BİYOMÜHENDİSLİK (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
BNG5003 | Hareket Biyomekaniği | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 8 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi BURCU TUNÇ ÇAMLIBEL |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, insan hareketlerinin altında yatan biyomekanik prensipleri öğretmek ve öğrencilerin kas-iskelet sistemi hareketlerini analitik olarak değerlendirebilmelerini sağlamaktır. Öğrenciler; hareketin kinematik ve kinetik analizini yapabilme, insan vücudunun segmental yapısını modelleme, kuvvet üretimi, denge ve performans ilişkilerini kavrama becerisi kazanır. Ders, hem klinik hem de mühendislik uygulamalarında insan hareketlerinin değerlendirilmesine yönelik teorik ve uygulamalı bir temel sunar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler: 1. İnsan hareketinin temel biyomekanik prensiplerini açıklar. 2. Kas-iskelet sisteminin yapısal ve işlevsel özelliklerini tanımlar. 3. Hareketin kinematik ve kinetik analizini yapar. 4. İnsan vücudunu segmentlere ayırarak matematiksel modeller geliştirir. 5. Eklem momentleri, yer tepkisi kuvvetleri ve denge ilişkilerini analiz eder. 6. Yürüme, koşma, oturma, kalkma gibi temel fonksiyonel hareketleri değerlendirir. 7. Hareket analiz sistemlerinden (ör. kuvvet platformu, EMG, kamera sistemleri) elde edilen verileri yorumlar. 8. Klinik, sportif veya ergonomik uygulamalarda biyomekanik ilkelere dayalı öneriler geliştirir. 9. İnsan hareketi ile ilgili güncel bilimsel yayınları takip eder ve eleştirel analiz eder. 10. Sözlü ve yazılı olarak bilimsel bir şekilde sonuçları sunar ve takım çalışmasına katkı sağlar. |
Bu ders, insan hareketinin biyomekanik temellerini incelemeyi amaçlamaktadır. Kas-iskelet sisteminin yapısal özellikleri, vücut segmentlerinin modellenmesi, hareketlerin kinematik ve kinetik analizi, kuvvet, tork, denge ve yer tepkisi kuvvetleri gibi temel kavramlar ele alınır. Yürüme, koşma, oturma, kalkma ve denge gibi temel fonksiyonel hareketlerin biyomekanik açıdan değerlendirilmesi yapılır. Öğrenciler, hareket analiz sistemlerinden elde edilen verileri yorumlamayı ve insan performansını bilimsel olarak değerlendirmeyi öğrenir. Ders kapsamında teorik bilgilerin yanı sıra uygulamalı analiz örneklerine de yer verilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Biyomekaniğe giriş, temel kavramlar ve tarihçe | |
2) | Kas-iskelet sisteminin yapısı ve biyomekanik özellikleri | |
3) | İnsan vücudunun segmental modellenmesi ve antropometrik veriler | |
4) | Kinematik analiz: Pozisyon, hız, ivme hesaplamaları | |
5) | Kinetik analiz: Kuvvet, tork, moment kavramları | |
6) | Yer tepkisi kuvveti (GRF) ve moment analizleri | |
7) | Denge ve postüral kontrol biyomekaniği | |
8) | Yürüme analizi: Fazlar, parametreler ve örnek uygulamalar | |
9) | Koşu, merdiven çıkma ve diğer fonksiyonel hareketlerin analizi | |
10) | Eklem mekaniği: Kalça, diz ve ayak bileği biyomekaniği | |
11) | Kas kuvveti üretimi, EMG ve kas iskelet modellemeleri | |
12) | Hareket analizi sistemleri: Kuvvet platformları, EMG, optik sistemler | |
13) | Uygulamalı analiz çalışmaları ve vaka sunumları | |
14) | Sunumlar, genel tekrar ve dönem değerlendirmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Winter, David A. – Biomechanics and Motor Control of Human Movement, Wiley, 4th Edition, 2009. Hall, Susan J. – Basic Biomechanics, McGraw-Hill, 8th Edition, 2021. |
Diğer Kaynaklar: | Winter, David A. – Biomechanics and Motor Control of Human Movement, Wiley, 4th Edition, 2009. Hall, Susan J. – Basic Biomechanics, McGraw-Hill, 8th Edition, 2021. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 10 |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer | 1 | 5 | 5 |
Proje | 1 | 30 | 30 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 207 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bilimsel literatürü takip eder, eleştirel biçimde analiz eder ve mühendislik problemlerinin çözümünde etkin biçimde kullanır. | |
2) | Biyomühendislik alanıyla ilgili özgün projeler tasarlar, planlar, uygular ve yönetir. | |
3) | Biyomühendislik ile ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürütür, bilimsel sorumluluk alır ve elde edilen sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. | |
4) | Yaptığı araştırma ve projelerin sonuçlarını akademik standartlara uygun biçimde yazılı, sözlü ve görsel olarak etkili bir şekilde sunar. | |
5) | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren konularda bağımsız araştırma yapar, özgün düşünce geliştirir ve bu bilgileri uygulamaya aktarır. | |
6) | Biyomühendislik alanına özgü ileri düzey kuramsal ve uygulamalı bilgileri etkin bir biçimde kullanır. | |
7) | Mesleki, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder; biyomühendislik uygulamalarının toplumsal, çevresel ve etik etkilerini gözeterek sorumluluk alır. |