FTV4901 Turkish Cinema IBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar MATEMATİKÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
MATEMATİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
FTV4901 Türk Sineması I Güz 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi DENİZ GÜRGEN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi DENİZ GÜRGEN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu dersin amacı 1990'lar öncesi Türkiye sinemasını sosyo-politik, ekonomik ve kültürel bağlamı içerisinde değerlendirmektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Türk sinema tarihi konusunda bilgi edinir
2. Türkiye tarihi ve sineması arasında bağlantılar kurabilir
3. Türk modernleşmesi ve sinema üzerindeki etkilerini sorunsallaştırabilir
4. Filmleri farklı kuramlar ve perspektifler ekseninde okumayı öğrenir

Dersin İçeriği

Bu derste, Türkiye sinemasının 1990'lara kadar olan gelişimi sosyo-politik, tarihsel ve ideolojik bağlamı ekseninde değerlendirilmektedir. Türkiye sineması Türkiye'nin modernleşme süreci ve Türk modernitesi ekseninde ele alınmaktadır. Seçilen filmlerin içerik ve yapıları farklı kuramsal perspektiflerden değerlendirilmekte ve Türkiye sinemasının farklı dönemleri kimlik, göç, cinsiyet ve kentleşme kavramları ekseninde tartışılmaktadır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders izlencesi
2) Ulusal Sinema Kavramı üzerine tartışmalar (Arslan, Savaş. Cinema in Turkey: A New Critical History, Introduction pp.1-23 Mutlu Kaya, Dilek (2007) “The Russian Monument at Ayastefanos (San Stefano): Between Defeat and Revenge, Remembering and Forgetting” in Middle East Studies, Volume 43, No. 1, 75 – 86.
3) Modernleşme Süreci 1910-1922 arası Sinema ve Film İzleme Pratikleri Geleneksel Sanatların Türk Sineması Üzerindeki Etkileri Tiyatrocular Dönemi Geçiş Dönemi Filmler: Muhsin Ertuğrul- Ateşten Gömlek (1923) Muhsin Ertuğrul - Bir Millet Uyanıyor (1932) Lütfi Akad - Vurun Kahpeye (1949) Faruk Kenç - Yılmaz Ali (1940) Turgut Demirağ - Bir Dağ Masalı (1947)
3) Sinemacılar Dönemi Film: Lütfi Akad - Kanun Namına (1952)
4) Sinemacılar Dönemi Film: Memduh Ün - Üç Arkadaş (1958)
5) Yeşilçam Film Endüstrisi Film: Kara Murat Fatih'in Fedaisi (1972)
6) Yeşilçam Film Endüstrisi II Film: Turist Ömer (1973)
7) Yeşilçam Sinemasında Anlatı ve Türler Film: Vesikalı Yarim (1968)
8) Ara Sınav
9) Popüler Sinema ve Tarih Yazımı: Kurtuluş Savaşı Filmleri Film: Vurun Kahpeye (1949)
10) 80'ler Yeşilçam Sineması - 90'lar Türkiye Sineması Film: Aahh Belinda (1986)
11) Auteur Sineması Film: Ömer Kavur - Anayurt Oteli (1987)
12) Kadın Filmleri Film: Atıf Yılmaz - Adı Vasfiye (1985)
13) Yeni Türkiye Sineması Üzerine Tartışmalar Film: Abluka (2015)
14) Final Sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Abisel, Nilgün (2006). Türk Sineması Üzerine Yazılar. İstanbul: Phoenix Yayınları

Adanır, Oğuz (2006). Kültür, Politika ve Sinema. İstanbul: +1 yayınları

Akser, Murat (2009). Yılmaz Güney’s Beautiful Losers: Idiom and Performance in Turkish Political Film. Cinema and Politics: Turkish Cinema and Europe içinde. Deniz Bayrakdar (Ed.). UK: Cambridge Scholars Publishing

Arslan, Savaş (2010). Cinema in Turkey: A New Critical History. New York: Oxford University Press

Arslan, Umut Tümay (2010). Mazi Kabrinin Hortlakları. İstanbul: Metis Yayınları

Dönmez-Colin, Gönül (2008). Turkish Cinema: Identity, Distance and Belonging. London: Reaktion Books

Erdoğan, Nezih. “Yeşilçam’da Sessiz Bedenler, Bedensiz Sesler”. http://www.neziherdogan.net/articles/filmsoundtr/bedenses.htm

Erdoğan, Nezih (1995). “Ulusal Kimlik, Kolonyal Söylem ve Yeşilçam Melodramı”. Toplum ve Bilim. Sayı:67, ss.178-196

Evren, Burçak (2014). Yücel Çakmaklı: Milli Sinemanın Kurucusu. İstanbul: Küre Yayınları

Kayalı, Kurtuluş (1994). Yönetmenler Çerçevesinde Türk Sineması. Ankara: Ayyıldız Yayınları

