GEP1134 Klasik Türk Müziğine GirişBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar İLK VE ACİL YARDIM (TÜRKÇE)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
İLK VE ACİL YARDIM (TÜRKÇE)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
GEP1134 Klasik Türk Müziğine Giriş Güz 3 0 3 4
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: GE-Elective
Dersin Seviyesi: ÖNLİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. KENAN SAYACI
Dersin Amacı: Klasik Türk müziğinin genel yapısı, karakteri (makam, usul, form, perde, aralık…), türleri önemli bestecileri ve eserleri hakkında farklı açılardan bilgiler vermek ve uygulamalar yaptırmak suretiyle öğrencilere kültürümüzün önemli bir unsuru olan müziğimiz hakkında genel kültür ve izlenim kazandırmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
• Genel yapısı, tarihi gelişimi, karakteri, türleri ve dönemleri hakkında bilgi edinerek kültürümüzün önemli bir parçası olan milî musikimiz hakkında bakış açısı geliştirme
• Türk müziği ile batı müziği arasındaki farklılıkları kavrama
• Dinleti ve meşk yoluyla çeşitli örnekler üzerinden “makamlar” hakkında bilgi edinerek izlenim kazanma
• Dinleti ve meşk yoluyla çeşitli örnekler üzerinden “usuller” hakkında bilgi edinerek izlenim kazanma
• Dinleti ve meşk yoluyla 70 farklı örnek üzerinden Türk müziği formları hakkında bilgi edinerek izlenim kazanma
• Meşk edilecek sözlü eserlerde güftelerin edebî açıdan irdelenmesi yoluyla kültürümüzdeki şiir-müzik yakınlığı hakkında fikir sahibi olma
• Müziğimizde kullanılan 27 farklı çalgı aleti hakkında bilgi sahibi olma
• Klasik Türk müziğinin başlangıçtan bu yana önemli 28 bestecisi hakkında bilgi ve fikir sahibi olma
• Klasik Türk müziğini dinleme, beğenme ve -sınırlı da olsa- icra edebilme becerisi kazanma

Dersin İçeriği

Türk müziğinin tarihî gelişimi
Türk müziği ile batı müziği arasındaki farklılıklar
Dinleti ve meşk yoluyla çeşitli örnekler üzerinden “makamlar”
Dinleti ve meşk yoluyla çeşitli örnekler üzerinden “usuller”
Dinleti ve meşk yoluyla 70 farklı örnek üzerinden Türk müziği formları
Müziğimizde kullanılan 27 farklı çalgı aleti
Klasik Türk müziğinin başlangıçtan bu yana önemli 28 bestecisi

