ECE3113 Traditional Children's Play in Early ChildhoodBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ECE3113 Erken Çocukluk Eğitiminde Geleneksel Çocuk Oyunları Güz
Bahar
2 0 2 4
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. SEDA SARAÇ
Dersin Amacı: Bu dersin amacı; oyunun insanlık tarihindeki geçmişi ve teorik tanımlanma biçimlerini ele almak; Dünya da ve Türkiye de çocuk oyunları hakkında yapılmış çalışmalar hakkında bilgilenmek; Türk kültür tarihi içinde çocuk oyunlarının tarihi, sosyo-kültürel ve teknolojik özellikleri ile ilgili bilgilenmek; sözlü, yazılı ve elektronik kültür ortamları içinde, farklı sosyo-kültürel ve teknolojik değişimlere bağlı olarak Türk çocuk oyunlarının anlamlarını tartışmak; geleneksel çocuk oyunlarının çocuk gelişimine etkisini bilmek ve bu oyunların aktarımına yönelik projeler üretmektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Oyunların kültür tarihi içindeki yeri ve geçmişi hakkında açıklama yapar;
2. Oyun kavramını teorik çerçevede tanımlar;
3. Dünya da ve Türkiye de çocuk oyunları ile ilgili yapılmış çalışmalar hakkında değerlendirme yapar;
4. Türk kültür tarihi içinde çocuk oyunlarının yapısı, bağlamı, ile anlam ve işlevlerini açıklar;
5. Türk çocuk oyunlarının değişim, gelişim ve dönüşüm yönlerini, sözlü, yazılı ve elektronik kültür ortamlarının dinamikleri açısından bağlamsal ve işlevsel yaklaşımla analiz eder
6. Geleneksel çocuk oyunlarının çocuk gelişimine etkisini tartışır
7. Geleneksel çocuk oyunlarının aktarımına ilişkin projeler geliştirir, uygular.

Dersin İçeriği

Halk biliminde geleneksel çocuk oyunları, bu oyunların eğitimsel, kültürel değeri, unutulmuş veya unutulmaya yüz tutmuş Türk kültüründeki çocuk oyunlarını hatırlama ve yeni nesillere aktarma; bu oyunların tanımı, önemi, kuralları, yetişkinlerle ve gruplarla oynanan geleneksel çocuk oyunları; geleneksel oyunlarının çocukların gelişim alanlarına etkisi; bu oyunları planlama ve uygulama.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Oyun kavramının kültür tarihindeki yeri, işlevi ve tanımı
2) Ritüel ve oyun ilişkisi, çocuk oyunlarının ritüel boyutu
3) Geleneksel çocuk oyunları
4) Türk kültür tarihi içinde oyun kavramı ve çocuk oyunları
5) Türk çocuk oyunlarının sınıflandırılması -Türk çocuk oyunlarının yapısal özellikleri
6) Türk çocuk oyunlarının bağlamsal özellikleri
7) Türk çocuk oyunlarının icrası: bağlamsal ve işlevsel yaklaşımlar
8) Sözlü, yazılı ve elektronik kültür ortamlarının özellikleri bağlamında çocuk oyunları
9) Dünya'da ve Türkiye'de çocuk oyunları ile ilgili yapılmış çalışmalarının incelenmesi
10) Geleneksel çocuk oyunlarının çocuk gelişimine etkisi
11) Geleneksel çocuk oyunlarının çocuk gelişimine etkisi
12) Geleneksel çocuk oyunlarının aktarımına ilişkin projeler geliştirme
13) Geleneksel çocuk oyunlarının aktarımına ilişkin proje uygulama.
14) Geleneksel çocuk oyunlarının aktarımına ilişkin proje uygulama.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Dünyada ve Türkiye'de Değişen Çocukluk - 3. Ulusal Çocuk Kültürü Kongresi Bildirileri (2001). (yay. B. Onur). Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları.
2. Elkind, D. (1999). Çocuk Ve Toplum, Öngen, D.(Çev.), Ankara: Ankara Üniversitesi ÇOKAUM Yayınları.
3. Huizinga, J. (2006). Homo Ludens: Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme. İst: Ayrıntı Yay.
4. İnal, K. (2007). Modernizm ve Çocuk-Geleneksel, Modern ve Postmodern Çocukluk İmgeleri, Ankara: Sobil Yayınları.
5. Onur, B. (1992), Oyuncaklı Dünya. Ankara: V Yayınları.
6. Özdemir, N. (2006).Türk Çocuk Oyunları I-II. Ankara: Akçağ Yayınları and others.
7. Onur, B. Çelen, N. & Artar, M. (2004). Türkiye?de Geleneksel Oyuncaklar: Köy-Kent Karşılaştırması, Türkiye?de Çocuk Oyunları: Araştırmalar, Onur, B. & Güney, N. (Yay. Haz.), Ankara: ÇOKAUM Yay. No:12, s. 159- 170.
8. Onur, B. (2005). Türkiye?de Çocukluğun Tarihi, Ankara: İmge Yay.
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 1 % 20
Sunum 1 % 20
Projeler 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Uygulama 1 10 10
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 1 10 10
Proje 1 10 10
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 88

