INE4211 Digital Etkileşim ve Kullanıcı DeneyimiBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
INE4211 Digital Etkileşim ve Kullanıcı Deneyimi Güz
Bahar
2 2 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. OĞUZHAN ERDİNÇ
Dersin Amacı: Dersin amacı öğrencilere üretim, hizmet ve bilişim sektörlerinde görev yapacak bir endüstri mühendisinin sahip olamsı gereken teorik ve uygulamalı dijital etkilieşim ve kullanıcı deneyimi bilgilerini kazandırmaktır. Öğrenciler derste bilişim sistemlerinin kullanıcı deneyimini incelemek ve iyileştirmek için kullanılan araç ve yöntemleri de öğreneceklerdir. Ders aktif öğrenme çalışmalarıyla zenginleştirilmiş olup, öğrencilere öğrendikleri araç ve yöntemleri uygulama ortamı sağlanacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersin sonunda öğrenciler:
1.Modern endüstrideki dijital sistemlerin akbulü ve başarısı için dijital etkileşim ve kullanıcı deneyiminin rolünü açıklar.
2.Etkileşim türlerini ve etkileşimli sistemlerini tanımlar.
3.İnsanın bilişisel sisteminin işleyişini ve dijital sistemlerde bilişisel prensiplerin uygulanmasını açıklar.
4.Kullanıcı deneyiminin unsurlarını ve kullanıcı grubu tanımlamak için Perosna yöntemini açıklar.
5.Kullanıcı deneyimi değerlendirme araş ve yöntemlerini uygular.
6.Kullanıcı deneyimi verilerine istatistiksel analiz uygular.
7.Arayüz tasarımında kullanıcı deneyimi prensiplerini uygular.

Dersin İçeriği

* Dijital dönüşüm ve kullanıcı deneyimi (UX)'e giriş
* Teknoloji Kabul Modeli
* Etkileşim türleri ve etkileşimli sistemler
*İnsanın bilişisel yapısı ve bilgi işleme, Hyck-Hyman yasası, Fitt yasası, Gestalt prensipleri
*UX unsurları, Nielsen sezgiselleri ve sezgisel değerlendirme
* Kullanıcı testi yöntemi
* Kullanıcı test verileriyle istatistik analiz
* UX ölçekleri: CSUQ ve SUS
* Persona yöntemi
*Erişilebilirlik
*Müşteri Yolculuğu Haritası yöntemi
* Mobil sistemlerde UX
*Göz izleme yöntemi
* Bağlamsal inceleme yöntemi
* Garrett Beş Unsur modeli

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş
2) Uygulama: Dijital Dönüşüm ve Kullanıcı Deneyimi (UX)'e giriş Teorik: Teknoloji Kabulm Modeli, Etkileşim türleri ve etkileşimli sistemler Ders notlarının gözden geçirilmesi
3) Uygulama: Aktif Öğrenme Uygulaması-1:Etkileşim türleri Teori: İnsanın bilişsel sistemi, Hyck-Hyman yasası, Fitt yasası, Gestalt prensipleri Ders notlarının gözden geçirilmesi
4) Uygulama: Aktif Öğrenme Uygulaması-2: Balsamiq uygulaması Teori: UX unsurları, Nielsen sezgiselleri ve Sezgisel Değerlendirme Ders notlarını gözden geçirme
5) Uygulama: Aktif Öğrenme Uygulaması-3: Sezgisel değerlendirme Teorik:Kullanıcı testi yöntemi Ders notlarını gözden geçirme Sezgisel değerlendirme konusunu gözden geçirme
6) Uygulama:Aktif Öğrenme Uygulaması-4:Kullanıcı testi Teorik:Kullanıcı testi verileriyle istatistiksel analiz Ders notlarını gözden geçirme Kullanıcı test uygulaması için sistem seçme
7) Uygulama: Kullanıcı test verileriyle istatistiksel analiz Teorik: Endüstri Semineri-1 *Ders notlarını gözden geçirme *Güven aralığı ve t-test konularını gözden geçir
8) Uygulama: interaktif problem çözümü Teorik: UX ölçekleri: Computer System Usability Questionnaire (CSUQ) ve System Usability Scale (SUS) Ders notlarını gözden geçir
9) Uygulama: CSUQ ve SUS verileriyle istatistiksel analiz Teorik: Persona yöntemi, Erişilebilirlik Ders notlarını gözden geçirme
10) Uygulama:İnteraktif sstatistiksel analiz problem çözümü Teorik: Müşteri Yolculuğu Haritası, Mobil sistemlerde UX *Ders notlarını gözden geçirme * t-testi ve regresyon konularını gözden geçirme
11) Uygulama: Aktif Öğrenme Uygulaması-5:Müşteri Yolculuğu Haritası uygulaması Teorik: Endüstri Semineri-2 * Ders notlarını gözden geçirme * Müşteri Yolculuğu Haritasını gözden geçirme
12) Uygulama: Göz izleme yöntemi, Bağlamsal inceleme yöntemi Teori: Garrett Beş Unsur Modeli, UX uygulamaları ve yararlı kaynaklar Ders notlarını gözden geçirme
13) Uygulama: Dönem projesi sunumları Teorik: Dönem projesi sunumları
14) Uygulama: Dönemin gözden geçirilmesi Teorik: Dönem projesi sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları, ders kitapları, makaleler, bilimsel raporlar ve araştırma çalışmalarının bir toplamını içerir.
Course slides will include a blend of knowledge from textbooks, articles, reports and research studies.
Ders kitabı / Textbook:
*Jenny Preece, Helen Sharp, Yvonne Rogers, Interaction Design:Beyond Human-Computer Interaction, 4th Edition, Wiley, (2015)
Diğer Kaynaklar: *Jeff Sauro, James Lewis, Quantifying the user experience, Morgan Kaufmann, (2012)
*Tom Tullis, Bill Albert, Measuring the user experience, Morgan Kaufmann, (2008)
*Cory Lebson, The UX Careers Handbook, Chapman and Hall / CRC (2016)
*Jesse James Garrett, The elements of user experience, New Riders, (2011)
* Balsamiq software

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Laboratuar 5 % 20
Projeler 1 % 30
Seminer 2 % 10
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 30
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 70
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Laboratuvar 14 2 28
Uygulama 5 2 10
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Sunum / Seminer 1 2 2
Proje 1 30 30
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 152

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve Endüstri mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ve istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Endüstri Mühendisliğinde karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir biçimde kullanma becerisi.
5) Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışma becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) İngilizce ve Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12) Etkin ve verimli yönetme becerisi.