FZT2009 Spor ve Egzersiz FizyolojisiBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar FİZYOTERAPİ (TÜRKÇE)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
FİZYOTERAPİ (TÜRKÇE)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
FZT2009 Spor ve Egzersiz Fizyolojisi Güz 2 0 2 3
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: ÖNLİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. MİRSAD ALKAN
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. MİRSAD ALKAN
Dersin Amacı: Egzersiz fizyolojisi amacı, yaşam tarzı, egzersiz ve davranış değişikliği ile, yaralanma ve kronik hastalıkları
önlemek ve yönetmektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Fiziksel aktivite ve sağlık arasındaki ilişkiyi tam bir anlayışla kavrayabilecektir
2) Kardiyopulmoner, metabolik, kas-iskelet sistemi ve nöromüsküler rehabilitasyonu tartışabilecektir
3) Egzersiz tabanlı klinik testlerin geniş bir yelpazede yürütülmesinde yetkinlik kazanabilecektir
4) Hastalıktan korunmak ve kronik hastalıkların yönetilmesi için egzersizin kullanıldığı yaşam tarzı
değişikliği programları sunabilecektir.
5) Egzersiz programı planlar

Dersin İçeriği

Kas fizyolojisi, kas lifi tipleri, egzersiz tipleri, egzersiz fizyolojisi gibi konular bu dersin kapsamındadır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Egzersiz Fizyolojisi Tarihi Gelişimi ve Temel Kavramlar
2) İskelet ve Kas Sisteminin Yapısı ve Egzersizle Meydana Gelen Değişimler -1
3) İskelet ve Kas Sisteminin Yapısı ve Egzersizle Meydana Gelen Değişimler -2
4) Kardiyopulmoner Sistemin Yapısı ve Egzersizle Meydana Gelen Değişimler
5) Enerji Sistemleri ve Egzersizle Meydana Gelen Değişimler
6) Endokrin Sistemin Yapısı ve Egzersizle Meydana Gelen Değişimler
7) Endokrin Sistem Hastalıklarında Egzersizle Meydana Gelen Değişimler
8) Vücut Hareketlerinin Nöral Kontrolü, Kas Tonusu ve Egzersizle Meydana Gelen Değişimler
9) Egzersiz Tipleri, Kinetik zincir Anlayışı ve Egzersizin Eklemler Üzerindeki Etkileri
10) Fiziksel Uygunluk ve Uygunluğun Değerlendirilmesi
11) Egzersiz Testleri ve Sporda performans Değerlendirme
12) Fiziksel Aktivite, Egzersiz ve Spor kavramları
13) Veteran Sporcular ve Yaşlılarda Fiziksel Aktiviteler, Rekreasyonel Aktiviteler
14) Çocuklarda Fiziksel Aktivite ve Fiziksel Uygunluk Değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: H.Arıkan, N.Ergün,A.R.Özdinçler, B.U.Tuğay. Klinik Egzersiz Fizyolojisi. İstanbul Tıp Kitabevleri. 2018.
Ehramm Kerigan, çeviri:Gül Baltacı. İleri Egzersiz Fizyolojisi. Hipokrat Kitapevi. 2018.
Mehmet Ünal. Egzersiz Fizyolojisi. İstanbul Tıp Kitabevleri. 2019.
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ödevler 1 5 5
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 79

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. 4
2) Fizyoterapi alanı ile ilgili tüm uygulamaları tekniğine uygun olarak yapabilir. 4
3) Fizyoterapi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alabilir. 4
4) Fizyoterapi alanındaki güncel bilgileri içeren ders notları, uygulama araç-gereçleri, görsel-nesnel kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirebilir ve uygulayabilir. 4
5) Fizyoterapi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. 4
6) Fizyoterapi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunabilir. 4
7) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranabilir. 4
8) Fizyoterapi alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütebilir. 1
9) Fizyoterapi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir. 4
10) Fizyoterapi alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilir. 4
11) Fizyoterapi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. 4