NMD3113 Media LawBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar YENİ MEDYAÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
YENİ MEDYA
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
NMD3113 Medya Hukuku Güz 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi TİRŞE ERBAYSAL FİLİBELİ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok.
Dersin Amacı: Bu derste öğrenciler, Medya ve Yayıncılık uygulamalarını yöneten ve kısıtlayan temel yasaları, düzenlemeleri ve medya alanındaki düzenleyici kuruluşları (RTÜK, BTK vb.) inceleyecektir. Hukuk sistemini analiz ederken, medya alanında yasaların nasıl yapıldığına mahkemelerin ve parlamentonun medya ve yayıncılıkla ilgili rolüne bakacaktır. Aynı zamanda öğrenciler medyanın kendi kendine düzenlemesi ve bunun medya pratikleri üzerindeki etkisini tartışacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İfade özgürlüğü ve basın özgürlüğü ile ilgili kavramları eleştirel olarak tartışabilir.
2) Hukuki sorunlar hakkında haber metni yazabilir.
3) Hakaret ve sövme, özel hayatın gizliliği, fikri mülkiyet hukuku ve medya yayıncılık hukuku düzenlemelerini açıklayabilir.
4) Medya uygulamaları ile ilgili olarak mahkemelerin ve düzenleyici kuruluşların farklı rollerini karşılaştırabilir.
5) Öz-düzenlemenin medya ve gazeteciler üzerindeki rolünü ve etkisini değerlendirebilir.
6) İfade özgürlüğü üzerindeki hukuki ve düzenleyici sınırlamaları ve medya uygulamaları üzerindeki etkilerini eleştirel olarak analiz edebilir.

Dersin İçeriği

Dersin odak noktası, dijital çağda ifade ve iletişim özgürlüğüdür. Ders; ifade özgürlüğü, basın özgürlüğü, hakaret ve sövme, bilgi edinme hakkına erişim, özel hayatın gizliliğinin ihlali, internet yasakları ve kişilik hakları gibi konuları tartışacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, dersin amacı ve ders programının aktarılması
2) Kitle İletişimi Hukukunun Temel Kavramları
3) Dijital Çağda İfade Özgürlüğü
4) Dijital Çağda Basın Özgürlüğü
5) AİHM Kararlarında İfade ve Basın Özgürlüğü I
6) AİHM Kararlarında İfade ve Basın Özgürlüğü II
7) 5187 sayılı Basın Kanunu
8) Yüksek Mahkeme Kararlarında Kamu Yararı ve Kişilik Hakları
9) Fikri Mülkiyet Hakları
10) 6112 sayılı Radyo Televizyon Kanunu ve RTÜK I
11) 6112 sayılı Radyo Televizyon Kanunu ve RTÜK II
12) Yeni Medya Hukuku (5651 sayılı İnternet Hukuku) I
13) Yeni Medya Hukuku (5651 sayılı İnternet Hukuku) II
14) Final öncesi son değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1) Media Law, Ethics, and Policy in the Digital Age, Pennsylvania : IGI Global, Nhamo A. Mhiripiri and Tendai Chari.
2) Kitle Haberleşme Hukuku, Beta Yayınları, Kayıhan İçel
3) Basın Özgürlüğünden Bilgilenme Hakkına, Alfa Yayınları, Çetin Özek
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 4 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ödevler 4 12 48
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 136

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Yeni medya, habercilik ve iletişim alanlarına temel oluşturan teoriler, kavramlar, gelenekler ve fikir tarihindeki gelişmeleri eleştirel bir yaklaşımla yorumlayabilmek ve tartışabilmek. 5
2) Yeni medyadaki haber ve içerik üretim süreçlerinde kullanılan teknik donanım ve yazılımlarla ilgili yazılı, sözlü ve görsel temel bilgilere ve bunların profesyonel düzeyde etkin kullanım becerisine sahip olabilmek. 1
3) Yeni medya, habercilik ve iletişim alanlarında faaliyet gösteren kurumsal aktörlere ve genel anlamda bu sektörlere dair bilgiler edinip bunları eleştirel bir şekilde yorumlayabilmek. 4
4) Okuyucu, dinleyici, seyirci ve kullanıcıların medya ortamlarının değişen rolleri karşısındaki tepkilerini kavrayabilmek, bunlara uygun özgün içerikler oluşturup yayabilmek ve gelecek trendlere dair öngörülerde bulunabilmek. 1
5) Yeni medya ve habercilik alanlarının komşu disiplinlerine ilişkin temel kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla ele alabilmek. 4
6) İletişim alanındaki küresel teknolojik değişimlerle bunların yerel aktörler üzerindeki etkilerine dair ilişkileri kavrayabilmek. 3
7) İçerik üretmek için gerekli verileri bilimsel yöntemlerle toplayabilme, analiz edebilme ve yayma becerilerini geliştirebilmek. 1
8) Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşamı boyunca toplumsal amaçlar doğrultusunda, yasal ve etik bir sorumlulukla geliştirmek ve bunları toplumsal fayda üretebilecek şekilde kullanabilmek. 5
9) Yeni medya, habercilik ve iletişim alanında ulusal/uluslararası düzeylerdeki meslektaşlarıyla ortak çalışmalar yürütebilmek. 3
10) Ulusal ve uluslararası saygın mecralarda yayımlanabilecek nitelikte çeşitli formatlarda ürünler ortaya koyabilme yeteneği geliştirmek. 1