SOC2015 Sosyolojide Nitel MetodlarBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar SOSYOLOJİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
SOSYOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SOC2015 Sosyolojide Nitel Metodlar Güz 3 0 3 5

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. PINAR MELİS YELSALI PARMAKSIZ
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Bu ders Sosyolojide nitel çalışmalara giriş niteliğindedir. Nitel çalışmalar toplumu istatistiksel olmayan yöntemsel yaklaşımları kullanarak analiz eder. Bu derste nitel yöntemin sosyolojik analizlerde nasıl kullanılacağını öğreneceksiniz.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Nitel çalışmayı tanımlamak
2) Nitel çalışma tasarlamak
3) Nitel veri toplamak
4) Etik konular hakkında düşünmek
5) Nitel verileri analiz etmek ve yazmak

Dersin İçeriği

Bu ders Sosyolojide nitel metodolojiye giriş niteliğindedir. Nitel sosyal bilimler araştırması, toplumu analiz etmenin istatistiksel olmayan araçlarını sağlar. Bu derste, nitel metodolojilerin nasıl çalıştığını ve sosyolojik araştırma yapmak için nitel metodolojilerin nasıl kullanıldıklarını öğreneceksiniz. Pozitivist, Yorumlayıcı, Eleştirel, Feminist ve Postmodern gibi temel teorik yaklaşımlar açıklanacaktır. Bu derste başlıca metodolojik araştırma tasarımları (Temellendirilmiş Teori, Etnografya, Örnek Olay, Fenomenoloji ve Anlatı) tanıtılacak ve incelenecektir. Ayrıca nitel veri toplama yöntemlerini (görüşme ve odak grubu) ve nitel verilerin analizini (veri yönetimi, kodlama, yorumlama ve sunma dahil) öğreneceksiniz. Ayrıca, sosyal araştırmanın tüm aşamalarında etik konuların yanı sıra refleksivite problemini de içeren ve önemli olan araştırmacının rolü hakkında bilgilendirileceksiniz.


Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş Ders izlencesini açıklamak
2) Nitel Araştırmaya Giriş Haftalık okumalar
3) Bir Nitel Araştırma Tasarlamak Haftalık okumalar
4) Sosyal Araştırmada Etik ve Politik Konular
5) Nitel Araştırmaya Beş Yaklaşım Haftalık okumalar
6) Nitel Araştırmaya Beş Yaklaşım-Devam Haftalık okumalar
7) Nitel Araştırmaya Beş Yaklaşım-Devam Haftalık Okumalar
8) Nitel Araştırmaya Beş Yaklaşım-Devam Haftalık okumalar
9) Nitel Veri Toplama: Görüşme ve Gözlem Haftalık okumalar
10) Nitel Veri Toplama: Odak Grup Haftalık okumalar
11) Nitel Veriyi Analiz etmek Haftalık okumalar
12) Nitel Veriyi Analiz Etmek: Dijital Araçlar Haftalık okumalar ve atölye çalışması
13) Nitel Veriyi Analiz Etmek: Dijital Araçlar Haftalık okumalar ve atölye çalışması
14) Sosyologlar için Yazma ve Son Tartışmalar Haftalık okumalar ve tartışma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: • Creswell, J. W. (2015). 30 essential skills for the qualitative researcher. Sage Publications.
• Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches. Sage Publications.
• Harding, J. (2018). Qualitative data analysis: From start to finish. SAGE Publications Limited.
• Neuman, W. L. (2013). Social research methods: Qualitative and quantitative approaches. Pearson education.

Course readings will be uploaded to Itslearning
Ders okumaları Itslearning'e yüklenecektir

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 2 3 6
Arazi Çalışması 3 10 30
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 1 3 3
Ödevler 2 5 10
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 137

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. 5
2) Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek 5
3) Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak 5
4) Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek 2
5) Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme 5
6) Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek 5
7) Kent ve kır sosyolojisi ve demografi, siyaset sosyolojisi, toplumsal cinsiyet sosyolojisi, beden sosyolojisi, görsel sosyoloji, iş sosyolojisi, din sosyolojisi, bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak
8) Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak 1
9) Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek
10) Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak.
11) Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak 4
12) Sosyoloji alanında kazanılmış bilginin lise derecesine aktarabilmek