ECE2112 Behaviour Management for ChildrenBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ECE2112 Çocukta Davranış Yönetimi Bahar 2 0 2 4
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. SEDA SARAÇ
Dersin Amacı: Dersin temel amacı; okul öncesi öğretmen adaylarına
a.Davranışlar ve davranışları açıklayan kuramlar
b.Hedef davranışın belirlenmesi ve tanımlanması
c.Hedef davranışların değerlendirilmesi (davranış gözlem kayıt teknikleri)
d.Olumlu davranışların desteklenmesi (ortam düzenleme, ipuçları ve pekiştireçler) e.Olumsuz davranışlarla baş etme (olumsuz davranışların nedenleri ve işlevleri, önleyici yöntemler davranışları ortadan kaldırma yöntemleri) konularında bilgilendirmektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Davranışları açıklayan kuramları bilir.
2. Erken çocuklukta davranış yönetimi kavramlarını tanımlar.
3. Davranışları gözlenebilir ve ölçülebilir şekilde tanımlar ve davranışsal hedef yazar
4. Hedef davranışları belirlemeyi (gözlem kayıt tekniklerini) bilir. Davranışları değerlendirme-gözlem kayıt tekniklerini bilir ve kullanır.
5. Yeni olumlu davranış öğretme ve destekleme yöntemlerini (ipuçları, pekiştireçler, ortam düzenleme, vb.) bilir.
6. Olumsuz davranışların nedenlerini ve işlevlerini belirler Olumsuz davranış azaltma yöntemlerini bilir ve tanımlar.
7. Erken çocuklukta davranış yönetimine ilişkin becerilerini geliştirir.
8. Erken çocuklukta davranış yönetim yöntemlerini öğretmen ve ebeveynlere açıklar ve davranış yönetiminde ebeveyn-öğretmen etkileşiminin önemini bilir.

Dersin İçeriği

1. Davranışları açıklayan kuramlar (gelişim kuramları, biyolojik kuramlar, davranışçı kuram ve bilişsel kuramlar).
2. Erken çocuklukta davranış yönetimi kavramları
3. Davranışların tanımlanması ve davranışsal amaç yazma
4. Hedef davranışları belirleme ve değerlendirme (gözlem kayıt teknikleri)
5. Olumlu davranış öğretme ve bu davranışları destekleme yöntemleri (ortam düzenleme, ipuçları, pekiştireçler, biçimlendirme ve zincirleme)
6. Olumsuz davranışların nedenlerini ve çocuk için işlevlerini belirleme
7. Olumsuz davranış azaltma yöntemleri (ayrımlı pekiştirme, söndürme, tepkinin bedeli, mola, aşırı düzeltme)
8. Ebeveynlere davranış yönetimi için işbirliği yapma

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Davranışları açıklayan kuramlar (gelişim kuramları, biyolojik kuramlar, davranışçı kuram ve bilişsel kuramlar)
2) Erken çocuklukta başarılı davranış yönetiminin temel elemanları
3) Davranışların tanımlanması ve davranışsal amaç yazma
4) Hedef davranışları belirleme ve değerlendirme (gözlem kayıt teknikleri)
5) Hedef davranışları belirleme ve değerlendirme (gözlem kayıt teknikleri)
6) Yeni olumlu davranış öğretme ve destekleme (ortam düzenleme, ipuçları)
7) Yeni olumlu davranış öğretme ve destekleme (pekiştireçler)
8) Ara sınav
9) Yeni olumlu davranış öğretme ve destekleme (Biçimlendirme ve zincirleme)
10) Olumsuz davranışların nedenlerini ve çocuk için işlevlerini belirleme (ortam davranış sonuç analizi ve işlevsel değerlendirme)
11) Olumsuz davranış azaltma (ayrımlı pekiştirme yöntemleri)
12) Decreasing negative behaviors (redirection, extinction, response cost)
13) Olumsuz davranış azaltma (mola, aşırı düzeltme, ön düzeltme)
14) Ebeveynlerle davranış yönetimi için işbirliği yapma
15) Vaka ve uygulama örnekleri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Derse Özgü Staj 2 % 20
Ödev 1 % 10
Projeler 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Derse Özgü Staj 2 5 10
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ödevler 1 8 8
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 106

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Okul öncesi eğitimde temel kavram, fikir ve uygulamalarını bilmek, bilimsel olarak yorumlayabilmek ve eleştirel bir şekilde değerlendirebilmektir.
2) 0-66 ay grubu çocukların gelişim ve öğrenme özelliklerini tanımak, bu özelliklere etki eden faktörleri bilmek, anlamak ve bu özellikleri eğitim sürecine yansıtabilmektir.
3) Okul öncesi eğitim için gerekli olan içerik, pedagojik ve meslek bilgisine ulaşmayı bilmek, bu bilgiyi elde etmek ve onu kullanabilmektir.
4) 0-66 ay grubu çocukların çok boyutlu gelişimleri göz önünde tutularak bilgi, beceri ve davranışların, anlamlı ve yaşama uyarlanabilir bir şekilde çocuklara öğretilmesi potansiyelini oluşturmaktır.
5) Her bir çocuk için esnek, bireyselleştirmeye uygun okulöncesi eğitim programları, öğretim yaklaşım, yöntem ve teknikleri ile öğrenme ortamları geliştirmeyi, kullanmayı ve değerlendirmeyi bilmektir.
6) Okul öncesi eğitime uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini ve araçlarını bilmek, bunları geliştirmek ve kullanabilmektir.
7) Çocuklar, aileler ve toplumdaki bireyler ile olumlu, destekleyici ve yapıcı ilişkiler geliştirerek onların gelişim süreçlerine katkı sağlayacak projeler geliştirebilmek ve uygulayabilmektir.
8) Okul öncesi eğitimi farklı programlar ve farklı yaş gruplarıyla çalışma bilgi ve deneyimine sahip olmaktır.
9) Okul öncesi eğitimi alanında gelişim ve yenilikleri takip ederek, bilgi ve becerilerini güncelleştirerek ve mesleki bilgi-beceri anlamında kendini yenilemektir.
10) Okul öncesi eğitimcisi olarak diğer kişi ve kurumlarla işbirliği içinde okulöncesi eğitimi ve önemi konusunda toplumu bilinçlendirme bilgi ve becerisine sahip olmaktır.
11) Okul öncesi eğitimde karşılaşılan sorunları tanımlayabilmek, bu sorunlar üzerindeki düşüncelerini ve çözüm önerilerini bilimsel verilerle destekleyerek paylaşabilmek ve bu sorunların çözümlerine yönelik projelerde sorumluluk alıp etkin bir şekilde çalışabilmektir.
12) Okul öncesi eğitimcisi olarak alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklara ilişkin yasa, yönetmelik, mevzuatları bilmek ve onlara uygun davranmaktır.
13) Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere sahip olmaktır.
14) Farklı kültürleri tanımak, saygı duymak, bireysel ve kültürel farklılıklara duyarlı olmaktır.
15) Bilişim ve iletişim teknolojileri alanlarında yetkin olmak ve bunları mesleğinde etkili olarak kullanabilmektir.
16) İngilizceyi okul öncesi eğitimi alanında iletişim, bilgi paylaşımı, mesleki gelişim alanlarında etkin kullanabilmektir.