EKONOMİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ECO4445 | İktisatta Optimizasyon Yöntemleri | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. KAAN İRFAN ÖĞÜT |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, ekonomi eğitiminin gerektirdiği optimizasyon yöntemlerinin öğrenilmesi, ele alınan bir problem için uygun yöntemin seçilmesi, problemin çözülmesi ve elde edilen sonuçların analiz edilmesini sağlayacak donanımın öğrenciye kazandırılmasıdır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Statik (kısıtsız ve kısıtlı) ve dinamik optimizasyon metotlarını kullanabilir. 2. Bu metotları mikro ekonomi ve makro ekonomi problemlerine uygulayabilir. 3. Dönemler arası optimizasyon problemleriniz çözebilir. 4. Dinamik makro ekonomi modelleri kurabilir ve bu modellerin değişkenlerinin izlemeleri gereken optimal patikaları belirleyebilir. 5. Yeni modelleri optimize etmek için uygun metotları seçebilir. |
1) Kısıtsız Optimizasyon ve Ekonomideki Uygulamaları 2) Eşitlik Kısıtı Altında Optimizasyon: Üretim Teorisi 3) Eşitlik Kısıtı Altında Optimizasyon: Fayda Teorisi 4) Eşitsizlik Kısıtı Altında Optimizasyon 5) Eşitsizlik Kısıtı Altında Optimizasyon 6) Optimal Kontrol Teorisine Giriş 7) Optimal Kontrol: Pontryagin Maksimum Prensibi 8) Optimal Kontrol: Pontryagin Maksimum Prensibi 9) Optimal Kontrol: Dinamik Programlama 10) Optimal Kontrol: Dinamik Programlama 11) Makro İktisatta Sonlu Ufuklu Ardışık Nesiller Modeli: Ramsey - Cass - Koopmans Modeli 12) Makro İktisatta Sonlu Ufuklu Ardışık Nesiller Modeli: Diamond Modeli. 13) Dönemlerarası Optimizasyon: Reel Konjontür Dalgalanmaları Modeli. 14) Dönemlerarası Optimizasyon: Ricoardocu Denklik |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | ||
1) | 1) Kısıtsız Optimizasyon ve Ekonomideki Uygulamaları | |
2) | 2. Eşitlik Kısıtı Altında Optimizasyon: Üretim Teorisi | |
3) | Eşitlik Kısıtı Altında Optimizasyon: Fayda Teorisi | |
4) | Eşitsizlik Kısıtı Altında Optimizasyon | |
5) | Eşitsizlik Kısıtı Altında Optimizasyon | |
6) | Optimal Kontrol Teorisine Giriş | |
7) | Optimal Kontrol: Pontryagin Maksimum Prensibi | |
8) | Optimal Kontrol Pontryagin Maksimum Prensibi | |
9) | Optimal Kontrol: Dinamik Programlama | |
10) | Optimal Kontrol: Dinamik Programlama | |
11) | Makro İktisatta Sonlu Ufuklu Ardışık Nesiller Modeli: Ramsey - Cass - Koopmans Modeli | |
12) | Makro İktisatta Sonlu Ufuklu Ardışık Nesiller Modeli: Ramsey - Cass - Koopmans Modeli | |
13) | Dönemlerarası Optimizasyon: Reel Konjontür Dalgalanmaları Modeli. | |
14) | Dönemlerarası Optimizasyon: Ricoardocu Denklik |
Ders Notları / Kitaplar: | Alpha C. Chiang - Kevin Wainwright. Fundamental Methods of Mathematical Economics. McGraw-Hill Education. (2005) Ronald shone. Economic Dynamics: Phase Diagrams and their Economic Application.Cambridge University Press (2003) |
Diğer Kaynaklar: | Morton I. Kamien, Nancy L. Schwartz. Dynamic Optimization, Second Edition: The Calculus of Variations and Optimal Control in Economics and Management. Dover Books on Mathematics (2012). David Romer, Advanced Macroeconomics, Mcgraw-Hill Education (2011) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 3 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 15 |
Final | 1 | % 55 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 45 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 55 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Küçük Sınavlar | 3 | 5 | 15 |
Ara Sınavlar | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 109 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bir dünya vatandaşı olarak, küresel ekonomik, siyasi, toplumsal ve ekolojik gelişmelerin ve eğilimlerin farkındadır. | 1 |
2) | Küresel ve yerel dinamiklerin gerektirdiği teknolojik ilerlemeyi yakınen takip edecek ve öğrenmeyi sürdürebilecek donanıma sahiptir. | 1 |
3) | Temel iktisadi ilkeleri ve analiz yöntemlerini özümser ve günlük olayları değerlendirirken kullanır. | 4 |
4) | Ekonomi ile ilgili problemleri tanımlarken, bunları analiz ederken ve bulduğu sonuçları ilgili paydaşlarla paylaşırken nicel ve istatistiksel araçları kullanır. | 4 |
5) | Ekonomik birimlerin var olan kısıtlar ve teşvikler altında karar alma aşamalarını anlar, bu kararların etkileşimlerini ve olası gelecek etkilerini inceler. | 4 |
6) | Dijital teknolojilerin kullanıldığı yeni iş yapma biçimlerini ve yeni piyasa yapılarını kavrar. | 3 |
7) | İktisadi ve toplumsal problemleri eleştirel bir yaklaşımla ele alır ve analitik çözümler geliştirir. | 4 |
8) | Analitik çözüm üretmek ve nicel araştırma yöntemlerini kullanmak için gerekli matematiksel donanıma sahiptir. | 5 |
9) | Katkıda bulunduğu çalışmalarda bireysel ve toplumsal refahı birlikte ve etik bir bakış açısıyla gözetir. | 1 |
10) | Ekonomik problemleri disiplinler arası bir yaklaşımla ele alır ve farklı disiplinlerden yararlanarak çözüm arar. | 4 |
11) | Bir takımın parçası olarak katkıda bulunduğu çalışmalarda özgün ve yenilikçi fikirler üretir. | 1 |