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) DERSİN AMAÇLARI, DERS İŞLEME YÖNTEMLERİ, TÜRK MÜZİĞİ HAKKINDA GENEL BİLGİ, ABDÜLKÂDİR MERÂĞÎ ve HAFIZ POST’UN TANITILMASI VE BİRER ESERİNİN MEŞK EDİLMESİ İKİ HİCAZ ÖRNEK ÜZERİNDEN TÜRKÜ VE ŞARKI FORMLARI HAKKINDA BİLGİ RAST (Amed nesim-i subhdem / Gelse o şuh meclise) (Garip bir kuştu gönlüm- Nasıl geçti habersiz o güzelim yıllarım) RAST TÜRKÜ (Leblebi koydum tasa)
2) KLASİK TÜRK MÜZİĞİNİN TARİHÎ GELİŞMESİ ITRÎ ve 3. SELİM’İN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ KANUN-KEMAN SAZLARININ TANITIMI SEGÂH (Tûtî-i mucize.) HÜZZAM (Gönül verdim…) SEGÂH TÜRKÜ (İzmir’in kavakları) HÜZZAM TÜRKÜ (Arabaya taş koydum) BUSELİK İLAHİ: TAŞTI RAHMET DERYASI
3) KLASİK TÜRK MÜZİĞİNİN TARİHÎ GELİŞMESİ İSMAİL DEDE EFENDİ ve ZEKÂÎ DEDE EFENDİ’NİN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ UD-LAVTA SAZLARININ TANITIMI RAST (Yine bir gülnihal) NEVA (Yine bağlandı dil) RAST TÜRKÜ (Sıra sıra siniler) NEVA TÜRKÜ (Mavi yelek) RAST ORDU MARŞI
4) KLASİK TÜRK MÜZİĞİNİN TARİHÎ GELİŞMESİ HACI ARİF BEY ve ŞEVKİ BEY’İN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ NEY-REBAB SAZLARININ TANITIMI KÜRDİLİHİCAZKÂR (Muntazır teşrifine) HÜSEYNİ (Hicran oku) MUHAYYERKÜRDİ TÜRKÜ (Bülbülüm altın kafeste) HÜSEYNİ TÜRKÜ (Havada bulut yok) HÜSEYNİ İLAHİ: DERMAN ARARDIM DERDİME
5) KLASİK TÜRK MÜZİĞİ NAZARİYATI NEYZEN TEVFİK ve EKREM GÜYER’İN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ SANTUR-TANBUR SAZLARININ TANITIMI HİCAZ (Ey rahmeti bol) NİHAVENT (Unutturamaz seni hiçbir şey) HİCAZ TÜRKÜ (Divane âşık-çay elinden) NİHAVENT TÜRKÜ (Ah bir ataş ver) HİCAZ YENİ ÇANAKKALE TÜRKÜSÜ
6) KLASİK TÜRK MÜZİĞİ NAZARİYATI FEHMİ TOKAY ve OSMAN NİHAT AKIN’IN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ YAYLI TAMBUR-KLASİK KEMENÇE SAZLARININ TANITIMI BAYATİ (Benzemez kimse sana) NİHAVENT (Bir ihtimal) NİHAVENT: BENİM GÖNLÜM SARHOŞTUR NİHAVENT TÜRKÜ (Amman avcı) BAYATİ TÜRKÜ (Allı turnam bizim ele) NİHAVENT İLAHİ: GÜZEL ÂŞIK CEVRİMİZİ
7) KLASİK TÜRK MÜZİĞİ NAZARİYATI SELAHATTİN PINAR, ŞEKİP AYHAN ÖZIŞIK ve SADETTİN KAYNAK’IN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ KUDÜM-BENDİR SAZLARININ TANITIMI DARBUKA- TEF-HALİLE SAZLARININ TANITIMI SEMÂÎ USULÜNÜN TANITIMI SOFYAN USULÜNÜN TANITIMI HİCAZ (Bir bahar akşamı) / (Muhabbet bağına) NİHAVENT (Bahar gelmiş neyleyim) NİHAVENT: ORDUNUN DUASI HİCAZ TÜRKÜ (Bahçeye gel bahçeye) HÜSEYNİ MARŞ CEDDİN DEDEN
8) ARA SINAV HAFTASI
9) MÜNİR NURETTİN SELÇUK, YESARİ ASIM ARSOY ve ALAATTİN ŞENSOY’UN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ CÜMBÜŞ-TAR SAZLARININ TANITIMI TÜRK AKSAĞI USULÜNÜN TANITIMI HÜZZAM (Sevdiğim dünyalar kadar) NİHAVENT (Bekledim de gelmedin) / Biliyorsun bir zamanlar NİHAVENT-KÖRFEZDEKİ DALGIN SUYA BİR BAK HİCAZ: DİVANE ÂŞIK GİBİ DOLAŞIRIM YOLLARDA MUHAYYER TÜRKÜ (Ne ağlarsın) MUHAYYERKÜRDİ PLEVNE MARŞI HÜZZAM TÜRKÜ (İndim havuz başına) SEGÂH İLAHİ: BİZ DÜNYADAN GİDER OLDUK
10) ARİF SAMİ TOKER ve FETHİ KARAMAHMUDOĞLU’NUN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ BAĞLAMA- MEY-KAVAL SAZLARININ TANITIMI YÜRÜK SEMAİ USULÜNÜN TANITIMI NİHAVENT (Aşkımın ilk baharı) HİCAZ (Hiçbir şeyde gözüm yok) UŞŞAK: ÖMRÜN ŞU BİTEN NEŞVESİ TAM OLSUN RAST: UNUTULMUŞ BİRER BİRER NİKRİZ TÜRKÜ (Oy Giresun kayıkları) RAST İLAHİ: GAFLET UYKUSUNDA YATAR UYANMAZ
11) YILDIRIM GÜRSES ve YUSUF NALKESEN’İN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ KABAK KEMANE SAZININ TANITIMI DEVR-İ HİNDÎ USULÜNÜN TANITIMI UŞŞAK (Gurbet o kadar acı ki) HİCAZ (Bir gün karşılaşırsak ayrıldığımız yerde) RAST: GÖNLÜMÜN EZHAR İÇİNDE GÜL GİBİ… HİCAZ TÜRKÜ: ÇAY ELİNDEN ÖTEYE UŞŞAK TÜRKÜ (Telgrafın tellerine/Ayva çiçek açmış) RAST MARŞ EY ÇANAKKALE
12) TEOMAN ALPAY ve SELAHATTİN İÇLİ’NİN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ SİPSİ- DUDUK- ÇIĞIRTMA SAZLARININ TANITIMI DÜYEK USULÜNÜN TANITIMI NİHAVENT (Gökyüzünde yalnız gezen yıldızlar) HİCAZ (Bir seni bir gülü öptüm gizlice) MUHAYYERKÜRDİ: BİR KIZIL GONCAYA BENZER MUHAYYERKÜRDİ TÜRKÜ (Evlerinin önü handır) UŞŞAKİLAHİ: AMENNA SÖYLEDİK
13) AVNİ ANIL ve ALAATTİN YAVAŞÇA’NIN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ TULUM- KARADENİZ KEMENÇESİ SAZLARININ TANITIMI AKSAK USULÜNÜN TANITIMI HİCAZ (Gün be gün yaşanan) KÜRDİLİHİCAZKÂR (Geçmesin günümüz) SEGÂH TÜRKÜ: İZMİR’İN KAVAKLARI HİCAZ:TEL TEL TARADIM ZÜLFÜNÜ
14) AMİR ATEŞ ve EROL SAYAN’IN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ DAVUL-ZURNA SAZLARININ TANITIMI CURCUNA USULÜNÜN TANITIMI MUHAYYERKÜRDİ (Bir kızıl goncaya benzer) RAST (Geçsin günler haftalar) NİHAVENT: KİMSEYE ETMEM ŞİKÂYET… BAYATİ TÜRKÜ: AH NEYLEYİM GÖNÜL SENİN ELİNDEN HİCAZ İLAHİ: ÖMRÜN BİTİRMİŞ VİRANE MİYİM

