SOSYOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
NMD3120 | Medya ve Çatışma | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi TİRŞE ERBAYSAL FİLİBELİ |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi AYBERK CAN ERTUNA |
Dersin Amacı: | Dönem boyunca savaş ve çatışma bölgelerinden haber aktaran gazetecilerin yaşadığı zorluklar tarihten örneklerle birlikte incelenecektir. Çatışma ve çözüm süreçlerinde medyanın oynadığı rol değerlendirilecek, mesleki etik ve ahlaki meseleler üzerinde tartışılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrencilerin; 1. Savaş ve çatışma muhabirliğinin tarihsel süreci hakkında bilgi sahibi olması, 2. Eleştirel bir perspektiften medyada çatışma temsillerini değerlendirmesi, 3. Cepheden gelen farklı yazılı ve görsel materyaller hakkında bilgi sahibi olması, 4. Barış gazeteciliği, çatışmalara duyarlı gazetecilik gibi kavramlara hakim olması beklenmektedir. |
"Gazetecilik alanındaki hiçbir şey savaş muhabiri olmaktan daha büyüleyici değildir." Bu söz Amerikalı gazeteci Walter Cronkite'a ait. Ancak Cronkite'ın sözlerine savaş muhabirliğinin oldukça zorlayıcı olduğunu da eklemek gerekir. Mesleğin zorlayıcılığı sadece psikolojik ve fiziksel risklerle sınırlı değil; siyasi, toplumsal, ekonomik ve hatta bazen teknolojik baskılar bile savaş muhabirliğini diğer gazetecilik dallarına göre daha da zorlu kılıyor. Dolayısıyla bu derste medyanın savaş ve barış dönemlerinde oynadığı toplumsal ve siyasi rol, çatışma bölgelerinde gazetecilik yapma ve mesleki etik gibi konular üzerinde durulacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş | |
2) | Savaş, çatışma ve gazetecilik: Temel kavramların tanıtılması, silahlı çatışmaların geçirdiği dönüşümler üzerine tartışma | |
3) | Kırım Savaşı'ndan İkinci Dünya Savaşı'na: Teknolojinin (telgraf, fotoğraf ve sinema) savaş muhabirliğinde yarattığı dönüşüm üzerine tartışma, propaganda ve sansürün etkilerini analiz etme | |
4) | Vietnam Savaşı ve Falkland Savaşı: TV gazeteciliğinin etkileri ve siyasi yankıları üzerine tartışma | |
5) | 7/24 Habercilik ve Afganistan savaşı: Savaşların medya tarafından çerçevelenmesi ve takla attırılması hakkında analiz; CNN ve Al Jazeera karşılaştırması | |
6) | Körfez Savaşı ve Irak Savaşları: Havuz haberciliğinin gazetecilik uygulamaları üzerine etkileri | |
7) | Sınıf içi tartışma | |
8) | Savaş gazeteciliğinde etik meseleler: Etik standartları belirlemedeki uluslararası çabalar | |
9) | Barış gazeteciliği: Çatışmalara duyarlı gazetecilik ve barış gazeteciliği kavramlarının analiz edilmesi | |
10) | İnternet çağında çatışma muhabirliği: Sosyal medyanın ve açık kaynak istihbaratın oynadığı rol üzerine analiz | |
11) | Gazetecilerin güvenliği: Gazetecilerin çatışma bölgelerindeki görevlerine hazırlık süreci ve bölgedeki güvenliği | |
12) | Konuk: Tecrübeli bir savaş muhabirinin deneyimlerinden öğrenme | |
13) | Projelerin sunumu | |
14) | Projelerin sunumu |
Ders Notları / Kitaplar: | - Cottle, S. (2006). Mediatized Conflict: Developments in Media and Conflict Studies, Berkshire: Open University Press. - Entman, R (1993). Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm, Journal of Communication 43(4), 51-58. - Galtung J., Fischer D. (2013) High Road, Low Road: Charting the Course for Peace Journalism. SpringerBriefs on Pioneers in Science and Practice, vol 5. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-32481-9_8 - Hanitzsch, T. (2004). Journalists as Peacekeeping Force? Peace Journalism and mass communication theory. Journalism Studies, 5 (4), 483-495. - McLaughlin, G. (2002). The War Correspondent, London: Pluto Press. - Noris, P., Kern, M., Just, M. (2003). Framing Terrorism: The News Media, the Government and the Public, New York: Routledge. - Thussu, D.K., Freeman, D. (2003). War and the Media (pp. 87-98). London: Sage Publications. - Zeitoff, T. (2017). How Social Media Is Changing Conflict, Journal of Conflict Resolution. 61 (9). 1970-1991. |
Diğer Kaynaklar: | - Cottle, S. (2006). Mediatized Conflict: Developments in Media and Conflict Studies, Berkshire: Open University Press. - Entman, R (1993). Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm, Journal of Communication 43(4), 51-58. - Galtung J., Fischer D. (2013) High Road, Low Road: Charting the Course for Peace Journalism. SpringerBriefs on Pioneers in Science and Practice, vol 5. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-32481-9_8 - Hanitzsch, T. (2004). Journalists as Peacekeeping Force? Peace Journalism and mass communication theory. Journalism Studies, 5 (4), 483-495. - McLaughlin, G. (2002). The War Correspondent, London: Pluto Press. - Noris, P., Kern, M., Just, M. (2003). Framing Terrorism: The News Media, the Government and the Public, New York: Routledge. - Thussu, D.K., Freeman, D. (2003). War and the Media (pp. 87-98). London: Sage Publications. - Zeitoff, T. (2017). How Social Media Is Changing Conflict, Journal of Conflict Resolution. 61 (9). 1970-1991. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | 70 |
Ödevler | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 122 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. | |
2) | Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek | |
3) | Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak | |
4) | Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek | |
5) | Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme | |
6) | Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek | |
7) | Kent ve kır sosyolojisi ve demografi, siyaset sosyolojisi, toplumsal cinsiyet sosyolojisi, beden sosyolojisi, görsel sosyoloji, iş sosyolojisi, din sosyolojisi, bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak | |
8) | Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak | |
9) | Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek | |
10) | Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. | |
11) | Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak | |
12) | Sosyoloji alanında kazanılmış bilginin lise derecesine aktarabilmek |