PSİKOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
VCD3124 | İleri Çizim | Bahar | 2 | 2 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi İPEK TORUN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Dersin amacı çizimi çeşitli sanatçıların çalışmalarını, sanat akımlarını ve çeşitli sanat teorilerini anlamak, iletişime geçirmek ve yorumlamak için bir araç olarak kullanmaktır. Öğrenciler çizimde kendi becerilerini bir ifade aracı olarak geliştirmek ve kritik analizlerini ve çizimleriyle iletişim etkinliğini arttırmak yönünde cesaretlendirici sınıf içi alıştırmalarla ilerler. Ders içi projeler bireyin kendi çalışmasına yakın veya paralel olan sanat tarihi ve teorisi üzerine bir anlayış geliştirmesini hedefler. Ders içinde yönlendirilmiş okumalar yer alır. Atölye ortamına ek olarak sınıf dışı araştırma, gezi ve uygulamalar dersin çekirdeğini yaratır. Burada beden, görsel hafıza ve algıya dayalı performanslar sorgulanır, iletişime geçirilir ve yorumlanır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Eskizde mürekkep ve diğer su bazlı malzemelerle deneyim kazanmak 2) Günlük çizim alışkanlığını kendi çizim dilini geliştirme amacıyla pekiştirmek. 3) Sanat teorilerini, sanat akımlarını ve sanatçıların kendi manifestolarını anlamak için yazma ve okuma pratiğini kullanmak. 4) İlgili yazınsal malzemeyi ve bireyin kendi sanatsal yaklaşımını iletişime geçirmek için yazmayı rutin kullanma alışkanlığını sağlamak. 5) “İşaretleri” sözel, sosyal, kültürel materyal içinde tanımlamak. 6) “İşaretler” ve sanat arasındaki ilişkiyi aramak. 7) Çizgiyle deneysel çalışmak. 8) Farklı materyallerle deneysel çalışmak. 9) Yaratıcı süreç üzerinde derinleşmek için araştırma yapmayı öğrenmek. 10) Zamanı verimli kullanmak 11) Üretken bir çalışma planı yaratmak) 12) İlerleme potansiyeli ve zayıf noktaları ortaya çıkartmak. 13) Yeterli araştırma ve eskiz aşamasından sonra sezgiye ve öğrencinin kendi içgörüleri kadar diğer sınıf üyelerinin içgörülerine güvenmeyi öğrenmek. |
Ders üç parçadan oluşur: İlk bölümde öğrenciler su bazlı çizim malzemeleriyle tanışır ve deneysel çalışmalarla malzemeyi tanırlar. Malzemelerini hem küçük hem de büyük formatta farklı kompozisyon çözümleri içinde denerler. Bireydeneysel bir çizim dilini araştırması beklenir. Ayrıca, öğrenciler tarafından seçilen yazınsal kaynaklar sunumlara ve deneysel çalışmalara kaynak olarak kullanılır. Dersin ikinci bölümü de sanatsal akımlara, sanat teorilerine ve çeşitli sanatçıların eserlerine odaklanır. Sunumlar ve öğrenci seminerleri farklı sanatsal manifestolara yaklaşma amacı taşır. Sanat sergilerine ve benzer sınıf dışı aktivitelere giderek araştırmalar yapmak hem bir içgörü oluşturmak hem de kendi çalışmalarına esin kaynakları oluşturmak için gereklidir. Metinler seçmek ve bu metinler üzerine yazı yazmak kadar izlenen sergiler üzerine de yazmak bu sürecin doğal parçasıdır. “Semboller” ve “bellek” sözel, sosyal ve kültürel materyaller içinden tanımlanır. Dersin üçüncü bölümünde öğrenciler kendilerini ifade etmek için portre bağlamında çalışır. Çalışmanın bağlamı ve kompozisyonu bir önceki bölümde yapılan araştırma ve yazınsal irdelemeyi de kullanır ki böylece; “semboller” ve “bellek” portreleri oluşturmak için yaratıcı ve yenilikçi bir anlayışla ele alınır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Mürekkep ve fırça egzersizleri | |
2) | Konturun vurgulanması – bakmadan kontur egzersizleri | |
3) | Su bazlı materyallerle gri değeri şablonları hazırlama | |
4) | Çizgi ile kompozisyon – farklı çizgi çözümleri üzerine deneysel çalışma | |
5) | Sanat ve semboller üzerine sunum | |
6) | Sanat ve semboller üzerine öğrenci sunumları | |
7) | Sanat ve bellek: Sunum ve öğrenci sunumları | |
8) | “Semboller ve bellek” Ara sınav projesi | |
9) | Sanat ve kurum | |
10) | Art and Concept Lecture and Presentation – Definition of concept for art works | |
11) | Görsel kavramın oluşturulması ve sınıf içi egzersizlerle kavram-fikir geliştirme – her öğrencinin yazınsal malzemesiyle yapacağı sunumlar | |
12) | Portre ve bağlam | |
13) | Portre ve kompozisyon- Sunumlar ve taslak portrenin gösterilmesi | |
14) | Portreler üzerine çalışma ve teslim üzerine verilen düzeltmeler |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Vitamin P New Perspectives in Painting; (London: PHAIDON, 2003) John Berger, Ways of Seeing, Penguin Books H.H Arnason & Marla F. Parther, A History of Modern Art, Thames and Hudson, London |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 10 | % 20 |
Ara Sınavlar | 2 | % 40 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 37 |
Proje | 12 | 24 |
Final | 1 | 8 |
Toplam İş Yükü | 125 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak. | |
2) | İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. | |
3) | Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek). | |
4) | Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak. | |
5) | Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek. | |
6) | Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak. | |
7) | Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek. | |
8) | Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak. | |
9) | Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. | |
10) | Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak. | |
11) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek. | |
12) | İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek. |