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:






Diğer Kaynaklar: GEP 1134 dersi için İtslearning portalında yer alan yazılı, sözlü, görsel ve işitsel tüm belgelerdir. Bunlar, aynı zamanda dersin içeriğidir

Türk Müzik Tarihine Genel Bakış, Ahmet Gümüştekin
Osmanlı Döneminden 21. Yüzyıla Türk Musikisi, Mehmet Güntekin
Türk Musikisi Nazariyatı ve Usulleri, İsmail Hakkı Özkan
Türk Musikisi Kimindir, Hüseyin Sadettin Arel
Saz ve Söz Meclisi, Türkan- M. Hakan Alvan

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 20
Uygulama 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 4 52
Ödevler 1 10 10
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 105

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanı ile ilgili teorik ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirebilmek ve uygulayabilmek 1
2) Sağlık alanına özgü terminolojiyi etkin kullanabilmek 1
3) Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuatı bilmek ve mesleki etik kurallara uygun davranmak 1
4) Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek, mesleki bilgilerini yazılı, sözlü ve sözsüz iletişim yoluyla etkili şekilde aktarabilmek 1
5) Bir yabancı dili temel düzeyde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek 1
6) Gelişen teknolojiye bağlı olarak değişen teknikleri uygulayabilmek, yeni araç ve cihazları kullanabilmek 1
7) Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirebilmek 1
8) Ambulansı acil çağrı ve hasta nakilleri için hazırlayabilmek ve ambulans sürüş tekniklerini bilmek 1
9) Olay yerini ve hastayı değerlendirebilme ve gerekli önlemleri alabilmek 1
10) Acil bakım ile ilgili ilaçların kullanımı ve tıbbi girişimler konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulayabilmek 1
11) Ön tanı ve hastane öncesi acil tedavi için gereken mesleki becerileri uygulayabilmek 1