EEE5040 Veri İletişimi ve Ağ OluşturmaBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ (İNGİLİZCE, DOKTORA)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ (İNGİLİZCE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EEE5040 Veri İletişimi ve Ağ Oluşturma Bahar 3 0 3 12
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi SUZAN ÜRETEN
Dersin Amacı: Dersin amacı, öğrencilere veri iletimi kavramı, iletim ortamları, protokol katmanları, sayısal veri iletişim ilkeleri, kablosuz iletişimin temel kavramları, hücresel ağlar, bilişsel radyo ağları, çoklu erişim teknikleri, bilgi teorisinin temel kavramları hakkında bilgi vermektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Dersin sonunda öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
1. Bilgisayar iletişim prensiplerini anlayabileceklerdir;
2. İletişim ağ yapılarını ve mimarilerini açıklayabileceklerdir;
3. Kablolu ve kablosuz iletişim sistemleri için veri iletimi kavramını ve farklı iletim ortamlarını anlayabileceklerdir;
4. Protokol yığınındaki farklı katman türlerini (PHY, MAC ve NET katmanları) açıklayabilecektir;
5. Kablosuz iletim ve radyo dalgası yayılımının genel prensiplerini, anten teorisini, büyük ve küçük ölçekli gölgelemeyi anlayabileceklerdir;
6. Ortogonal çoklu erişim tekniklerini anlamak, kablosuz sistemlerde ağ bant genişliğini birden fazla kullanıcı arasında paylaşmak için frekans ve zaman bölmeli çoğullama tekniklerini uygulamak;
7. Hücresel ağların genel yapısını ve hücresel ağ iletişiminde frekansın yeniden kullanımı ve kümeleme kavramını anlamak;
8. 3GPP LTE teknolojisi kavramını anlamak ve LTE aşağı bağlantı sinyal yapısını ve hücre arama yöntemini açıklamak;
9. Bilgi teorisinin temellerini anlamak.

Dersin İçeriği

Veri iletişimi ve iletim sistemlerine genel bakış.
Kablolu ve kablosuz iletişim için iletim ortamları, protokol yığınındaki katmanlar. Kablosuz iletimin temelleri ve radyovawe yayılımı, büyük ve küçük ölçekli gölgeleme, kanal kapasitesi, sayısal veri iletimi, hücresel iletişim, 3GPP LTE sistemleri. Ortogonal Çoklu Erişim Teknikleri. Bilgi teorisinin temelleri ve hata kontrol kodlaması. Bilişsel radyo ağları.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Veri İletimi için Giriş Niteliğinde Kavramlar
2) Bilgisayar İletişimi ve Protokol Mimarileri
3) Kablolu ve Kablosuz İletişim için İletim Ortamları
4) Kablosuz İletişimin Protokol Katmanları (PHY, MAC ve NET katmanları)
5) Radyodalga Yayılım Teorisi: Büyük Ölçekli Gölgelenme
6) Radyodalga Yayılım Teorisi: Küçük Ölçekli Gölgeleme
7) Çekişme Tabanlı ve Çekişme Tabanlı Olmayan Çoklu Erişim Teknikleri
8) Arasınav Kesin ara sınav tarihi duyurulacaktır.
9) Sayısal Modülasyon Teknikleri
10) Ortogonal Frekans Bölmeli Çoklu Erişim Tekniği (OFDMA)
11) Hücresel İletişim Ağlarının Yapısı ve Nesilleri
12) 3GPP Uzun Vadeli Evrim Sistemleri ve Hücre Arama
13) Bilişsel Radyo Ağları
14) Bilgi Teorisi Kavramları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: İlgili konulara göre farklı kaynaklardan faydalanılacaktır.
Different sources will be utilized according to the related topics.
Diğer Kaynaklar: 1. W. Stallings, “Data and Computer Communications”, 10th edition, Prentice Hall 2010, TK 5105.S73, 2007
2. Wireless Communications- Principles And Practice by Theodore S. Rappaport
3. Communication Systems Engineering, 2nd edition, J.G. Proakis and A93 M. Salehi, 2002 by Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Projeler 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 30
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 70
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Proje 2 20 40
Ara Sınavlar 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 130

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bilimsel literatürü takip eder, eleştirel biçimde analiz eder ve mühendislik problemlerinin çözümünde etkin biçimde kullanır.
2) Program alanıyla ilgili özgün projeler tasarlar, planlar, uygular ve yönetir.
3) Program alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürütür, bilimsel sorumluluk alır ve elde edilen sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
4) Yaptığı araştırma ve projelerin sonuçlarını akademik standartlara uygun biçimde yazılı, sözlü ve görsel olarak etkili bir şekilde sunar.
5) Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren konularda bağımsız araştırma yapar, özgün düşünce geliştirir ve bu bilgileri uygulamaya aktarır.
6) Program alanına özgü ileri düzey kuramsal ve uygulamalı bilgileri etkin bir biçimde kullanır.
7) Mesleki, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder; mühendislik uygulamalarının toplumsal, çevresel, ve etik etkilerini gözeterek sorumluluk alır.