SOC2004 Statistical Methods and Computer Applications in Social Sciences IIBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar SOSYOLOJİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
SOSYOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SOC2004 Sosyal Bilimlerde İstatistik Yöntetimi ve Bilgisayar Uygulamaları II Bahar 3 2 4 6

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi İLHAN ZEYNEP KARAKILIÇ
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. ULAŞ SUNATA ÖZDEMİR
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Bu ders, iki derslik (SOC2003 ve SOC2004) araştırma yöntemleri - istatistik dizisinin ilk dersidir. Bu dersler aslında tüm lisans düzeyindeki sosyal bilimciler içindir ve öğrencileri istatistiksel analiz yöntemleriyle tanıştırmayı ve alıştırmayı amaçlamaktadır. İlk ders olan SOC 2003 öncelikle sosyal bilim araştırmalarına kavramsal bir giriş niteliğindeydi, bu ders ise öncelikle nicel veri analizine odaklanacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
SOC2004, sosyologların ve diğer sosyal bilimcilerin nüfus sayımları, anketler ve deneylerden elde edilen sayısal verileri özetlemek için kullandıkları sosyal istatistik tekniklerinin temellerini tanıtmaktadır. Konular arasında tanımlayıcı istatistikler, olasılık dağılımları, tahmin, anlamlılık testleri, iki grup için karşılaştırmalar ve kategorik değişkenler arasındaki ilişkiler yer alacaktır.

Ders sırasında öğrenciler istatistiksel analiz için bir bilgisayar programının nasıl kullanılacağını da öğreneceklerdir. Bunun için, kişisel kimlik ve şifrelerinizle Uzak Masaüstü uygulaması aracılığıyla kullanabileceğiniz SPSS'i kullanacağız. İsimlerinizi ve e-postalarınızı (okul hesabınızla) toplayıp bilgisayar göndericisine göndereceğim ve onlar da bize kimlik ve şifrelerinizi Uzak Masaüstü uygulamasının nasıl kullanılacağını gösteren bir kitapçıkla birlikte gönderecekler.

Dersin İçeriği

Tanımlayıcı istatistik; hipotez test etme; örneklem dağılımları; t testi; varyans analizi (ANOVA); regresyon; bu analizleri SPSS kullanarak yapma ve sonuçları yorumlama; bir araştırma planını uygulamaya koyma; bir araştırma raporu hazırlama
Bu dersin öğretim yöntemleri işbirlikli öğrenme, ders anlatımı, okuma, tartışma, proje ve bireysel öğrenme yöntemleridir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Oryantasyon
2) SPSS'e Giriş Field, Chp 4: The IBM SPSS Statistics Environment
3) Hipotez Testi Gravetter and Wallnau Chp8: Introduction to Hypothesis Testing
4) Hipotez Testi Gravetter and Wallnau Chp8: Introduction to Hypothesis Testing
5) Tablolar ve Ki Kare Testi Linneman, Chp 4: Using Sample Crosstabs to Talk About Populations: The Chi-square Test
6) Tablolar ve Ki Kare Testi Quiz 1 Linneman, Chp 4: Using Sample Crosstabs to Talk About Populations: The Chi-square Test
7) T-Testi ve ANOVA Linneman, Chp. 6: Using Multiple Sample Means to Talk about Populations: T-Test and Anova
8) T-Testi ve ANOVA Linneman, Chp. 6: Using Multiple Sample Means to Talk about Populations: T-Test and Anova
9) T-Testi ve ANOVA Linneman, Chp. 6: Using Multiple Sample Means to Talk about Populations: T-Test and Anova
10) T-Testi ve ANOVA Quiz 2 Linneman, Chp. 6: Using Multiple Sample Means to Talk about Populations: T-Test and Anova
11) Korelasyon ve Regresyon Linneman, Chp. 7: Give me One Good Reason Why: Correlation and Regression
12) Korelasyon ve Regresyon Linneman, Chp. 7: Give me One Good Reason Why: Correlation and Regression
13) Korelasyon ve Regresyon Quiz 3 Linneman, Chp. 7: Give me One Good Reason Why: Correlation and Regression
14) Gözden Geçirme ve Tartışma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Course reader will be given weekly
Diğer Kaynaklar: Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009.

Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage.


Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 3 % 45
Final 1 % 55
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 45
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 55
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Ödevler 1 36 36
Küçük Sınavlar 3 10 30
Toplam İş Yükü 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. 1
2) Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek 3
3) Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak 5
4) Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek 2
5) Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme 5
6) Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek 5
7) Kent ve kır sosyolojisi ve demografi, siyaset sosyolojisi, toplumsal cinsiyet sosyolojisi, beden sosyolojisi, görsel sosyoloji, iş sosyolojisi, din sosyolojisi, bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak 2
8) Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak 2
9) Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek 2
10) Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. 2
11) Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak 5
12) Sosyoloji alanında kazanılmış bilginin lise derecesine aktarabilmek 1