SOC2005 Changes in Contemporary Turkish Society IBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar PSİKOLOJİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SOC2005 Çağdaş Türk Toplumunda Değişim I Bahar 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi KAYA AKYILDIZ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi KAYA AKYILDIZ
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Osmanlı-Türk modernleşmesinin bir analizi olarak tasarlanan bu derste fikirlerin serbest alışverişi için bir ortam yaratmak ve sorunları yeni bir gözle değerlendirebilmek amaçlamaktadır. Derse katılanların modern Türk toplumunun yüzyüze kaldığı sorunlara analizi temel amaçtır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu derste başarılı olan öğrenciler aşağıda sıralananları gerçekleştirmeye muktedir olacaklar:

1) Sosyolojik kuramın geç Osmanlı ve modern Türk toplumuna nasıl baktığını
değerlendirmek
2) Geç Osmanlı ve modern Türk toplumunda toplumsal değişmeyi analiz etmek
3) Geç Osmanlı ve modern Türk toplumunda temel kavramsal ve araştırma konusu
olabilecek başlıkları tanımlamak
4) Çağdaş sosyolojik düşüncenin geç Osmanlı ve modern Türk toplumunu anlamada
yapabileceği katkıları tanımlamak
5) Geç Osmanlı ve modern Türk toplumuna ilişkin farklı yaklaşımları değerlendirmek

Dersin İçeriği

Bu ders, Osmanlı devlet ve toplumun mirası ile ilgili olarak Türk toplumunun sosyolojik bir analizidir. Bu, Türk modernleşmesinin çeşitli yönlerini ayrıntılı bir analizi ve Osmanlı/Türk bağlamı çerçevesinde gerçekleştirilecektir. Okumalar ve sınıfta yürütülecek tartışmalar geniş bir konu yelpazesini kapsayan sosyal, kültürel ve ekonomik dönüşümleri irdelemektedir. Geç Osmanlı ve erken cumhuriyet dönemi siyaseti ve sosyolojisi, devlet-sermaye ve devlet-toplum-asker ilişkilerine bakılarak değerlendirilecektir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders içeriği ve dersten beklentiler
2) Abdülhamid II dönemi Erik J. Zürcher's Turkey: A Modern History's
3) Osmanlı Moderleşmesi üzerine alternatif okumalar I Bernard LEWIS, Conclusion of The Emergence of Modern Turkey. Niyazi BERKES, The Development of Secularism in Turkey
4) Osmanlı Modernleşmesi üzerine alternatif okumalar II Çağlar KEYDER, State and Class in Turkey: A Study in Capitalist Development Korkut BORATAV, Türkiye İktisat Tarihi
5) Osmanlı Ekonomisi Roger OWEN and Şevket PAMUK, A History of Middle East Economies in the Twentieth Century Halil İNALCIK, An Economic and Social History of the Ottoman Empire Huricihan İNAN (ed), The Ottoman Empire and The World Economy
6) Konu tekrarı ve ara sınav
7) Askeriye ve Osmanlı Modernleşmesi William HALE, Turkish Politics and Military Carter FINDLEY, Bureaucratic Reform in the Ottoman Empire: The Sublime Porte, 1789-1922 İlber ORTAYLI, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı
8) 1908 devrimive ittihat ve Terakki Cemiyeti Aykut KANSU, 1908 Devrimi. Şükrü HANİOĞLU, ‘İttihatçılık’ in Modern Türkiye'de Siyasi Düşünce: Dönemler ve Zihniyetler Erik J. ZÜRCHER, Turkey: A Modern History
9) CUP iktidarı Fuat DÜNDAR, Modern Türkiye'nin Şifresi Michael MANN, The Dark Side of Democracy: Explaining Ethnic Cleansing
10) 1908 devriminden sonra ekonomi Zafer TOPRAK, Türkiye’de Milli İktisat 1908-1918
11) Konu tekrarı ve ara sınav
12) Bağımsızlık ve Tek parti dönemi Erik J. ZÜRCHER, Turkey: A Modern History Mete TUNÇAY, Türkiye'de Tek Parti Yönetiminin Kurulması
13) Türk milli kimliğinin oluşturulması Soner ÇAĞAPTAY, Islam, Secularism and Nationalism: Who is a Turk?
14) Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası döneminde ekonomi Ödev teslimi Çağlar KEYDER, State and Class in Turkey: A Study in Capitalist Development

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Çağlar KEYDER, State and Class in Turkey: A Study in Capitalist Development
Erik J. ZÜRCHER, Turkey: A Modern History
Diğer Kaynaklar: "."

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 2 % 40
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ödevler 1 10 10
Ara Sınavlar 2 4 8
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 119

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak.
2) İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak.
3) Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek).
4) Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak.
5) Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek.
6) Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak.
7) Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek.
8) Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak.
9) Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek.
10) Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak.
11) Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek.
12) İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek.