MED2036 Molecular Biology of CancerBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar TIPÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
TIP
Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MED2036 Kanserin Moleküler Biyolojisi Bahar 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi TİMUÇİN AVŞAR
Dersin Amacı: Bu ders öğrencilere kansere yol açan moleküler ve hücresel mekanizmaların temel bir anlayışını sağlar. Dersler öncelikle tümör oluşumunda büyüme faktörleri, onkojenler, tümör baskılayıcı genler, anjiyogenez ve sinyal iletim mekanizmalarının rolüne odaklanmaktadır. Kanser teşhisi, önleme ve terapötik yönetimin arkasındaki temel ilkeler de tartışılmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Kanserli hücrelerde düzenlenmiş yaygın hücresel ve moleküler mekanizmalar nelerdir ve bunların deregülasyonu kanser gelişimine nasıl katkıda bulunur öğrenmiş olmalıdır.
2. Gen mutasyonunun kanserin gelişimindeki rolünü, kanser hangi yollarla “kalıtımsal” bir özellik olarak değerlendirileceğini açıklayabilmelidir.
3. Çevresel faktörler hangi yollarla kanser duyarlılığını etkiler ve bu bilgiyi kanseri önlemek için nasıl kullanabiliriz sorularını cevaplayabilmelidir.
4. Kanserin insan vücudunda kendini gösteriş şeklini ve kanserin hangi özelliklerinin yüksek ölüm oranlarına yol açtığını bilmelidir.
5. Hem geleneksel kemoterapiler hem de yeni hedefe yönelik terapötik yaklaşımlar için biyolojik mantık nedir ve her seçeneğin faydaları ve sınırlamaları nelerdir sorularını uygun cevaplarla açıklayabilmelidir.
6. Genomik teknolojiler hangi yollarla kanser önleme, tanı ve tedavi hakkında bilgi sağlar ve bu teknolojilerin sınırlamaları nelerdir konusunda bilgi sahibi olmalıdır.

Dersin İçeriği

"1) Temel bilim ve tıbbın bağlanması - hücresel ve moleküler düzeyde araştırmaların, kanseri olan hastaları nasıl tedavi ettiğimizi nasıl tanımlayabileceği, 2)
Teknoloji gelişimi - biyomedikal teknolojideki ilerlemelerin, kanserin altta yatan nedenleri hakkında nasıl düşündüğümüzü ve nasıl davrandığımızı değiştiriyor. 3)
Kanser Araştırmalarının Tarihçesi. 4) Mutajenler, karsinojenler ve mutasyonlar. 5)Tümör virüsleri ve onkogenlerin keşfi. 6)Tümör hücreleri ve genetik anormallikleri. 6) Onkogen aktivasyon mekanizmaları, Karsinogenezde büyüme faktörleri ve reseptörlerin rolü. 6)Ailesel kanser sendromları ve tümör baskılayıcılarının keşfi. 7)Hücresel yaşlanma- Telomerler, hücresel immortalizasyon ve tümörijenez"

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş, kanserin Tanımı- Kanser Araştırmalarının Tarihçesi - Kanserin işaretleri
2) Mutajenler, karsinojenler ve mutasyonlar- Tümör virüsleri ve onkogenlerin keşfi- Tümör hücrelerinin genetik anomalileri
3) Onkojen aktivasyon mekanizmaları- Karsinogenezde büyüme faktörleri ve reseptörlerin rolü
4) Kanserde RAS sinyal yolağı- Ailesel kanser sendromları ve tümör baskılayıcılarının keşfi
5) Hücre döngüsünün kontrolü ve pRb tümör süpresörü- Apoptoz ve p53 tümör baskılayıcılar
6) Hücresel yaşlanma- Telomer, hücresel immortalizasyon ve tümörijenez
7) Çok aşamalı tümör oluşumu ve kanserin gelişimi-Tümörü teşvik eden uyaranlar
8) DNA tamir mekanizmaları- DNA onarım defektleri ve kanserle ilişkisi
9) Anjiyogenez ve metastaz
10) Tumor Immunology - Cancer cell metabolism
11) Geleneksel kemoterapötikler-İmmünoterapiler
12) Tedavi hedefli terapiler- Yeni Genomik ve proteomik teknolojiler
13) Risk değerlendirmesi, teşhis ve tedavide yeni teknolojilerin uygulamaları.
14) Cancer stem cells

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: "Pecorino, L. (2012). Molecular biology of cancer: mechanisms, targets, and therapeutics. Oxford university press.
"
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 2 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 18 4 72
Ara Sınavlar 2 2 4
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 120

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. 5
2) Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. 1
3) Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. 2
4) Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar. 3
5) Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. 3
6) Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. 2
7) Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir. 2
8) Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. 2
9) Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. 2
10) Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. 2
11) Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir. 2
12) Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir. 2
13) Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir. 3
14) Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. 2
15) Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. 1
16) Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. 2
17) Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. 2
18) Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. 2
19) Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır.
20) Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir.
21) Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir.
22) Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır.
23) Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar.
24) Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar.
25) Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir.
26) Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır.
27) Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir.
28) Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular.
29) Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır.
30) Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir.
31) Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir.
32) Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler