MATEMATİK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FTV4902 | Türk Sineması II | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi GÖNÜL EDA ÖZGÜL |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi GÖNÜL EDA ÖZGÜL |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu derste, 1990 sonrası Türk sinemasının Türkiye toplumunun sosyal, kültürel, ekonomik ve politik dönüşümü ekseninde değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Bu ders, öğrencilere Türkiye sinemasındaki ve toplumundaki temel meseleleri tartışmalarına imkan verecek kuramsal temeli sağlamayı hedeflemektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Yeni Türkiye Sineması’na ilişkin eleştirel bir perspektif geliştirecek; 2. Filmlerin sosyo-politik bağlamlarına ilişkin bir anlayış geliştirecek; 3. Film çalışmalarındaki bazı temel meseleleri toplumdaki gelişmeler ekseninde değerlendirebilecek; 4. Farklı anlatı biçimlerini ve ürettikleri görme biçimlerini değerlendirebilecek; 5. Türkiye’deki modernleşme sürecini anlamlandırabilecek. |
Bu ders, 1990 sonrası Türkiye sinemasını Türkiye toplumundaki sosyal, kültürel, ekonomik ve politik dönüşümler ekseninde değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Öğrencilere, film çalışmalarına ve Türkiye toplumuna ilişkin bazı temel meseleleri ele alırken yararlanabilecekleri teorik bir çerçeve sunmayı hedeflemektedir. Bu derste, Türkiye sineması Türkiye’deki modernleşme süreciyle ilişkili olarak ele alınacaktır. Seçilen filmlerin anlatısal biçimleri ve içerikleri çoklu perspektiflerden değerlendirilecek ve yeni Türkiye sineması adalet, etik, kimlik (ulusal, etnik, cinsel vs.), gelenek ve modernlik kavramlarıyla ilişkiki olarak tartışılacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Türkiye Sineması: Tarihsel Bağlam I | |
3) | Türkiye Sineması: Tarihsel Bağlam II | |
4) | Yeni Türkiye Sineması: Ana Kavramlara Giriş | |
5) | Yeni Politik Filmler ve Bastırılanın Geri Dönüşü | Güneşe Yolculuk (Yeşim Ustaoğlu, 1999) [PN 1997.G86 2004] |
6) | Yeni Türkiye Sineması'nda Kent: Ev ve Öteki | Uzak (Nuri Bilge Ceylan, 2002) [PN 1995.9 .F67U93 [2005] |
7) | Zeki Demirkubuz Sineması: Mutlaklık ve Muğlaklık | Üçüncü Sayfa (Zeki Demirkubuz, 1999) |
8) | Reha Erdem Sineması: İçgüdüsel Olan | Kosmos (Reha Erdem, 2010) |
9) | Ödev Sunumları | |
10) | ||
10) | Semih Kaplanoğlu Sineması: Stil Olarak Gelenek | Yumurta (Semih Kaplanoğlu, 2007) [PN 1997.2.Y87 2007] |
11) | Gündelik Olanın Minimalizmi | Yozgat Blues (Mahmut Fazıl Coşkun, 2013) [PN 1997.2.Y69 2013] |
12) | Yeni Politik Sinema | Abluka (Emin Alper, 2015) |
13) | Yeni Yeni Sinema: Sorunsallaştırılan İkilikler | |
14) | Eve Özlem | Kaygı (Ceylan Özgün Özçelik, 2017) |
Ders Notları / Kitaplar: | Önerilen Okuma Listesi: Abisel, Nilgün (2006). Türk Sineması Üzerine Yazılar. İstanbul: Phoenix Yayınları [PN 1993.5 .T9A24 1994] Abisel, Nilgün (2013). Çok Tuhaf, Çok Tanıdık. İkinci Basım. İstanbul: Metis Yayınları [PN 1995.Ç65 2005] Adanır, Oğuz (2006). Kültür, Politika ve Sinema. İstanbul: +1 yayınları [PN 1993.5 .T8A33 2006] Arslan, Savaş (2010). Cinema in Turkey: A New Critical History. New York: Oxford University Press [PN 1993.5 .T8A77 2011] Arslan, Umut Tümay (2010). Mazi Kabrinin Hortlakları. İstanbul: Metis Yayınları [PN 1995.9 .S6A77 2010] Arslan, Umut Tümay (2005). Bu Kabuslar Neden Cemil. İstanbul: Metis Yayınları [PN 1993.5.A77 2005] Dönmez-Colin, Gönül (2008). Turkish Cinema: Identity, Distance and Belonging. London: Reaktion Books [PN 1993.5 .T8D66 2008] Erdoğan, Nezih (2017). Sinemanın İstanbul’da İlk Yılları Modernlik ve Seyir Maceraları. İstanbul: İletişim Yayınları [PN 1993.5 .T8E73 2017] Erdoğan, Nezih. “Yeşilçam’da Sessiz Bedenler, Bedensiz Sesler”. http://www.neziherdogan.net/articles/filmsoundtr/bedenses.htm Erdoğan, Nezih (1995). “Ulusal Kimlik, Kolonyal Söylem ve Yeşilçam Melodramı”. Toplum ve Bilim. Sayı:67, ss.178-196 [https://www.academia.edu/24560438/Ulusal_Kimlik_Kolonyal_Söylem_ve_Yeşilçam_Melodramı] Mutlu, Dilek Kaya (2010). “Between Tradition and Modernity: Yeşilçam Melodrama, Its Stars and Their Audiences”. Middle Eastern Studies. 46:3, ss.417-431 [https://www.researchgate.net/publication/233063189_Between_Tradition_and_Modernity_Yesilcam_Melodrama_its_Stars_and_their_Audiences] Scognamillo, Giovanni (1998). Türk Sinema Tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınları [PN 1993.5 .T84S36 2003] Suner, Asuman (2009). New Turkish Cinema: Belonging, Identity, and Memory. London: I.B. Tauris. [PN 1993.5 .T8S86 2010] |
