BME4008 Human Factors in Medical Device DesignBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
BME4008 Tıbbi Cihaz Tasarımında İnsan Faktörleri Bahar 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ALİ YEKTA ÜLGEN
Dersin Amacı: Tıbbi Cihaz Tasarımında İnsan Faktörü / Kullanabilirlik Mühendisliği tekniklerini uygulamak; Cihaz Tasarım Geçmiş Dosyası Hazırlamak ve Tasarım Kontrollerini öğrenmek.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrencilere tıbbi cihaz tasarımında proje girdilerini ve çıktılarını değerlendirme becerisini kazandırmak; cihaz kullanımında sıfır hata olacak şekilde, ilgili standartları da öğreterek insan faktörü ve kullanabilirlik tekniklerini tasarımlarında kullanabilmelerini sağlamak; bir tıbbi cihaz tasarım geçmiş dosyası oluşturmak ve cihazla ilgili tüm gelişmeleri ve değişiklikleri burada kaydetmek; üretim sonrasında da bu dosyayı güncel tutarak bir sonraki tasarımda bu bilgilerden yararlanmak.

Dersin İçeriği

Doğru Cihazın Tasarımı, Tasarım Girdi Gereksinimleri Uyumluluk Matriksi, Risklerin azaltılması ve Tıbbi Cihaz Tasarımını Optimize etmek için İnsan Faktörü/Kullanabilirlik Mühendisliği Tekniklerinin Uygulanması, Cihaz Tasarım Geçmiş Dosyası ile Ürün Tasarımı ve Geliştirilmesi, Cihaz Tasarım Geçmiş Dosyası Hazırlanması, Tasarım Transferi sonrasında da Cihaz Tasarım Geçmiş Dosyasının Güncel Tutulması.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Cihaz Geliştirmenin ilk aşamalarında İnsan Faktörü Ön Analiz Gereksinimleri; FDA Cihaz-Kullanıcı Arayüz Modeli
2) Formativ Değerlendirme ve Tasarım Değişiklikleri
3) İnsan Faktörü/Kullanabilirlik Validasyon Çalışmalarının Planlanması ve Uygulanması,
4) İnsan Faktörü/Kullanabilirlik Raporu Hazırlanması
5) İnsan Faktörü/Kullanabilirlik Mühendisliği Tıbbi Cihaz Standartları
6) Tıbbi Cihazlarda İnsan Faktörü Planlaması ve Uygulanması.
7) Ara Sınav
8) FDA ve ISO 13485 Tasarım Kontrol Gereksinimleri,
9) Tasarım ve Ürün Geliştirme Planlaması,
10) Tasarım Girdileri, Risk Yönetimi ve Tasarım Çıktıları,
11) Tasarımın Gözden Geçirilmesi, Tasarımda Doğrulama ve Validasyon,
12) Tasarım Transferi,
14) Tasarımda Değişiklikle; Tasarım Dosyası, Pilot ve Seri Üretim
14) Yazılım Validasyonu,

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Power Point Presentations, Design for Biomedical Engineers J. Webster R. Pallas-Areny, e-book, 2015; Design and Development of Medical Electronic Instrumentation, D. Pruychi and M. Norris, John-Wiley and Sons, 2005.
Diğer Kaynaklar: Standards ANSI/AAMI HE 75 and EN 62366-1; Design Control Requirements and Industry Practice, AAMI corse e-notebook, 2016;Human Factors for Medical Devices, AAMI course e-notebook, 2013; Overview of International Medical device Human Factors Standards,, K. İsraelski, Abbott; An Introduction to Human Factors in MEdical DEvices, Do It By Design, D. Sawyer, CDRH, FDA.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 5 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 5 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 8 112
Ara Sınavlar 1 4 4
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 160

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik (analiz, lineer, cebir, diferansiyel denklemler, istatistik), fen bilimleri (fizik, kimya, biyoloji) ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi ile bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisine sahip olmak.
2) Karmaşık Biyomedikal mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazanmak. 4
3) Karmaşık Biyomedikal sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilmek ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama yetkinliği kazanmak. 3
4) Biyomedikal mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi kazanmak, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilmek. 4
5) Karmaşık Biyomedikal Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için nümerik veya fiziksel deney tasarlayabilmek ve uygulayabilmek, veri toplamak ve sonuçları analiz ederek yorumlayabilmek. 4
6) Biyomedikal Mühendisliğini ilgilendiren problemlerde bireysel ve ilgili çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilmek. 5
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi kazanmış olmak, Biyomedikal mühendisliği alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde İngilizce dil bilgisi (Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) kazanmış olmak; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanmış olmak. 3
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerilerine sahip olmak. 5
9) Biyomedikal mühendisliği etik ilkelerine uygun davranmanın önemi ve mesleki sorumluluk ve etik sorumluluk bilinci ile biyomedikal mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olmak 4
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olmak. 4
11) Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olmak; Biyomedikal mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibi olmak. 4