REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CNG5110 | Psikolojik Danışmada Çağdaş Yaklaşımlar | Bahar | 3 | 0 | 3 | 8 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. BERNA GÜLOĞLU |
Dersin Amacı: | Bu dersin temel amacı, çoğu bozuklukta uygulanabilen çağdaş bir danışmanlık yaklaşımının (örneğin, bilişsel davranışçı terapi (BDT)) teorisini ve uygulamasını tanıtmaktır. Bu hedefe ulaşmak için, bilişsel davranışçı terapinin temel ilkeleri ve gerekçesi, değerlendirme ve formülasyon gerekçesi ve prosedürleri, BDT'nin bilişsel ve davranışçı müdahale teknikleri tartışılacaktır. Ayrıca, ders, modern terapötik uygulamalar hakkında daha geniş bir anlayış sağlamak için Kabul ve Kararlılık Terapisi (ACT), Göz Hareketi Duyarsızlaştırma ve Yeniden İşleme (EMDR) ve Diyalektik Davranış Terapisi (DBT) gibi diğer çağdaş danışmanlık yaklaşımlarını da inceleyecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bilişsel-davranışçı terapinin (BDT) teorik temelleri ve temel ilkeleri hakkında sağlam bir anlayış göstermek. • Gerçek dünya danışmanlık senaryolarında hem bilişsel hem de davranışsal müdahaleleri uygulamak. BDT çerçevesini kullanarak değerlendirmeler yapın ve kişiselleştirilmiş tedavi planları geliştirmek. • İlk değerlendirmeden terapinin sonlandırılmasına kadar BDT'nin yapısını incelemek. • Çeşitli psikolojik bozuklukları tedavi etmede BDT'nin etkinliğini eleştirel olarak değerlendirmek. • Çağdaş danışmanlık yaklaşımlarına aşinalık gösterin ve bunların ilkelerini ve uygulamalarını BDT ile karşılaştırın. • Danışmanlık tekniklerini farklı danışan ihtiyaçlarına uyarlamak için BDT ve diğer çağdaş yaklaşımlara ilişkin bilgiyi entegre edin. |
-Vaka Çalışması -Teknoloji Destekli Öğrenme -Okuma -Simülasyon -Bireysel Çalışma -İşbirliğine Dayalı Öğrenme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Oryantasyon | |
2) | CBT'ye giriş | |
3) | CBT Model | |
4) | Değerlendirme ve Kavramsallaştırma | |
5) | Değerlendirme ve Kavramsallaştırma | |
6) | Oturum Yapısı | |
7) | Davranışsal Müdahaleler | |
8) | Bilişsel Yeniden Yapılandırma | |
9) | Bilişsel Yeniden Yapılandırma | |
10) | Görüntüleme Teknikleri ve Terapinin Sonlandırılması | |
11) | Vaka Sunumu | |
12) | Vaka Sunumu | |
13) | Vaka Sunumu | |
14) | Değerlendirme |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Corey, G. (2009). Theory and practice of counseling and psychotherapy (8th ed.). Brooks/Cole. Dobson, D. & Dobson, K. S. (2017). Evidence-based practice of Cognitive-Behavioral Therapy (2nd ed.). The Guilford Press. Dobson, K. S. (2010). Handbook of Cognitive-Behavioral Therapies. The Guilford Press. Greenberger, D. & Padesky, C. A. (2016). Mind over mood. Change how you feel by changing the way you think (2nd ed.). The Guildford Press. Padesky, C. A. & Greenberger, D. (2020). The clinician’s guide to CBT using mind over mood (2nd ed.). The Guildford Press. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 30 |
Küçük Sınavlar | 1 | % 10 |
Ödev | 2 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 100 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 9 | 126 |
Ödevler | 2 | 15 | 30 |
Küçük Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 201 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Psikolojik danışma kuramları çerçevesinde danışana uygun amaç belirleyebilir, amaçlarına ulaşmada ve yaşam durumları ile başetme kapasitelerini arttırmada danışanlara yardım edecek etkili psikolojik danışma becerilerini gösterebilir. | 3 |
2) | Psikolojik danışmanlar bireysel ve grupla danışma süreçlerini planlama, yürütme ve değerlendirme becerisi kazanır. | 5 |
3) | Psikolojik danışmanlar, bireyin iyilik halini destekleyecek şekilde yaşam boyu gelişimi ve öğrenmeyi ilke edinir ve bu durumu mesleki her türlü uygulamasına, kişisel yaşam felsefesine, insana bakış açısına yansıtır. | 4 |
4) | Psikolojik danışmanlar, mesleki ve kişisel anlamda güçlü yanlarını, sınırlılıklarını ve bireysel niteliklerini bilir; etkili bir meslek elemanı olmak için gerekli kişilik özelliklerini, bilgi ve temel becerilere sahiptir, mesleki bilgileri sürekli yeniler, gerektiğinde süpervizyon alır; mesleğin güçlenmesi için aktif olarak destek sağlar; mesleğin savunuculuğunu yapar. | 2 |
5) | Psikolojik danışmanlar, danışanlarının gelişimini desteklemek, potansiyellerini ortaya çıkarmak ve ihtiyaca yönelik hizmet sunabilmek için uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve kullanır; temel ölçme de değerlendirme türlerini birbirinden ayırt edebilir ve standartlaştırılmış ve standartlaştırılmamış ölçmenin temel kavramlarını bilir. | 1 |
6) | Psikolojik danışmanlar, teknoloji ve bilişim becerilerini kullanarak yeni beceriler geliştirir; alanyazını izlemede, kayıt tutmada, araştırmalarda, veri analizlerinde teknoloji kullanabilir. | 1 |
7) | Psikolojik danışmanlar, araştırma yöntemlerini ve istatistiksel analizleri bilir ve uygular; paydaşlarla araştırma sonuçlarını paylaşır ve yorumlar; program değerlendirmede araştırma sonuçlarından yararlanır. | 2 |
8) | Psikolojik danışman uygulamaları ile ilgili kayıtları tutar, çalıştığı kurumun personeline, psikolojik danışma hizmeti alan bireye ve vasilerine refere kurumlarını tanıtır ve bu kurumlardan destek alma konusunda paydaşlara yardım eder. | 5 |
9) | Psikolojik danışmanlar mesleki etik kurallara ve yasal yükümlülüklere bağlıdır ve buna göre hareket eder; etik ikilemlerde ilgili kişileri bilgilendirir; etiğe uygun olarak profesyonel mesleki yeterliliğini ve gelişimini sürdürür. | 5 |
10) | Psikolojik danışmanlar, bireylere ve kurumlara rehberlik, gelişimsel ihtiyaçlar, yaşamda karşılaşılan sorunlar ile ilgili konsültasyon çalışmaları yapar. | 3 |
11) | Psikolojik danışmanlar alanındaki güncel gelişmeleri takip eder, mesleki gelişim için sürekli öğrenme tutumu sergiler. | 1 |