COP4218 TİDE İç DenetimBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar SOSYOLOJİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
SOSYOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
COP4218 TİDE İç Denetim Bahar 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. HÜMEYRA ADIGÜZEL
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Öğrencilerin nitelikli bir istihdam alanı olan iç denetim konusunda çalışan kişilerle olan iletişimini sağlayarak onlara geniş bir perspektif kazandırmak, ayrıca akademik çevrede iç denetim alanındaki farkındalığı artırmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İç denetim alanında pratik ve teorik bilgi
2) Çeşitli sektörleri temsil eden deneyimli iç denetçilerden bilgi ve tecrübe aktarımı
3) İç denetim ile ilgili alanlarda (kurumsal yönetim, risk yönetimi, iç kontrol, sürdürülebilirlik vb) bilgi
4) İç denetimde uluslararası standartlar
5) Bilgi Sistemleri Denetimi
6) Etik ve Suistimal Önleme

Dersin İçeriği

Ders 14 haftadan oluşacak ve çeşitli sektörlerden tecrübeli kişilerce verilecektir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) "İç Denetime Giriş • İç Denetim, Kurumsal Yönetim, Mesleki Etik, İç Kontrol ve Risk Yönetimi kavramlarının açıklanması • İç denetime ilişkin Dünya ve Türkiye’deki gelişmelerin ve düzenlemelerin açıklanması • Dersin genel işleyiş ve içeriği hakkında bilgi verilmesi"
2) "Kurumsal Yönetim • Kurumsal Yönetim İlkelerinin açıklanması • Çeşitli Kurumsal Yönetim Modellerinin incelenmesi • Denetim Komitesinin ve İç Denetimin rol ve sorumluluklarının değerlendirilmesi"
3) Risk Yönetimi ve İç Kontrol • Kurumsal Risk Yönetimi (ERM)’ne ilişkin metot, süreç ve yapıların açıklanması • Çeşitli Risk Yönetim Süreçlerinin incelenmesi (Modeller ve Farklılıkları) • Toplam Risk Yönetimi Metodolojilerinin (Risk Yönetim Çerçeveleri) değerlendirilmesi
4) İç Denetim Uluslararası Mesleki Uygulamalar Çerçevesi 1. İç Denetçinin Rol ve Sorumluluklarına Genel Bakış • Yönetim kurulunun rol ve sorumlulukları • Departman yönticilerinin rol ve sorumlulukları • Denetim komitesinin rol ve sorumlulukları 2. İç Denetim Görevinin Türleri • Güvence Denetimi • Danışmanlık Hizmetleri 3. Denetim Türleri • Faaliyet Denetimi • Finansal Denetim • Uygunluk Denetimi 4. İç Denetimin Etik Kodları
5) İç Denetim Uluslararası Mesleki Uygulamalar Çerçevesi (devam) 1. Standartlar (Genel Kavramlar Ve İlkeler) 2. UMUÇ’un bir denetim çalışmasında uygulanması
6) İç Denetim Uygulama İlkeleri - Denetim Süreci 1. Denetim Planı (Göz önünde bulundurulması gereken hususlar, amaçlar, kapsam, risk temelli iç denetim görevi) 2. Görevle İlgili Kaynak Dağılımı 3. Çalışma Programının Geliştirilmesi 4. Çeşitli Araçlar Ve Teknikler
7) İç Denetim Uygulama İlkeleri - Denetim Süreci (devam) 5. Sonuçların İletilmesi 6. Tamamlanan Denetimin Değerlendirilmesi
8) İç Denetim Uygulama İlkeleri - Raporlama 1. Raporlanabilir kalemlerin tanımlanması ve iletilmesi 2. Sonuçların iletilmesi, ölçütler (metodlar, katma değer, etkili raporlamanın nitelikleri, önemli hususlara ilişkin özet raporlama 3. Aykırılıkların raporlanması 4. Denetimin standartlara uygun şekilde yapıldığı ibaresinin kullanılması 5. İzleme (sonuçları izleme, düzeltici aksiyonları izleme)
9) İç Denetçiler İçin Örgütsel İletişim Becerileri • İşletmelerde İletişim Süreci ve Etkili İletişimin Unsurları • Kişilerarası İletişim Becerileri • Mülakat Becerileri ve Mülakatın Yürütülmesi • Sözlü ve Yazılı İletişime Hazırlanma, Organize Etme ve Sunma İlkeleri • Yazışma • İletişim Aracı Olarak Grafik ve Tablolar
10) Bilgi Teknolojileri Denetimi • Bilgi Teknolojileri Denetiminde Yöntemler,Teknikler ve Uygulamalar
11) Etik, Sürdürülebilirlik ve Sosyal Sorumluluk • Etik Kategorileri; Kişisel Etik, Mesleki Etik veİş Etiği • İş Etiği ve Bir Etik Politikası Geliştirmede Yönetimin Rolü • Etik Faaliyetlerde İç Denetimin Rol ve Sorumlulukları • Davranış Kuralları • Örgütsel Etik Kültür • Sürdürülebilirlik ve Sosyal Sorumluluk Kavramları ve İç Denetçinin Rolü
12) Hile Riskleri ve Denetimi • Genel Olarak Hile, Kavramlar, Hilenin Unsurları, Hile Teorisi, Belirtileri, Türleri, Kırmızı Bayraklar, Etik Hattı (Whistleblowing), Bir Suistimalcinin Profili • İşletmelerde Hile Riskinin Yönetimi • İç Denetçinin Rol ve Sorumlulukları • Hilenin Önlenmesi, Ortaya Çıkarılması, Soruşturulması ve Raporlanması
13) İç Denetimde Kalite Güvencesi ve Gözden Geçirme
14) Bir İç Denetçinin Kariyer Yolu (Kariyer yolunda ilerlerken dikkat edilmesi gereken hususlar ve özgelecek tasarımı)
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Çetin Özbek, " İç Denetim, Kurumsal Yönetim, Risk Yönetimi ve İç Kontrol", TİDE Yayınları No: 3
Sawyer's İç Denetçiler İçin Rehber 3 Cilt, TİDE Yayınları No:10
COSO İç Kontrol - Bütünlerrşik Çerçeve 4 Cilt, TİDE Yayınları No: 11
Diğer Kaynaklar: Weekly documents prepared by the IIA-Turkey Trainers.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 72
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 118

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak.
2) Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek
3) Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak
4) Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek
5) Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme
6) Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek
7) Kent ve kır sosyolojisi ve demografi, siyaset sosyolojisi, toplumsal cinsiyet sosyolojisi, beden sosyolojisi, görsel sosyoloji, iş sosyolojisi, din sosyolojisi, bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak
8) Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak
9) Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek
10) Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak.
11) Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak
12) Sosyoloji alanında kazanılmış bilginin lise derecesine aktarabilmek