Mutlu, Dilek Kaya (2007). “The Russian Monument at Ayastefanos: Between Defeat and Revenge, Remembering and Forgetting”. Middle Eastern Studies. 43:1, ss.75-86

Mutlu, Dilek Kaya (2010). “Between Tradition and Modernity: Yeşilçam Melodrama, Its Stars and Their Audiences”. Middle Eastern Studies. 46:3, ss.417-431

Özön, Nijat (2010). Türk Sineması Tarihi. İstanbul: Doruk Yayınları

Scognamillo, Giovanni (1998). Türk Sinema Tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınları
Diğer Kaynaklar: Abisel, Nilgün (2006). Türk Sineması Üzerine Yazılar. İstanbul: Phoenix Yayınları

Adanır, Oğuz (2006). Kültür, Politika ve Sinema. İstanbul: +1 yayınları

Akser, Murat (2009). Yılmaz Güney’s Beautiful Losers: Idiom and Performance in Turkish Political Film. Cinema and Politics: Turkish Cinema and Europe içinde. Deniz Bayrakdar (Ed.). UK: Cambridge Scholars Publishing

Arslan, Savaş (2010). Cinema in Turkey: A New Critical History. New York: Oxford University Press

Arslan, Umut Tümay (2010). Mazi Kabrinin Hortlakları. İstanbul: Metis Yayınları

Dönmez-Colin, Gönül (2008). Turkish Cinema: Identity, Distance and Belonging. London: Reaktion Books

Erdoğan, Nezih. “Yeşilçam’da Sessiz Bedenler, Bedensiz Sesler”. http://www.neziherdogan.net/articles/filmsoundtr/bedenses.htm

Erdoğan, Nezih (1995). “Ulusal Kimlik, Kolonyal Söylem ve Yeşilçam Melodramı”. Toplum ve Bilim. Sayı:67, ss.178-196

Evren, Burçak (2014). Yücel Çakmaklı: Milli Sinemanın Kurucusu. İstanbul: Küre Yayınları

Kayalı, Kurtuluş (1994). Yönetmenler Çerçevesinde Türk Sineması. Ankara: Ayyıldız Yayınları

Mutlu, Dilek Kaya (2007). “The Russian Monument at Ayastefanos: Between Defeat and Revenge, Remembering and Forgetting”. Middle Eastern Studies. 43:1, ss.75-86

Mutlu, Dilek Kaya (2010). “Between Tradition and Modernity: Yeşilçam Melodrama, Its Stars and Their Audiences”. Middle Eastern Studies. 46:3, ss.417-431

Özön, Nijat (2010). Türk Sineması Tarihi. İstanbul: Doruk Yayınları

Scognamillo, Giovanni (1998). Türk Sinema Tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınları

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Sunum 1 % 20
Projeler 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 30
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 70
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 48
Sunum / Seminer 1 5
Proje 1 4
Ödevler 1 4
Ara Sınavlar 2 12
Final 2 8
Toplam İş Yükü 123

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel matematik, uygulamalı matematik teori ve uygulamalarını kavramış olmak
2) Matematiksel ispatları anlamak ve onlara erişebilmek ve uygun ispatları inşa edebilmek ve ayrıca, problemleri tanımlayabilmek, onları analiz edebilmek ve problemlere bilimsel metotlara dayalı çözümler bulmak
3) Matematiği disiplinler arası bir yaklaşım ile gerçek hayata uygulayabilmek ve bunların etkin potansiyelini keşfetmek
4) Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek 4
5) Teorik ve teknik bilgileri detaylı bir biçimde uzmanlara, basit ve anlaşılabilir bir biçimde uzman olmayanlara anlatabilmek
6) Matematik alanında kullanılan bilgisayar programlarına aşina olmak ve bunlardan en az birini İleri Düzey Avrupa Bilgisayar Ehliyeti(the European Computer Driving Licence Advanced Level) seviyesinde kullanmak
7) Görev aldığı projelerin her adımında sosyal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranmak ve çevre katılımı kapsamında proje tanıtımı ve uygulamaları yapabilmek
8) Evrensel anlamda bir entelektüel birikime sahip olarak tüm süreçleri etkin bir biçimde değerlendirmek ve kalite yönetimi hakkında yeterli farkında lığa sahip olmak 4
9) Soyut düşünme yeteneğine sahip bir biçimde somut olaylar arasında ilgi kurmak, çözümleri aktarmak, deneyler tasarlamak, veri toplamak ve sonuçları bilimsel metotlarla analiz etmek ve müdahil olmak
10) Yaşam boyu öğrenme hakkında bilinçli olarak, program boyunca edinilen bilgi, beceri ve yeteneklerini yenileyerek yaşam boyu öğrenmenin devamını sağlamak
11) Cebir, analiz, sayılar teorisi, mantık, geometri ve topoloji gibi matematik alanlarında kazandığı bilgiyi ortaöğretim seviyesine uyarlamak ve aktarmak
12) Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek