SOC2015 Sosyolojide Nitel MetodlarBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar SOSYOLOJİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
SOSYOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SOC2015 Sosyolojide Nitel Metodlar Güz 3 0 3 5

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. PINAR MELİS YELSALI PARMAKSIZ
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Bu ders, Sosyolojide nitel metodolojiye giriş niteliğindedir. Nitel sosyal bilim araştırması, toplumu analiz etmek için istatistiksel olmayan araçlar sunar. Bu derste, nitel metodolojilerin nasıl işlediğini öğrenecek ve sosyolojik araştırma yapmak için nitel metodolojileri kullanacaksınız. Pozitivist, Yorumsal, Eleştirel, Feminist ve Postmodern gibi ana nitel metodolojik yaklaşımlar açıklanacaktır. Ayrıca, metodolojik araştırma tasarımları (Temellendirilmiş Kuram, Etnografi, Vaka Çalışması, Fenomenoloji ve Anlatı) tanıtılacak ve incelenecektir. Nitel veri toplama yöntemlerini ve nitel verilerin analizini (veri yönetimi, kodlama, yorumlama ve sunum dahil) öğreneceksiniz. Ayrıca araştırmacının rolü hakkında bilgilendirileceksiniz; bu, toplumsal araştırmanın tüm aşamalarında refleksivite sorunu ve etik meseleleri içeren önemli bir konudur.
Nitel araştırma tasarımı ve analizinde teknolojinin ve yapay zekanın rolü, pratik örnekler üzerinde özellikle durularak açıklanacak ve ilgili etik meseleler tartışılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Nitel çalışmayı tanımlamak
2) Nitel çalışma tasarlamak
3) Nitel veri toplamak
4) Etik konular hakkında düşünmek
5) Nitel verileri analiz etmek ve yazmak

Dersin İçeriği

Bu ders Sosyolojide nitel metodolojiye giriş niteliğindedir. Nitel sosyal bilimler araştırması, toplumu analiz etmenin istatistiksel olmayan araçlarını sağlar. Bu derste, nitel metodolojilerin nasıl çalıştığını ve sosyolojik araştırma yapmak için nitel metodolojilerin nasıl kullanıldıklarını öğreneceksiniz. Pozitivist, Yorumlayıcı, Eleştirel, Feminist ve Postmodern gibi temel teorik yaklaşımlar açıklanacaktır. Bu derste başlıca metodolojik araştırma tasarımları (Temellendirilmiş Teori, Etnografya, Örnek Olay, Fenomenoloji ve Anlatı) tanıtılacak ve incelenecektir. Ayrıca nitel veri toplama yöntemlerini (görüşme ve odak grubu) ve nitel verilerin analizini (veri yönetimi, kodlama, yorumlama ve sunma dahil) öğreneceksiniz. Ayrıca, sosyal araştırmanın tüm aşamalarında etik konuların yanı sıra refleksivite problemini de içeren ve önemli olan araştırmacının rolü hakkında bilgilendirileceksiniz.

Dersin Öğretim yöntemleri klasik öğrenme yöntemlerinin yanısıra
Anlatım
Bireysel Çalışma
Okuma
Örnek Olay İnceleme
Rol Yapma
Saha Çalışması
Proje Hazırlama şeklindedir.




Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş Ders izlencesini açıklamak
2) Nitel Araştırmaya Giriş Harding, chp1
3) Nitel Araştırmaya Beş Yaklaşım Creswell chp3
4) Nitel Araştırmaya Beş Yaklaşım-Devam Creswell chp4
5) Nitel Araştırmaya Beş yaklaşım-devam Creswell chp5
6) Nitel Araştırmaya Beş Yaklaşım-devam Creswell chp6
7) Nitel Veri Toplama Harding chp 7
8) Nitel Veri Toplama Harding chp 8
9) Nitel Veriyi toplamak performans
10) Nitel Veriyi toplamak performans
11) Veri analizi Creswell, chp 8 Harding chp 10
12) Dijital teknolojileri Kullanmak ve AI Creswell, 2015: 384-405
13) Nitel Veriyi Yazmak ve Raporlama Creswell, 2015: 435-479
14) Gözden geçirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: • Creswell, J. W. (2015). 30 essential skills for the qualitative researcher. Sage Publications.
• Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches. Sage Publications.
• Harding, J. (2018). Qualitative data analysis: From start to finish. SAGE Publications Limited.
• Neuman, W. L. (2013). Social research methods: Qualitative and quantitative approaches. Pearson education.

Course readings will be uploaded to Itslearning
Ders okumaları Itslearning'e yüklenecektir

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Arazi Çalışması 1 % 30
Ödev 1 % 10
Ara Juri 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 0 4 0
Arazi Çalışması 1 20 20
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ödevler 1 4 4
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 114

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. 5
2) Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek 5
3) Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak 5
4) Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek 2
5) Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme 5
6) Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek 5
7) Kent ve kır sosyolojisi ve demografi, siyaset sosyolojisi, toplumsal cinsiyet sosyolojisi, beden sosyolojisi, görsel sosyoloji, iş sosyolojisi, din sosyolojisi, bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak 2
8) Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak 1
9) Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek 2
10) Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. 2
11) Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak 4
12) Sosyoloji alanında kazanılmış bilginin lise derecesine aktarabilmek 3