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Okul öncesi eğitimde temel kavram, fikir ve uygulamalarını bilmek, bilimsel olarak yorumlayabilmek ve eleştirel bir şekilde değerlendirebilmektir.
2) 0-66 ay grubu çocukların gelişim ve öğrenme özelliklerini tanımak, bu özelliklere etki eden faktörleri bilmek, anlamak ve bu özellikleri eğitim sürecine yansıtabilmektir.
3) Okul öncesi eğitim için gerekli olan içerik, pedagojik ve meslek bilgisine ulaşmayı bilmek, bu bilgiyi elde etmek ve onu kullanabilmektir.
4) 0-66 ay grubu çocukların çok boyutlu gelişimleri göz önünde tutularak bilgi, beceri ve davranışların, anlamlı ve yaşama uyarlanabilir bir şekilde çocuklara öğretilmesi potansiyelini oluşturmaktır.
5) Her bir çocuk için esnek, bireyselleştirmeye uygun okulöncesi eğitim programları, öğretim yaklaşım, yöntem ve teknikleri ile öğrenme ortamları geliştirmeyi, kullanmayı ve değerlendirmeyi bilmektir.
6) Okul öncesi eğitime uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini ve araçlarını bilmek, bunları geliştirmek ve kullanabilmektir.
7) Çocuklar, aileler ve toplumdaki bireyler ile olumlu, destekleyici ve yapıcı ilişkiler geliştirerek onların gelişim süreçlerine katkı sağlayacak projeler geliştirebilmek ve uygulayabilmektir.
8) Okul öncesi eğitimi farklı programlar ve farklı yaş gruplarıyla çalışma bilgi ve deneyimine sahip olmaktır.
9) Okul öncesi eğitimi alanında gelişim ve yenilikleri takip ederek, bilgi ve becerilerini güncelleştirerek ve mesleki bilgi-beceri anlamında kendini yenilemektir.
10) Okul öncesi eğitimcisi olarak diğer kişi ve kurumlarla işbirliği içinde okulöncesi eğitimi ve önemi konusunda toplumu bilinçlendirme bilgi ve becerisine sahip olmaktır.
11) Okul öncesi eğitimde karşılaşılan sorunları tanımlayabilmek, bu sorunlar üzerindeki düşüncelerini ve çözüm önerilerini bilimsel verilerle destekleyerek paylaşabilmek ve bu sorunların çözümlerine yönelik projelerde sorumluluk alıp etkin bir şekilde çalışabilmektir.
12) Okul öncesi eğitimcisi olarak alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklara ilişkin yasa, yönetmelik, mevzuatları bilmek ve onlara uygun davranmaktır.
13) Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere sahip olmaktır.
14) Farklı kültürleri tanımak, saygı duymak, bireysel ve kültürel farklılıklara duyarlı olmaktır.
15) Bilişim ve iletişim teknolojileri alanlarında yetkin olmak ve bunları mesleğinde etkili olarak kullanabilmektir.
16) İngilizceyi okul öncesi eğitimi alanında iletişim, bilgi paylaşımı, mesleki gelişim alanlarında etkin kullanabilmektir.