REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CNG4116 | Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışma | Bahar Güz |
2 | 0 | 2 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. BERNA GÜLOĞLU |
Dersin Amacı: | Öğrencilerin insan toplumlarının barındırdığı çeşitli gruplara psikolojik danışma hizmetleri sunmaya ilişkin bilgi, tutum ve beceri kazanmalarına ve kültüre duyarlı psikolojik danışma anlayışı konusunda öğrencilere hassasiyet kazandırmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1.Kültür ile ilgili temel kavramların tanımlar. Kültürel yanlılık kavramını tartışır. 2.Kendi kültürel yanlılıklarını ifade eder Kültürel kalıp yargılarını tanımlar ve örnekler. 3.Çokkültürlü psikolojik danışma tarihindeki önemli olayları belirtir. Kültürel teması yorumlar. 4.Bireyselci ve Toplulukçu kültürler arasındaki farklılıkları tartışır. Dört Sentetik Kültür'ün (Beta, Gamma, Alpha, Delta) özelliklerini hatırlar. 5.Çokkültürlü psikolojik danışman beceri ve yeterliklerini tartışır. 6.Çokkültürlü psikolojik danışmaya ilişkin kuramları hatırlar. 7.Türkiye'de ve Avrupa'da yaşayan çeşitli grupların kültürlerindeki özgün yönleri betimler. 8.Psikolojik danışma kuramlarının Türkiye'nin ana-akım kültürüne uygunluğunu tartışır. |
Kültür, kültüre duyarlı psikolojik danışma uygulamalarının tarihçesi; kültüre duyarlı psikolojik danışma uygulamalarının gelişme gerekçeleri; kültüre duyarlı psikolojik danışma yetkinlikleri; kültüre duyarlı psikolojik danışma uygulamaları. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | İnsan çeşitliği ve çok kültürlülük ile ilgili temel kavramlar | |
3) | Kültüre duyarlı psikolojik danışma kuramları | |
4) | Kültüre duyarlı psikolojik danışma kuramları | |
5) | İmtiyazlılık ve toplumsal eşitsizlik | |
6) | Toplumlarda azınlık kimliği gelişimi ve ilgili kuramlar | |
7) | Yanlılık | |
8) | Ara sınav | |
9) | Toplumsal kesimlerin özgün özellikleri | |
10) | Toplumsal kesimlerin özgün özellikleri | |
11) | Yaşlılık ve tinsellik | |
12) | Çok kültürlü psikolojik danışma yeterlikleri | |
13) | Çok kültürlü psikolojik danışma yeterlikleri | |
14) | Hak savunuculuğu ve sosyal adalet |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | 1.Axelson, J. A. (1999). Counseling and development in a multicultural society (3rd Ed.). Pacific Grove: Brooks/Cole 2.Bektaş, Y. (2006). Kültüre duyarlı psikolojik danışma yeterlikleri ve psikolojik danışman eğitimindeki yeri. Ege Eğitim Dergisi 2006 (7) 1: 43-59. 3.Corey, G. (2001). Theory and practice of counseling and psychotherapy (6th Ed). Belmont: Brooks/Cole. 4.Doğan, S. (2000a). Türkiye?de psikolojik danışma ve rehberliğin durumu ve geleceğe ilişkin yönelimler. Eğitim ve Bilim, 118, 3-8. 5.Doğan, S. (2000b). The historical development of counseling in Turkey. International Journal for the Advancement of Counselling, 22, 57-67. 6.Doğan, S. (2005, Eylül). 21. Yüzyılda Psikolojik Danışma Alanının Değişen Dünya Görüşü. VIII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, Marmara Üniversitesi, İstanbul |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 98 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |