REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CET1203 | Bilişim Teknolojileri | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi YAVUZ SAMUR |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bilgi teknolojileri kullanımının yaygınlaştırmak. Bilgisayar okur-yazarlığının arttırmak. Ofis programları ve İnternet kullanımı konularında deneyim kazandırmak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bilişim Teknolojileri ve bilgi-işlemsel düşünme ile ilgili temel kavramları açıklar Problem çözme kavram ve yaklaşımlarını açıklar Bilgisayar sistemlerinin ana bileşenlerini (bilgisayarın çalışma mantığı, donanım ve yazılım kavramları, işletim sistemleri, dosya yönetimi) bilir Microsoft Office Word kelime işlemci programını etkili şekilde kullanır Microsoft Office Excell hesap tabloları programını etkili şekilde kullanır Microsoft Office PowerPoint sunu hazırlama programını etkili şekilde kullanır Microsoft Office Publisher yayın hazırlama programını etkili şekilde kullanır Microsoft Office Access Masaüstü veritabanı programını etkili şekilde kullanır Web tasarımı temel kavramlarını açıklar İnternet'in eğitim aracı olarak kullanım uygulamalarını açıklar Bilgisayar ve internet güvenliği için alınması gereken önlemleri bilir Bilişim etiğini bilir Bilgisayar ve internetin çocuklar/gençler üzerindeki etkilerini bilir |
Bilişim teknolojileri ve bilgi-işlemsel düşünme; problem çözme kavramları ve yaklaşımları; algoritma ve akış şemaları; bilgisayar sistemleri; yazılım ve donanımla ilgili temel kavramlar; işletim sistemlerinin temelleri, güncel işletim sistemleri; dosya yönetimi; yardımcı programlar (üçüncü parti yazılımlar); kelime işlem programları; hesaplama/tablo/grafik programları; sunu programları; masaüstü yayıncılık; veri tabanı yönetim sistemleri; web tasarımı; eğitimde internet kullanımı; iletişim ve işbirliği teknolojileri; güvenli internet kullanımı; bilişim etiği ve telif hakları; bilgisayar ve internetin çocuklar/gençler üzerindeki etkileri. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Bilişim Teknolojileri temel kavramları | |
2) | Bilgisayarların tarihçesi Bilgisayar türleri Microsoft Office PowerPoint sunu hazırlama | |
3) | Bilgi-işlemsel düşünme ve etkinlikleri Microsoft Office PowerPoint sunu hazırlama | |
4) | Algoritma ve akış şeması Microsoft Office Word kelime işlemci programı | |
5) | Bilgisayarın çalışma mantığı Donanım- yazılım kavramları Microsoft Office Word kelime işlemci programı | |
6) | İşletim sistemleri ve özellikleri ile güncel işletim sistemleri ve özellikleri Windows işletim sisteminin kurulumu ve dosya yönetimi Microsoft Office Word kelime işlemci programı | |
7) | Ara Sınav | |
8) | Giriş çıkış birimleri, depolama üniteleri Microsoft Office Word kelime işlemci programı | |
9) | Web tasarımı temel kavramları (HTML, CSS, dinamik-statik web sitesi, tarayıcı, sunucu, istemci, hosting, domain, ftp, …). Kolay ve hızlı web sitesi tasarım araç ve programları Microsoft Office Excel hesap tabloları | |
10) | İnternet'in eğitim aracı olarak kullanım uygulamaları Microsoft Office Excel hesap tabloları | |
11) | Bilgisayar ve internet güvenliği Microsoft Office Excel hesap tabloları | |
12) | Bilgisayar virüsleri ve korunma yöntemleri Microsoft Office Publisher yayın hazırlama programı | |
13) | Bilişim etiği Bilgisayar ve internetin çocuklar/gençler üzerindeki etkileri Bilgisayarın ve internetin olumsuz/ etik dışı kullanım biçimleri Microsoft Office Access Masaüstü veritabanı programı | |
14) | Çocukları ve gençleri, olumsuz/ etik dışı bilgisayar ve internet kullanımından koruma yöntemleri Olumsuz/ etik dışı bilgisayar ve internet kullanımlarına doğru müdahale yöntemleri Microsoft Office Access Masaüstü veritabanı programı |
Ders Notları / Kitaplar: | https://support.office.com/tr-tr Şahin, S. (Ed.) (2017). Eğitimde Bilişim Teknolojileri I-II, Pegem Akademi Yayıncılık Uzunboylu, H. (Ed.) (2017). Bilişim Teknolojileri, Seçkin Yayıncılık |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 5 |
Küçük Sınavlar | 3 | % 15 |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Proje | 1 | 20 | 20 |
