DPT1004 Fonksiyonel Oklüzyon ve GnatolojiBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar DİŞ PROTEZ TEKNOLOJİSİ (TÜRKÇE)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
DİŞ PROTEZ TEKNOLOJİSİ (TÜRKÇE)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
DPT1004 Fonksiyonel Oklüzyon ve Gnatoloji Bahar 1 0 1 3

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: ÖNLİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. FERRUH SEMİR SMAİL
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. İZİM TÜRKER
Öğ.Gör. AYŞE CEYLAN İLHAN
Dr. Öğr. Üyesi HÜSEYİN EMİR YÜZBAŞIOĞLU
Dersin Amacı: Bu derste öğrencilerin ürettikleri protezlerin en önemli fonksiyonlarından biri olan çiğnemenin, protezlerle ilişkisini her duruma uygun şekilde yorumlayabilmesi amaçlanmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Dental arkı ve arkların stabilizasyonu ile ilgili fizyolojik ilişkileri çözebilecektir.
2. Oklüzyon kuvvetlerini ve bu kuvvetlerin etkilerini değerlendirebilecektir.
3. Alt çene hareketlerini, hareket eksenlerini ve düzlemlerini özetleyebilecektir.
4. Temporomandibular eklemi tanımlayabilecektir.
5. İnsan çiğneme sisteminin anatomisi ve mekanizmalarını tartışabilecektir.
6. Temporomandibular eklemin bölümlerini, yapılarını ve görevlerini açıklayabilecektir.
7. İnsan çiğneme sisteminin dişlerin oklüzal morfolojisi üzerine etkisini değerlendirebilecektir.
8. Bennet açısı, kondil yolu eğimi, kesici yolu eğiminin oklüzyon üzerine etkilerini ayırt edebilecektir.
9. Oklüzyon teorileri ve optimum oklüzyon kriterlerini aradaki farkı bilerek karşılaştırabilecektir.
10. Oklüzyon çeşitlerini birbirinden ayırt edip ve farklarını açıklayabilecektir.
11. İlave koni tekniği ve fonksiyonel yol tekniğinin restoratif işlemlerdeki önemini ve uygulama alanını
özetleyebilecektir.

Dersin İçeriği

Çiğnemenin, protezlerle ilişkisini her duruma uygun şekilde yorumlayabilmesi amaçlanmaktadır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dental Arkın Stabilizasyonu ile İlgili Fizyolojik İlişkiler (Fizyolojik Diş Formu) Yok
2) Dental Arkın Stabilizasyonu ile İlgili Fizyolojik İlişkiler (Dişlerin Ark İçi Dizilimi ve Arklar Arası Diş İlişkileri) Yok
3) Oklüzal kuvvetler Yok
4) Optimal fonksiyonel oklüzyonun kriterleri Yok
5) Çiğneme sisteminin destek yapıları; Kaslar, Temporomandibular eklem (TME) ve ligamentler Yok
6) 1. Ara Sınav Yok
7) İlave koni tekniği Fonksiyonel yol tekniği Yok
8) Alt çene hareket tipleri ve mekaniği Yok
9) Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar Yok
10) Anterior ve posterior kontrol faktörleri, oklüzal morfolojinin vertikal belirleyici faktörleri I Yok
11) Anterior ve posterior kontrol faktörleri, oklüzal morfolojinin vertikal belirleyici faktörleri II Yok
12) 2. Ara Sınav Yok
13) Oklüzal morfolojinin horizontal belirleyici faktörleri Yok
14) Genel tekrar Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dersin hocası tarafından haftalık olarak verilecektir.
Diğer Kaynaklar: • Jeffery P Okeson. Management of Temporomandibular Disorders and Occlussion
• Iven Klineberg& Steven E. Eckert, Functional Occlusion in Restorative Dentistry and
Prosthodontics
• Prof. Dr. Senih Çalıkkocaoğlu, Tam Protezler
• Stanley J. Nelson, Wheeler’s Dental Anatomy, Physiology & Occlusion

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 20
Ara Sınavlar 2 % 40
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 12 2 24
Küçük Sınavlar 2 1 2
Ara Sınavlar 2 1 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 29

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan vücudunun temel yapısını, baş-boyun bölgesi öncelikli olmak üzere sistemleri oluşturan organları ve yapıları öğrenir. 5
2) Diş protez laboratuarında kullanılan donanım ve malzemeler hakkında bilgi sahibi olur. 5
3) Diş protez laboratuarlarında yapılan çalışmaları teorik olarak bilir ve pratik uygulamasını yapabilir. 5
4) Temel bilgisayar kullanım bilgisi yanında, mesleğiyle ilgili yazılımları ve donanımları kullanmayı öğrenir. 4
5) Doğru iletişim için diş hekimliği terminolojisini bilir. 5
6) Çiğneme sistemindeki yapıların protetik ve ortodontik tedavisinde kullanılan sabit ve hareketli protez ve apareyleri üretebilir. 5
7) Diş protez laboratuvarı ile ilgili ekipmanı kullanabilir, bakımını ve gerektiğinde basit onarımlarını yapabilir. 4
8) Laboratuvarda kendisi ve diğer çalışanları çapraz enfeksiyondan korumak için gereken hijyen kurallarını bilir ve uygular. 4
9) Diş hekimleri ve diğer diş protez teknikerleri ile etkili iletişim kurabilir. 4
11) Etik ilkeleri ve mesleki değerleri benimsemiş ve bunları uygulayabilen, mesleki sorumluluğa sahip, mesleğiyle ilgili gelişmeleri takip edebilen ve yaşam boyu öğrenme ve kendini geliştirmeyi şiar edinmiş, ekip çalışmasına yatkın, ekip içinde ve hizmet sunduğu kişilerle iletişime açık diş protez teknikeri olmak. 5
12) Diş protez teknolojisine ve bununla birlikte diş hekimliğine ait her türlü gelişmeyi ve yeniliği takip eden ve bunları uygulamak için girişimde bulunan, özgüveni yüksek, ulusal ve uluslararası düzeyde saygı duyulan diş protez teknikeri olmak. 4
13) Etik ilkeleri ve mesleki değerleri benimsemiş ve bunları uygulayabilen, mesleki sorumluluğa sahip, mesleğiyle ilgili gelişmeleri takip edebilen ve yaşam boyu öğrenme ve kendini geliştirmeyi şiar edinmiş, ekip çalışmasına yatkın, ekip içinde ve hizmet sunduğu kişilerle iletişime açık diş protez teknikeri olmak. 5
14) Diş protez teknolojisi konusunda teorik ve pratik bilgiye sahip diş protez teknikerleri olarak kendi başına veya bir ekip içinde her türlü protetik apareyi üretebilir. 3
15) Bu hizmeti üretmek için kendi başına bir laboratuar açabileceği gibi özel veya kamu kuruluşlarında da mesleğini icra edebilir. 3
16) Diş hekimliğindeki gelişmeler doğrultusunda, bilim ve teknolojiden yararlanarak hekimlerin istediği her türlü protetik ve ortodontik apareyi kendi başına üretebilir. 3
17) Apareylerdeki bozuklukları onarabilir. Bu uygulamaları yaparken evrensel değerlere dikkat eder, etik ilkelere bağlıdır ve sorumluluk sahibi bir diş protez teknikeri olarak çalışır. 2