REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CNG5102 | Nitel Araştırma Yöntemleri | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 8 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. KENAN DİKİLİTAŞ |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi OLGUN SADIK |
Dersin Amacı: | Nitel araştırma dersi, eğitim araştırmaları arasında giderek yayınlaşan bir araştırma yöntemi olan nitel araştırma tekniklerini uygulamalı olarak tanıtmayı amaçlamaktadır. Nitel araştırma farklı bir bilim felsefesi ve bilim geleneğinden gelen bir araştırma türüdür. Bu açılardan nicel yöntemlerden oldukça farklı varsayım, yöntem, veri ve analiz farklılıklarına sahiptir. İleride nitel araştırma yapmayı planlayan araştırmacıların nicel yöntemlerle karşılaştırıldığında oldukça farklı bilgi, beceri ve yöntemlerle donanmış olması gerekmektedir. Bu anlamda, bu ders nitel araştırma felsefesi, temel varsayımları, veri türleri, veri toplama teknikleri ve veri analiz tekniklerini uygulamalı olarak öğrencilere tanımayı amaçlamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; • Nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki benzerlik ve farklıkları ifade eder • Temel nitel araştırma desenlerini açıklar • Nitel araştırmada örneklem konusunu tanımlar • Temel nitel veri toplama tekniklerini bilir ve kullanır • Nitel veri analizi yöntemlerini bilir ve kullanır • Nitel araştırmada araştırmacının rolünü kavrar • Nitel araştırmada geçerlilik, güvenilirlik ve etik kavramlarını açıklar • Küçük bir nitel araştırma projesini baştan sona tasarlar ve gerçekleştirir |
-Vaka Çalışması -Teknoloji Destekli Öğrenme -Okuma -Simülasyon -Bireysel Çalışma -İşbirliğine Dayalı Öğrenme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin amaçları, temel ilkeler, yönergeler | |
2) | Bilimsel araştırma yöntemlerinde temel dönüşümler | |
3) | Nitel araştırmanın bilimsel araştırma geleneği içindeki yeri | |
4) | Nitel araştırma desenleri | |
5) | Nitel araştırma süreci, etik ve örneklem | |
6) | Görüşme ve odak grup görüşmesi | |
7) | Nitel veri analizi | |
8) | Ara sınav haftası | |
9) | Nitel veri analizi | |
10) | Geçerlik güvenirlik, durum çalışması, eylem araştırması | |
11) | Karma yöntem ve nitel araştırmada sık rastlanan hatalar | |
12) | Öğrenci sunumları | |
13) | Öğrenci sunumları | |
14) | Öğrenci sunumları | |
15) |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (12. Baskı), Seçkin Yayıncılık |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Uygulama | 1 | % 10 |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 35 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 65 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 35 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 2 | 10 | 20 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 8 | 112 |
Sunum / Seminer | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 190 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. | 5 |
2) | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | 5 |
3) | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme | 2 |
4) | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme | 3 |
5) | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme | 1 |
6) | Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | 4 |
7) | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | 1 |
8) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. | 1 |
9) | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. | 4 |
10) | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | 2 |
11) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | 1 |
12) | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. | 1 |
13) | Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. | 3 |
14) | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | 4 |
15) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. | 2 |
16) | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. | 1 |