BHK5106 Bilişim SuçlarıBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar BİLİŞİM HUKUKU (TÜRKÇE, TEZLİ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
BİLİŞİM HUKUKU (TÜRKÇE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
BHK5106 Bilişim Suçları Bahar 3 0 3 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi AHMET NACİ ÜNAL
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yoktur
Dersin Amacı: Öğrencilerin bilişim alanında işlenen suçlar ile bunlarla mücadele yöntemleri ve alınması gereken önlemler
konusunda; ayrıca bilişim sistemleri üzerinde delil elde etme yöntemleri hakkında bilgi edinmelerinin sağlanması hedeflenmektedir. Bilgisayar suçlarını öğrencilere tanıtmak, bilgisayar sistemlerini ve depolama aygıtlarını analiz etmek için öğrencinin yeteneğini geliştirmek, elektronik olarak saklanan bilgilerin, kapsamlı bir soruşturmanın tamamlanması sağlamaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
- Edindiği teorik alt yapıya dayalı olarak bilişim suçlarıyla ilgili sorunları sistematik biçimde analiz edebilecek ve çözümler önerebilecektir.
- Sistem güvenliğini sağlayan güvenlik duvarları, saldırı tespit sistemleri ve kötü niyetli yazılım tespit sistemleri hakkında yetkin olabileceklerdir.

Dersin İçeriği

Bu ders, öğrencilere bilgisayar suçları ve adli bilişim incelemeleri konusunda pratik kazandırmak üzere tasarlanmıştır. Bu ders kapsamında, öğrencilerle adli bilişim süreçleri ve elektronik verileri toplarken ve analiz ederken standartların önemi ve standart ihtiyacı incelenecektir. Ders, öğrencilere hukuk veya ceza davasında kullanılması amacıyla bilgisayar tabanlı delillerin toplanması, muhafaza edilmesi, incelenmesi ve hazırlanması süreçleri hakkında bilgiler verecektir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bilgisayarın, Bilgisayarla İlgili Kavramların ve Bilişim Sisteminin Tanımı ve Tarihçesi Ders notları
2) Bir hukuk disiplini olarak bilişim hukukunun hukuk düzeni içindeki yeri, temel hukuk disiplinleriyle olan ilişkisinin, bilişim suçları kavramının, işlenme şekillerinin, tarihçesinin, düzenlenme yöntemlerinin ve karşılaştırmalı hukukta bilişim suçlarının açıklanması Ders notları
3) Bilişim suçlarının Türk hukuk düzenindeki yeri ve 765 sayılı TCK’da yer alan bilişim suçlarının açıklanması ve eleştirisi Ders notları
4) Yeni TCK hakkında genel açıklama yapılması, bu yasada yer alan bilişim suçlarının sistematiği, hukuka aykırı olarak bilişim sistemine girme ve sistemde kalma suçu Ders notları
5) Bilişim sisteminin işleyişinin engellenmesi, bozulması, verilerin yok edilmesi veya değiştirilmesi suçu; bilişim sistemi aracılığıyla hukuka aykırı yarar sağlama suçu Ders notları
6) Banka veya kredi kartlarının kötüye kullanılması suçu Ders notları
7) Kişisel verilere karşı suçlar Ders notları
8) Bilişim sistemi kullanılması yoluyla işlenen hırsızlık ve dolandırıcılık suçları Ders notları
9) Bilişim sistemleriyle işlenen diğer suçlar Ders notları
10) FSEK’de ve Elektronik İmza Kanunu’nda düzenlenen bilişim suçları Ders notları
11) Bilişim suçları açısından ceza muhakemesi koruma tedbirleri, adli bilişim ve bu suçlarla mücadelede alınması gereken önlemler Ders notları
12) Bilişim suçları açısından ceza muhakemesi koruma tedbirleri, adli bilişim ve bu suçlarla mücadelede alınması gereken önlemler Ders notları
13) Bilişim suçlarının kriminoloji, ekonomik suçlar ve siber terörizm ile ilişkisi Ders notları
14) Olması gereken hukuk açısından bilişim suçları Ders notları
15) Final Sınavı
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ali Karagülmez, Bilişim Suçları ve Soruşturma-Kovuşturma Evreleri, 4. Baskı, Ankara, Seçkin Yayıncılık, 2013.
Diğer Kaynaklar: Çakır, H. (2009). Bilişim Suçlarıyla Mücadele Teknikleri ders notları.
Taylor, P.A. (2005). Hackers. published in the Taylor & Francis e-Library. ISBN 0-203-20150-7

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 4 % 10
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 1 24 24
Ödevler 1 30 30
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 208

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. 4
1) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, 4
1) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 4
1) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 4
1) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. 5
1) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 5
2) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 4
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. 5
2) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 5
2) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. 4
2) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 4
3) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme . 5
3) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. 4
3) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. 4