Küçük Sınavlar | 3 | 6 | 18 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 125 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Okul psikolojik danışmanları öğrencilerin ve danışanların gelişimini desteklemek, potansiyellerini ortaya çıkarmak ve ihtiyaca yönelik hizmet sunabilmek için uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve kullanır; temel ölçme de değerlendirme türlerini birbirinden ayırt edebilir ve standartlaştırılmış ve standartlaştırılmamış ölçmenin temel kavramlarını bilir. | |
2) | Okul psikolojik danışmanları bireyin iyilik halini destekleyecek şekilde yaşam boyu gelişimi ve öğrenmeyi ilke edinir ve bu durumu mesleki her türlü uygulamasına, kişisel yaşam felsefesine, insana bakış açısına yansıtır. | |
3) | Okul psikolojik danışmanları teknoloji ve bilişim becerilerini kullanarak yeni beceriler geliştirir; gelişimsel ve kapsamlı okul psikolojik danışma programlarını hazırlamada, alanyazını izlemede, kayıt tutmada, araştırmalarda, veri analizlerinde teknoloji kullanabilir. | |
4) | Okul Psikolojik danışmanları yaşam döngüsündeki gelişimsel basamaklar hakkındakigelişim kuramlarını (bilişsel, duygusal, fiziksel, ahlaki, tinsel) ve kavramları bilir; psikosoyal ve kültürel faktörlerin insan gelişimi üzerindeki derin etkisinin farkındadır; gelişimsel krizler için çözüm yolları önerebilir. | |
5) | Okul Psikolojik danışmanları çokültürlülük kavramını bilir ve belirli grupların (din, etkin köken, politik duruş, sosyoekonomik düzeye bağlı toplumsal sınıflar, dil, cinsel tercih, inanç sistemi, yaş grupları, özel gereksinimli bireyler) kültürel ihtiyaçlarını fark eder; her bireyin okul psikolojik danışma programına ulaşmasını kolaylaştırır; kültürel ihtiyaçlara uygun müdahaleler ile cevap verir. | |
6) | Okul psikolojik danışmanları insanın değişim aşamalarını kapsayan süreci psikolojik danışma kuramları çerçevesinde bilir; danışana uygun amaç belirlemede, amaçlarına ulaşmada ve yaşam durumları ile başetme kapasitelerini arttırmada danışanlara yardım edecek etkili psikolojik danışma becerilerini sergiler. | |
7) | Okul psikolojik danışmanları mesleki etik kurallara ve yasal yükümlülüklere bağlıdır ve buna göre hareket eder; etik ikilemlerde ilgili kişileri bilgilendirir; etiğe uygun olarak profesyonel mesleki yeterliliğini ve gelişimini sürdürür. | |
8) | Okul psikolojik danışmanları kapsamlı ve gelişimsel okul psikolojik danışma programları tasarlar ve uygularlar ve yönetirler; grup rehberlik etkinlikleri, grupla psikolojik danışma uygulamaları, bireysel psikolojik danışma hizmeti sunar | |
9) | Okul psikolojik danışmanları mesleki ve kişisel anlamda güçlü yanlarını, sınırlılıklarını ve bireysel niteliklerini bilir; etkili bir meslek elemanı olmak için gerekli kişilik özelliklerini, bilgi ve temel becerilere sahiptir, mesleki bilgileri sürekli yeniler, gerektiğinde süpervizyon alır; mesleğin güçlenmesi için aktif olarak destek sağlar; mesleğin savunuculuğunu yapar. | |
10) | Okul psikolojik danışmanları intihar, doğal afet gibi kriz durumlarında okul krize müdahale programları geliştirir, uygular ve değerlendirir; disiplinlerarası afet çalışmalarında yer alır, psikolojik ilk yardım hizmetini sunar. | |
11) | Okul psikolojik danışmanları bireyler, veliler, öğretmenler, yöneticiler, ve kurumlara rehberlik, gelişimsel ihtiyaçlar, problemler, programlar ve okuldaki etkinlikler ile ilgili konsültasyon çalışmaları yapar; gruplara yönelik program geliştirir, bilgi kaynaklarına ulaşır. | |
12) | Okul psikolojik danışmanları araştırma yöntemlerini ve istatistiksel analizleri bilir ve uygular; paydaşlarla araştırma sonuçlarını paylaşır ve yorumlar; program değerlendirmede araştırma sonuçlarından yararlanır. | |
13) | Okul psikolojik danışmanı uygulamaları ile ilgili kayıtları tutar, okul personeline, anne-babalara refere kurumlarını tanıtır ve bu kurumlardan destek alma konusunda paydaşlara yardım eder. | |
14) | Okul psikolojik danışmanı yürürlükteki özel eğitimle ilgili hukuki temelleri tanır, özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri belirler ve yönlendirir. | |
15) | Okul psikolojik danışmanları eğitim sistemlerini, öğrenme yaklaşımlarını, öğrenmeyi etkileyen faktörleri bilir, eğitimle ile ilgili sorunlara eleştirel düşünme yaklaşımı geliştirir; öğrencilerin gelişimini artırmak amacıyla sorun odaklı çözümleri psikolojik danışma programına dahil eder. |