TIP | |||||
Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
MED2027 | Tıpta Yapay Zekanın Dizaynı ve Gelişimi | Bahar Güz |
2 | 0 | 2 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi TİMUÇİN AVŞAR |
Dersin Amacı: | Beyin-bilgisayar arayüzlerine ilişkin temel bilgilerin verilmesi, beyin-bilgisayar arayüzlerinin tıp alanındaki kullanım alanlarının öğretilmesi ve beyin-bilgisayar arayüzü teknolojisini kullanarak medikal uygulamaların geliştirilmesi için gerekli becerilerin kazandırılması. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler; Beyin-bilgisayar arayüzlerine ilişkin temel kavramları öğrenmiş olacaktır. Beyin-bilgisayar arayüzlerinin geliştirilmesinde önem taşıyan nöroanatomi konularında bilgi edinmiş olacaktır. Beynin monitorizasyonunda kullanılan noninvaziv yöntemleri öğrenmiş olacaktır. Beyin-bilgisayar arayüzlerinin geliştirilmesindeki en önemli yapıtaşı olan translasyonal algoritmalarla ilgili bilgi edinmiş olacaklardır. Beyin-bilgisayar arayüzlerinin geliştirilmesinde teorik çalışmalar kapsamında kaynak lokalizasyonu konusunda kapsamlı bilgi edinmiş olacaklardır. Beyin-bilgisayar arayüzlerinin geliştirilmesinde teorik çalışmalar kapsamında hipokampal theta-tabanlı modeller konusunda kapsamlı bilgi edinmiş olacaklardır. Beyin-bilgisayar arayüzlerinin geliştirilmesinde fonksiyonel manyetik rezonans görüntüleme tekniğinin kullanımına ilişkin bilgi edinmiş olacaklardır. EEG sinyallerinin çoklu dalga dönüşümüne dayalı özelliklerinin kullanarak insan duygularının tespitine ilişkin detaylı bilgi edinmiş olacaklardır. EEG tabanlı beyin-bilgisayar arayüzleri kapsamında konuşmaya yönelik uygulamaları hakkında bilgi edinmiş olacaktır. Birden fazla beynin dahil olduğu, çoklu beyin-bilgisayar arayüzlerine ilişkin bilgi edinmiş olacaktır. EEG Sinyallerinin kullanımı ile karakter tanıma işlemini gerçekleştiren örnek bir beyin-bilgisayar arayüzü proje çalışmasında yer alacaklardır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Beyin-bilgisayar arayüzlerine giriş. | |
2) | Beyin-bilgisayar arayüzlerine ilişkin temel kavramlar, nöroanatomi, beyin-bilgisayar arayüz türleri, güncel trendler. | |
3) | Beynin monitorizasyonunda kullanılan noninvaziv yöntemler, nöroanatomi, beyin hastalıkları, beyin metabolizması ve beynin görüntülenmesi, electroencephalography (EEG), magnetoencephalography (MEG), electrocorticography (ECoG), electroneurogram (ENG), MRI, electrical impedance tomography (EIT). | |
4) | Translasyonel algoritmalar. Beyin-bilgisayar arayüzlerinde veri kaynakları, beyin-bilgisayar arayüzü geliştirme süreci, beyin-bilgisayar arayüz türleri, hesaplamalı teknikler (dimensionality reduction, feature extraction, feature selection, classification). | |
5) | Beyin-bilgisayar arayüzlerinde kaynak lokalizasyonu. | |
6) | Beyin-bilgisayar arayüzlerinin geliştirilmesinde hipokampal theta-tabanlı modeller. | |
7) | Beyin-bilgisayar arayüzlerinin geliştirilmesinde fonksiyonel manyetik rezonans görüntüleme. | |
8) | EEG sinyallerinin çoklu dalga dönüşümüne dayalı özelliklerinin kullanarak insan duygularının tespiti. | |
9) | Birden fazla beynin dahil olduğu, çoklu beyin-bilgisayar arayüzleri. | |
10) | Proje: EEG Sinyallerinin kullanımı ile karakter tanıma işleminini gerçekleştiren noninvaziv beyin-bilgisayar arayüzü. | |
11) | Proje: EEG Sinyallerinin kullanımı ile karakter tanıma işleminini gerçekleştiren noninvaziv beyin-bilgisayar arayüzü. | |
12) | Proje: EEG Sinyallerinin kullanımı ile karakter tanıma işleminini gerçekleştiren noninvaziv beyin-bilgisayar arayüzü. | |
13) | Proje: EEG Sinyallerinin kullanımı ile karakter tanıma işleminini gerçekleştiren noninvaziv beyin-bilgisayar arayüzü. | |
14) | Proje: EEG Sinyallerinin kullanımı ile karakter tanıma işleminini gerçekleştiren noninvaziv beyin-bilgisayar arayüzü. |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 3 | 45 |
Proje | 5 | 5 | 25 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 100 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | |
2) | Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | |
3) | Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. | |
4) | Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar. | |
5) | Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | |
6) | Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | |
7) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir. | |
8) | Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. | |
9) | Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. | |
10) | Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | |
11) | Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir. | |
12) | Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir. | |
13) | Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir. | |
14) | Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. | |
15) | Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. | |
16) | Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. | |
17) | Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. | |
18) | Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. | |
19) | Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır. | |
20) | Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir. | |
21) | Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | |
22) | Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır. | |
23) | Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | |
24) | Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar. | |
25) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | |
26) | Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır. | |
27) | Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir. | |
28) | Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular. | |
29) | Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır. | |
30) | Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir. | |
31) | Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | |
32) | Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler |