in the Fall, and PSY 2104 Research Methods II is in the Spring term.

PSY 2103 covers the fundamentals of conducting research in psychology, and PSY 2104 allows the students to conduct their applied research.

The Fall term course, PSY 2103, is the stage for students to initiate their research process, including,
• conducting the literature reviews,
• recognizing the research interest,
• selecting the research topic,
• specifying the ethical issues
Diğer Kaynaklar: This is an open-source textbook for research methods classes, developed as a peer-reviewed inter-institutional Project and published by Pressbooks under a CC BY-NC-SA (Attribution NonCommercial ShareAlike) license.
You can download or use as an online resource.

4th edition is available from the following link: https://kpu.pressbooks.pub/psychmethods4e/

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 1 % 20
Ödev 2 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 4 4 16
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ödevler 2 6 12
Ara Sınavlar 1 12 12
Final 1 22 22
Toplam İş Yükü 132

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak. 5
2) İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. 4
3) Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek). 4
4) Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak. 3
5) Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek. 3
6) Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak. 3
7) Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek. 2
8) Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak. 1
9) Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. 3
10) Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak. 3
11) Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek. 3
12) İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek. 4