SPORCU BESLENMESİ (TÜRKÇE,TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
BES5016 | Beslenme Antropometrisi | Bahar | 2 | 2 | 3 | 8 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi İLAYDA ÖZTÜRK ALTUNCEVAHİR |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi MUTTALİP AYAR |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok. |
Dersin Amacı: | Sporcularda antropometrik ölçüm yöntemleri ve beslenme arasındaki ilişkiyi anlamak ve sporcuların beslenme gereksinimlerini belirlemek için antropometrik yöntemlerin kullanımını öğretmektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1.Antropometrik ölçüm yöntemlerini tanımlayabilme 2.Antropometrik ölçüm tekniklerinin ve sonuçlarının sporcuların beslenme durumu ve performansı üzerindeki etkilerini açıklayabilme 3.Antropometrik ölçüm tekniklerini iki farklı protokolle uygulayabilme 4.Farklı spor dallarında ve yaş gruplarında vücut kompozisyonu bileşenlerine yönelik sonuçları analiz edebilme 5.Farklı spor dallarına göre beslenme durumunun planlanmasında kullanılabilecek antropometrik ölçümleri planlayabilme 6.Antropometrik ölçümlerin uygulanması sırasında etik yaklaşım gösterebilme 7.Bilimsel literatürü takip ederek antropometrik ölçüm yöntemleri ve beslenme arasındaki ilişkiyi değerlendirme |
Sporcularda antropometrik ölçüm yöntemleri ve değerlendirme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Antropometri, kinantropometri ve diğer disiplinlerle ilişkisinin incelenmesi.Proje çalışmasının özelliklerinin açıklanması. | |
2) | Vücut kompozisyonu ölçüm yöntemleri, yeni yaklaşımlar; bilimsel yayınların incelenmesi. | |
3) | Kinantropometri, büyüme ve gelişme süresi bilimsel yayınların incelenmesi. | |
4) | Kinantropometri, beslenme ve sağlık ilişkisi, bilimsel yayınların incelenmesi. | |
4) | Kinantropometri, spordaki önemi, fiziksel performans ve beslenme durumu, bilimsel yayınların incelenmesi. | |
6) | ISAK ve Ant Stand Referans Manuel (ASRM) vücut kompozisyonu anatomik noktalar | |
7) | Antropometrik ölçümler - Uzunluk ve vücut ağırlığı ölç. (ISAK ve ASRM) | |
8) | Antropometrik ölçümler - Çap ölçümleri (ISAK ve ASRM) | |
9) | Antropometrik ölçümler - Çevre ölçümleri (ISAK ve ASRM) | |
10) | Antropometrik ölçümler - Der kıvrım kalınlığı ölçümleri (ISAK) | |
11) | Antropometrik ölçümler - Der kıvrım kalınlığı ölçümleri (ASRM) | |
12) | Heat Carter Somatotip Ölçüm Yöntemi Hesap ve Somatokarta İşlenmesi | |
13) | Phantom plan: Proportion, sporda Z-scores , O-scale system | |
14) | Kinantropometri ve istatistik yöntemler, TEM |
Ders Notları / Kitaplar: | Lukaski, H. C. (2017). Body Composition: Health and Performance in Exercise and Sport. CRC Press. Marfell-Jones MJ, Stewart AD, De Ridder JH. (2012). International standards for anthropometric assessment, Wellington, New Zealand, International Society for the Advancement of Kinanthropometry. Ackland, T. R., Elliott, B., & Bloomfield, J. (2009). Applied anatomy and biomechanics in sport. Human Kinetics. Vivian H. Heyward - Dale R. Wagner (2004). Applied Body Composition Assessment- - Human Kinetics- USA-Second Ediction. Arthur Stewart; Mike Marfell-Jones; International Society for Advancement of Kinanthropometry.Lower Hutt, New Zealand : International Society for the Advancement of Kinanthropometry, 2011. |
Diğer Kaynaklar: | Lukaski, H. C. (2017). Body Composition: Health and Performance in Exercise and Sport. CRC Press. Marfell-Jones MJ, Stewart AD, De Ridder JH. (2012). International standards for anthropometric assessment, Wellington, New Zealand, International Society for the Advancement of Kinanthropometry. Ackland, T. R., Elliott, B., & Bloomfield, J. (2009). Applied anatomy and biomechanics in sport. Human Kinetics. Vivian H. Heyward - Dale R. Wagner (2004). Applied Body Composition Assessment- - Human Kinetics- USA-Second Ediction. Arthur Stewart; Mike Marfell-Jones; International Society for Advancement of Kinanthropometry.Lower Hutt, New Zealand : International Society for the Advancement of Kinanthropometry, 2011. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Beslenme ve Diyetetik alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. | 4 |
2) | Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. | 5 |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 4 |
4) | Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. | 2 |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 3 |
6) | Diğer diyetisyenlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin beslenme konusunda eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. | 3 |
7) | Toplumda beslenme ile ilgili problemler için daha fazla risk altında bulunan özel grupların (gebeler, emziren anneler, bebekler, adölesanlar, yaşlılar vb) beslenme durumunu değerlendirmek. | 1 |
8) | Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. | 2 |
9) | Beslenme ve diyetetik alandaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık bakım teknolojilerini kullanmak. | 3 |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 4 |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 4 |
12) | Diyetetik uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. | 4 |