Diğer Kaynaklar: | Recommended Reading List: Abisel, Nilgün (2006). Türk Sineması Üzerine Yazılar. İstanbul: Phoenix Yayınları [PN 1993.5 .T9A24 1994] Abisel, Nilgün (2013). Çok Tuhaf, Çok Tanıdık. İkinci Basım. İstanbul: Metis Yayınları [PN 1995.Ç65 2005] Adanır, Oğuz (2006). Kültür, Politika ve Sinema. İstanbul: +1 yayınları [PN 1993.5 .T8A33 2006] Arslan, Savaş (2010). Cinema in Turkey: A New Critical History. New York: Oxford University Press [PN 1993.5 .T8A77 2011] Arslan, Umut Tümay (2010). Mazi Kabrinin Hortlakları. İstanbul: Metis Yayınları [PN 1995.9 .S6A77 2010] Arslan, Umut Tümay (2005). Bu Kabuslar Neden Cemil. İstanbul: Metis Yayınları [PN 1993.5.A77 2005] Dönmez-Colin, Gönül (2008). Turkish Cinema: Identity, Distance and Belonging. London: Reaktion Books [PN 1993.5 .T8D66 2008] Erdoğan, Nezih (2017). Sinemanın İstanbul’da İlk Yılları Modernlik ve Seyir Maceraları. İstanbul: İletişim Yayınları [PN 1993.5 .T8E73 2017] Erdoğan, Nezih. “Yeşilçam’da Sessiz Bedenler, Bedensiz Sesler”. http://www.neziherdogan.net/articles/filmsoundtr/bedenses.htm Erdoğan, Nezih (1995). “Ulusal Kimlik, Kolonyal Söylem ve Yeşilçam Melodramı”. Toplum ve Bilim. Sayı:67, ss.178-196 [https://www.academia.edu/24560438/Ulusal_Kimlik_Kolonyal_Söylem_ve_Yeşilçam_Melodramı] Mutlu, Dilek Kaya (2010). “Between Tradition and Modernity: Yeşilçam Melodrama, Its Stars and Their Audiences”. Middle Eastern Studies. 46:3, ss.417-431 [https://www.researchgate.net/publication/233063189_Between_Tradition_and_Modernity_Yesilcam_Melodrama_its_Stars_and_their_Audiences] Scognamillo, Giovanni (1998). Türk Sinema Tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınları [PN 1993.5 .T84S36 2003] Suner, Asuman (2009). New Turkish Cinema: Belonging, Identity, and Memory. London: I.B. Tauris. [PN 1993.5 .T8S86 2010] |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ödev | 1 | % 30 |
Sunum | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 6 | 78 |
Sunum / Seminer | 1 | 2 | 2 |
Ödevler | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 127 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel matematik, uygulamalı matematik teori ve uygulamalarını kavramış olmak | |
2) | Matematiksel ispatları anlamak ve onlara erişebilmek ve uygun ispatları inşa edebilmek ve ayrıca, problemleri tanımlayabilmek, onları analiz edebilmek ve problemlere bilimsel metotlara dayalı çözümler bulmak | |
3) | Matematiği disiplinler arası bir yaklaşım ile gerçek hayata uygulayabilmek ve bunların etkin potansiyelini keşfetmek | |
4) | Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek | 4 |
5) | Teorik ve teknik bilgileri detaylı bir biçimde uzmanlara, basit ve anlaşılabilir bir biçimde uzman olmayanlara anlatabilmek | |
6) | Matematik alanında kullanılan bilgisayar programlarına aşina olmak ve bunlardan en az birini İleri Düzey Avrupa Bilgisayar Ehliyeti(the European Computer Driving Licence Advanced Level) seviyesinde kullanmak | |
7) | Görev aldığı projelerin her adımında sosyal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranmak ve çevre katılımı kapsamında proje tanıtımı ve uygulamaları yapabilmek | |
8) | Evrensel anlamda bir entelektüel birikime sahip olarak tüm süreçleri etkin bir biçimde değerlendirmek ve kalite yönetimi hakkında yeterli farkında lığa sahip olmak | 4 |
9) | Soyut düşünme yeteneğine sahip bir biçimde somut olaylar arasında ilgi kurmak, çözümleri aktarmak, deneyler tasarlamak, veri toplamak ve sonuçları bilimsel metotlarla analiz etmek ve müdahil olmak | |
10) | Yaşam boyu öğrenme hakkında bilinçli olarak, program boyunca edinilen bilgi, beceri ve yeteneklerini yenileyerek yaşam boyu öğrenmenin devamını sağlamak | |
11) | Cebir, analiz, sayılar teorisi, mantık, geometri ve topoloji gibi matematik alanlarında kazandığı bilgiyi ortaöğretim seviyesine uyarlamak ve aktarmak | |
12) | Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek |